ritme kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Citroen80, 17 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Citroen80

Citroen80 Niet meer actief

Over twee weken gaat mijn zoontje voor het eerst een hele dag naar het kdv. Ik ben bezig met een ritme (slaap) te krijgen.
    Houdt een KDV in principe het ritme aan van je kindje, voornamlijk met slapen? of hebben ze eigen tijden?
    Ik ben nu bezig met volgorde, slapen en dan eten na wakker worden.
    En mijn zoontje slaaapt overdag nog steeds korte slaapjes dus vind ik het lastig tijden aan te geven.

Andere vraag, in de reservekleertje moet zijn naam komen. Hoe hebben jullie dat gedaan, met een watervaste stift of erop gestikt?

2. DeniseG1986

DeniseG1986 Fanatiek lid

27 apr 2010
    3.070
    0
    36
    Bij ons kinderdagverblijf wordt zeker op de babygroep het ritme van het kind aangehouden, ze gaan op een gegeven moment vanzelf mee met een ander ritme, tenminste dat is mijn ervaring.

Ik heb met watervaste stift de initialen in de kleertjes gezet, is een stuk korter dan de hele naam, meestal dan ;)

3. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Ik werk zelf op een kdv en je houdt dan toch het ritme van het kind zelf aan.
    Je hebt al snel door hoe een kindje is, wanneer het moe is en wanneer het honger heeft.
    Later, als je kindje meer wakker is zal het steeds meer mee gaan doen in het ritme van de groep.
    Al blijft het zo, tenminste bij mij op de groep, dat als een kind om 1200 al heel moe is hij dan naar bed gaat en niet perse moet wachten totdat het 1300 is en de rest naar bed gaat.

Reserve kleding:
    Bij ons heeft ieder kind een eigen mandje met daarin de eigen spulletjes.
    Vaak hebben ze wel een tasje bij zich waar dan reserve kleding in zit.
    Op de tas staat vaak wel een naam maar verder niet.
    Op kleding heb ik nog nooit een naam gezien, wel op jasjes en dan met name de spijkerjasjes.

4. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Label friends heeft ook leuke strijk stickers met de naam die je kan gebruiken.

Verder gaan ze inderdaad vooral uit van het kind. Evt met richtlijnen die je zelf aangeeft. Bijv max xx uur slapen of Voeden op verzoek etc

5. Citroen80

Citroen80 Niet meer actief

Bedankt. Tis hier nog even even zoeken met ritme (korte slaapjes). Vind het zo spannend wanneer hij naar het KDV moet. (loslaten he en hem erg missen).

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mijn ervaring is dat ze het ritme van je kindje doen.
    hier hebben ze zelfs af en toe op de bank gezeten met haar al slapend. Ze maakte sus echt tijd voor haar :).
    Ze gaven wel aan rond 1 jaar dat ze dan graag zien dat ze met het peuter ritme mee draaien. Dochter deed dat al met 7 mnd behalve dan de slaapjes 1 in de ochtend 1 later in de middag. Maar eten etc deed ze mee met de grote kindjes.

hier sliep ze trouwens beter op t kdv. Thuis moest ze echt bij mij slapen maar op de opvang sliep ze lekker in bed. Vooral toen ze daar ook van mij op haar buik mocht liggen.

7. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Bij mijn werk volgen we altijd het ritme van de kinderen. Ze mogen slapen wanneer ze moe zijn. De baby's krijgen op verzoek of tijden die de ouders doorgeven de fles/fruit/groente.
    Vanaf ongeveer 10 maanden gaan de meeste kinderen met het dagritme van de groep mee qua eten. Slapen doen ze nog steeds in hun eigen ritme.

8. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Hier houden ze het ritme aan van de hele kleintjes.. Later gaan ze idd mee in het normale ritme.. Mijn dochter is eerst bijna een jaar wel geweest, toen ruim 9 maanden weggeweest bij de opvang..

Toen ze mini was bracht ik haar en kon ze gelijk het bedje in want dan was ze al op haha!

9. tuc

tuc Niet meer actief

Als het goed is houden ze bij baby's het ritme van het kindje aan. Vanaf een jaar ongeveer gaan de kindjes mee in het "kdv ritme"

10. Teardrop

Teardrop Bekend lid

21 mei 2013
    569
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij ons op het kdv houden ze bij de baby's zoveel mogelijk jullie eigen ritme aan.

Kleertjes neem ik altijd mee in een rugzakje. Alleen slaapzak en speen laat ik op het kdv liggen (zij wassen de slaapzak en koken de speen regelmatig uit). Op deze manier heb ik altijd schone kleertjes, luiers en doekjes mee en vergeet ik ook niet de kleertjes op maat te controleren.

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Bij ons volgen ze het ritme van de baby maar werd het tijdens de intake ook besproken, of voeden en slapen op verzoek was of in een ritme.
    Zoontje eet nu een boterham mee met de lunch en doet dat samen met de andere kindjes (verticale groep, dus tot 4 jaar). Dus begint nu wel langzaam het ritme van de groep op te pikken, maar dat is eigenlijk net als thuis.

Ieder kind heeft bij ons zn eigen bak (met naam en foto), in jassen en schoenen zet ik wel een naam omdat die op de gang achtergelaten worden maar niet in reservekleren. Overigens zijn de reservekleren vaak gebruikte, gekregen of oude kleren.

Deel Deze Pagina