Hoi dames, Ons meisje had in het begin totaal geen last van het dag en nachtritme, sliep heerlijk door in de nacht. Maar nu de afgelopen dagen komt ze ineens om vier uur in de nacht. Vannacht was het zelfs zo, dat ze daarna klaarwakker bleef tot kwart over acht, niet echt fijn. Is het een idee dat ik haar vandaag op schema voed, zodat ze een langer slaapje doet in de nacht? Normaal gesproken voed ik op verzoek. En hebben anderen dit ook meegemaakt, zo ineens na twee weken?
Oeh, twee weken is wel jong hoor! De eerste weken slapen baby's altijd veel en dat wordt langzamerhand minder. Je hoopt natuurlijk dat ze overdag minder gaan slapen en 's nachts meer, maar een echt dag- en nachtritme ontstaat pas later. Ik zou niet zo snel proberen haar in een schema te proppen, wel kun je haar leren wat het verschil is tussen dag en nacht door haar 's nachts te voeden met gedimd licht en dan direct weer terug te leggen. Overdag voed je dan in de woonkamer en mag ze daarna nog even 'spelen' (voor zover daar met twee weken sprake van is natuurlijk). Ik zou wel opletten dat je haar overdag niet te lang wakker houdt (max. 45 minuten) want dan gaan ze over hun slaap heen en slapen ze juist slechter. Mijn ervaring is ook dat als je jonge baby's wakker maakt voor een voeding, ze ook onrustiger slapen daarna. Maar het zal ook weer per baby verschillen hoor. Vervelend dat ze vannacht zo lang wakker bleef! Je hoopt natuurlijk dat ze, door bovenstaande toe te passen, 'leert' dat overdag bedoeld is om wakker te zijn en de nacht om te slapen. Maar dat vergt vaak wel even volhouden. Succes! En doe vooral wat goed voelt voor jou, ik kan alleen maar mijn persoonlijke ervaring delen en iedere baby is anders!
Euh ja, je kindje is twee weken oud. Meestal gaan die eerste weken vanzelf, en wordt het daarna moeilijker. Reken erop dat je baby nog een keer of vijfduizend van ritme zal veranderen de komende maanden. Gewoon in meegaan dus
Jeetje je baby is pas 2 weken. Probeer het los te laten. Gewoon voeden zoals je doet. Normaal gesproken komt het dag/nacht ritme rond een week of 6 als ik mij niet vergis. En nachtvoedingen zijn overigens veel gezonder dan doorslapen!
Je ritme zal de komende weken nog heel vaak weg zijn denk je eindelijk een lekker schema te hebben gaat de boel weer om. Heel normaal voor een baby Hier had ze 2 maandjes een bepaald ritme en sinds een week ook weer helemaal anders. Dus mijn antwoord is ja dat hebben we mee gemaakt en ik denk elke moeder. Succes en probeer het los te laten.
Hier ook hetzelfde hoor. 3 maandjes lang had ze keurig een ritme. Tot ze een maand of 5 5,5 werd, veranderde dat uit het niets. In het begin wist ik even niet hoe en wat. Dacht namelijk dat ik iets niet goed deed. Maar er zit niets anders op dan je gewoon aanpassen en erin mee gaan. Wat hierboven ook wordt gezegd, denk dat er nog een hoop ritme-veranderingen staan te wachten op ons
Met 2 weken al spreken van een ritme is inderdaad wel erg vroeg. Hier was het met 2 weken nog een complete puinhoop en gerust nog 2 a 3 nachtvoedingen. Hoe meer ik me er druk om maakte overdag, hoe erger de nacht was. Dus gewoon lekker op verzoek blijven voeden. Het enige wat ik deed was tussen 7.00-23.00 om de 3 uur (op die leeftijd, later 4 uur) een flesje geven, wat ik max. liet uitlopen tot 3,5 of een enkele keer tot 4 uur als hij eens een keer sliep (hij sliep erg slecht overdag). Na 23.00 liet ik hem zelf komen, maar dat was meestal ook gewoon om de 3 uur.
Onze kleine sliep de eerste week ook door en we moesten hem wakker maken voor de fles. De vk zei toen dat dit heel normaal was en dat dit nog wel zou Veranderen. Dat klopte. Want toen we thuis waren, werd hij snachts om de drie uur wakker voor een fles. Toen hij 8 weken oud was sliep hij de nachten weer door. Dit schijnt een beetje een uitzondering te zijn, maar goed het zou ook weer kunnen veranderen.
Zoals iedereen eigenlijk al zegt, lekker met hem mee gaan!!! Ze is nog zooooo klein. Dan kun je nog helemaal geen ritme verwachten, komt vanzelf!
Ik begrijp je wel. Onze zoon was de eerste 2 weken ook een droom en werd daarna 'wakker'. Dat hoort erbij, maar kan wel even een pittige omschakeling zijn. Veel kindjes worden zich na 2 weken wat meer bewust van de omgeving en krijgen last van krampjes etc. Proberen idd mee te veren en je rust pakken als je kindje slaapt. Gefeliciteerd trouwens!! 😁
mijn dochter is 3.5 week oud en de eerste week toen de kraamzorg er nog was sliep ze snachts heerlijk door. op het moment dat de kraamzorg weg was waren de nachten ook gelijk over. om de 2.5 a 3 uur kwam ze voor de fles. Voelde me zo machteloos, dacht dat het aan mij lag... maar het hoort erbij denk ik nu. Tuurlijk het is niet fijn maarja. overdag probeer ik een vast ritme aan te houden qua tijden. snachts laat ik haar zelf komen.