Baby 4 maanden, meer gaan huilen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Barocky, 3 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Hallo mede mama’s,

Ik ben trotse moeder van een dochtertje van exact 4 maanden. Ik merk sinds afgelopen week dat ze meer dan voorheen is gaan huilen en ik kan niet echt verklaren waardoor dit komt. Zijn er moeders die ook merkten dat er meer gehuild werd op een dag ten opzichte van daarvoor? Ze kan van huilen ineens overgaan in krijsen en ik krijg haar dan niet altijd getroost.

Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes, Barocky

2. Happymommy84

Happymommy84 Niet meer actief

Hier precies hetzelfde, pfff. Ik las in het oei ik groei boek dat het ook met het aankomende prongetje te maken kan hebben??? Ik lees ff mee hier...

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi Barocky!

Op welke momenten is ze meer gaan huilen (inslapen, niet willen doorslapen, eerder wakker, huiluurtje, etc)? Het kan inderdaad met een sprongetje te maken hebben, maar ook andere dingen zijn mogelijk. Bij Lucas hebben we dit ook gehad, alleen wat eerder dan met 4 maanden. Hij wilde zijn slaapjes niet afmaken en begon na 45 minuten ontroostbaar te huilen.

Hier hielp het goed om:
    - een strakke regelmaat aan te houden (alles in dezelfde volgorde, bij ons was dat wakker worden-eten-verschonen-spelen-slapen)
    - zijn kamertje goed donker te maken (ook overdag tijdens het slapen)
    - een tutteldoekje te geven in bed waar hij zich veilig bij voelde
    - kleine echt op tijd op bed leggen (dus niet zich 'over de slaap heen' laten spelen, zeg maar)

Een huiluurtje kun je trouwens volgens mij niet echt voorkomen, ze moeten aan het eind van de dag toch wat prikkels ontladen. Probeer haar gewoon zo goed mogelijk te troosten in bed en anders even lekker bij je nemen om te kalmeren en dan weer in bed. Soms kan het helpen om ze eventjes te laten huilen (let wel: ik ben persoonlijk geen voorstander om lang te laten huilen hoor!!)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar het ligt er heel erg aan op wat voor momenten je meiske huilt!

Succes ermee!
    Liefs!

4. Happymommy84

Kijk daar hebben we wat aan. De regelmaat zit er hier al heel erg in. Roan ligt ingebakert (wat we af moeten gaan bouwen) dus een tutdoekje heeft nog weinig zin helaas. Ik ga wel zijn kamertje donker maken voortaan. Ben dan alleen bang dat hij niet meer het verschil merkt van dag en nacht. Of denk je dat dat niet uitmaakt?

5. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Ik denk ook aan een sprongetje.
    Zoë had het ook wel, de CB zei ook dat het te maken heeft met dat ze zoveel te verwerken krijgen op deze leeftijd. Ze kunnen steeds mee, alle indrukken etc. Zoë begon bijvoorbeeld vanaf een maand of 4 ineens 's nachts wakker te worden, huilend. Terwijl ze voorheen heerlijk doorsliep en al snel van de nachtvoeding af was...
    Nu wordt het weer ietsje beter gelukkig!

Overigens heb ik het overdag net zo donker (rolgordijnen + overgordijnen) als 's nachts. Ik geloof niet dat ze in de war is met dag / nacht. En dat ritme hebben wij ook. Vanaf 2 maanden is deze redelijk strak, begin nu ietsje losser te worden omdat het ritme van Zoë ook veranderd nu ze wat ouder is. Inbakeren heb ik gedaan van 2 tot 4 maanden. Vanaf 4 maanden afgebouwd en nu slaap ze in een slaapzakje.

Maar rust en regelmaat zijn toch de toverwoorden en helpen je kleintje goed moeilijke periodes door!

Succes!

6. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Dankjulliewel, ik kan niet echt een bepaald moment van de dag noemen dat ze meer is gaan huilen. De ene keer is is 's avonds als ze naar bed gaat, bij het omkleden gaat het nog goed maar als haar hoofd het bed raakt is het helemaal mis. Eerst nog normaal huilen en dat gaat geleidelijk over in krijsen. Ga dan soms even bij haar kijken en troost haar maar zodra ik zeker weet dat het geen pijn of honger is, laat ik haar maar even haar gang gaan en valt ze na een half uurtje gelukkig in slaap. Wat ik vervelender vind zijn de huilbuien overdag, dan heeft ze net lekker liggen slapen en vermaakt ze zich na het wakker worden nog prima maar na korte tijd is ze ineens zo verdrietig dat ik niet snap waarom. Verveling? Meestal is het wel over als ik haar volledige aandacht geef dus soms vermoed ik wel eens dat gaat huilen als schreeuw om aandacht en ik echt moet zorgen dat ze niet de hele dat vermaakt wil worden. Een speeltje geven helpt ook niet altijd, maar het lijkt me niet de bedoeling dat ik haar de hele dag ga vermaken. Wat adviseren jullie me te doen?

7. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    's Avonds huilen als ze naar bed moet, doet ze hier ook! Gillen, gieren en zodra ik eraan kom lacht ze door haar tranen heen! ;)

Na het voeden als ik Zoë in de box leg, kanb ze zich over het algemeen prima vermaken. Maar op het moment dat ze mij weer ziet (loop langs ofzo) en ik loop weg, begint ze te gillen! Ik roep dan dat ik er nog wel ben of geef haar even een aai over d'r bolletje. Ik laat haar dan even gillen, ze moet ook leren dat mama niet met elke gil naast haar staat.
    Ik denk dat je meisje het een beetje doorheeft dat wanneer ze gilt, mama eraan komt! :) Wat ik ook wel doe, dan zet ik haar in de Bumbo, wipper of schommelstoel. Of ik ga even emt haar dansen op een liedje of loop een rondje door de kamer. Een beetje afwisseling om verveling te voorkomen...
    Maar ik denk als je meisje echt verdrietig is, dat het belangrijk is dat mama er is om haar te troosten. Vooral als ze ineen sprongetje zit.

8. Happymommy84

Herken veel in jouw situatie Barocky. Ik kan m'n kont niet keren of hij begint al. Ik moet wel zeggen dat het gisteren al veel beter ging en nu ligt ie ook alweer 2 uurtjes te slapen, dus dat geeft moed. Heb trouwens wel alles donker gemaakt nu, wie weet helpt het. Laten we het maar op een sprongetje houden. Heb gelzen dat het vanaf 22 weken weer makkelijker gaat worden, we moeten dus nog even volhouden...

9. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoihoi!

Het donker maken van het kamertje is hier prima verlopen en hoewel ik ook bang was voor verwarring van dag/nachtritme ging het hier juist beter! Lucas weet nu: donker = slapen (of iig stil zijn :D). Op het consultatiebureau zeiden ze: je doet letterlijk 'de luiken dicht' vor je kleintje en zo geef je de grens aan.

Dat dreinen en zeuren overdag heeft Lucas ook heel erg gedaan. Ik probeerde idd om zelf spelen en samen spelen af te wisselen. Als hij in de box lag zet(te) ik vaak een cd met kinderliedjes aan, dan was het niet zo stil. Daar zong ik dan bij mee en dat hielp meestal wel. Hij leerde zo ook de liedjes kennen en reageert er nu echt op, leuk!
    Verder idd samen zingen, samen dansen, maar ook als de kleine in de box ligt, samen spelen. Ik heb hem in de box nooit echt laten huilen. Voor mijn gevoel moet ik hem leren dat de box een leuke plek is om te zijn en niet iets waar hij wordt 'weggestopt', zeg maar...
    Lucas kan inmiddels ongeveer 20 minuutjes zelf spelen (met een beetje geluk).

Nu helpt het nog wel eens om bijv. naast de box te gaan strijken. Zo krijg ik mijn eigen dingen gedaan en hij vindt het helemaal interessant om dat zo te zien. Als ik ga koken of de was ophangen neem ik hem ook mee (in t wipstoeltje of kleed op de grond).

En rondom zo'n sprongetje hangen ze nou eenmaal graag aan mama. Daar kun je ook wel een beetje aan toegeven, het gaat ook weer over!

Succes!!
    Ik denk altijd maar zo: als ie 18 is, doet ie het niet meer..... dat helpt me door die vermoeiende buien heen!

10. MissACEEB

MissACEEB Bekend lid

26 feb 2009
    508
    0
    0
    Hey ik zat precies met hetzelfde... schijnt de heftige 4/5maanden sprong te zijn en kan dus ook langer duren... las op andere forums dat deze sprong het meest heftige is voor veel kindjes(en dus ouders!)... Doorzetten en goed vast houden aan de regelmaat denk ik.. zo probeer ik het tenminste... en idd een favoriet doekje of speeltje bij de kleine in bed leggen...hier heeft hij een vlinderdoekje, vind hij geweldig.. daar zit onze geur ook aan omdat hij bij ons in bed heeft gelegen... die gaat dus nu ook met hem mee naar bed... succes allemaal

11. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Ik heb ook echt het vermoeden dat het misschien een mentaal sprongetje is wat ze aan het maken is. Ik vond die sprongetjes altijd een beetje onzin maar ik merk gewoon dat het van een hulpeloos wezentje aan het veranderen is in een zelfstandig meisje. Dus er zit heus wel een kern van waarheid is. Ze wil alles vasthouden, in haar mond stoppen, kan niet lang genoeg op haar buik liggen en willen 'staan' en... ze wil áááándacht. Ik moet uitkijken dat ik haar niet de hele dag aan het entertainen ben maar ik zal haar nu steunen in deze (voor haar ook) lastige periode. Als wij niet lekker zijn, willen we ook verzorgd worden nietwaar. Ik vond de reactie 'het zal wel over zijn als ze 18 is' wel heel leuk... nog even geduld dus haha.
    Groetjes!

Deel Deze Pagina