Beste Annemarie, Ik heb wat problemen met het ritme en ik geloof ook met de productie. Ons normale ritme was: slapen voeden samen spelen alleen spelen weer slapen. Nu wil ze vaak s morgens vroeg niet drinken, omdat de nachtvoeding nog niet zo lang geleden was, maar dan wel voor ze weer een slaapje gaat doen. Dus werd het: slapen samen spelen alleen spelen voeden slapen. Waarbij ze dus vaak in slaap valt aan de borst, weer wakker wordt als ik haar in bed leg, weer in slaap valt aan de borst etc. totdat ze vol zit. Niet zo handig. Het voeden vòòr het slapen gaat nu de hele dag zo door. Ik heb ook gelezen dat dit niet aangeraden wordt. Ze is nu al een paar dagen verkouden. Het nachtritme is ook naar de haaien. We maken haar niet meer wakker voor de voeding tussen 22.30 en 23.00 uur, omdat ze dan vaak weigerde te drinken of bijna niets dronk. En ze lag zo lekker te slapen dan. Vaak kwam ze nog 1x s nachts. Gisteren was ze om 18.00 uur voor het laatst gevoed. Afgelopen nacht kwam ze om 00.00 uur, (waarna ze ruim drie kwartier niet kon slapen door een verstopt neusje en wij dus ook niet, ze slaapt bij ons op de kamer en ik durf haar niet op haar eigen kamer te zetten, omdat ze wel op de buik kan draaien maar niet terug en OOK nog eens verkouden is). Daarna kwam ze nog om 3 uur en weer om 6 uur. Ik voel me behoorlijk gebroken. Het begon me al een beetje op te breken. Ze slaapt door vroeg in de avond, maar niet meer als wij slapen! Gisteren had ze overdag ook vaak gedronken, dus ik dacht: een regeldag, het is zo weer over. (Ze was eigenlijk net naar een schema van om de 3 ½ tot 4 uur gegaan). Maar nu is mijn productie ook nog gedaald! Ik werk vandaag. Normaal kolf ik s morgens 240 cc (bijna 2 voedingen) en dan s middags 150 cc (iets meer dan 1 voeding). Nu kolfde ik s morgens maar 110 cc, nog niet eens een voeding va 130 cc! Hoe kan dat nou opeens? Ik had wel wat meer koffie op dan normaal, omdat ik niet zo fit ben. Kan jij je licht laten schijnen over deze situatie, zit er een samenhang tussen het verstoorde ritme en de gedaalde productie? Wat kan ik doen? Ik heb trouwens een 10 jaar oude Medela Pump In Style, ik hoop dat hij het nog wel goed doet. Soms maakt hij geluiden die hij eerst niet maakte.
Beste Aquilegia, Je dochter is bijna 5 maanden zie ik, het kan zo zijn dat ze helemaal een ander drinkritme gaat krijgen. Dat ze een paar goede voedingen neemt, en verder door de dag heen wat slokjes bij dorst (gisteren was het hier een warme dag). Haar slaapritme kan ook veranderen naar 2 slaapjes overdag in plaats van paar hap snap slaapjes. Probeer eens te kijken of ze tijdens het spelen hongersignalen geeft, zodat ze meer energie heeft om een goede voeding te nemen. Als ze verkouden is zal ze ook minder goed drinken waardoor ze weer vaker wil drinken: klinkt allemaal logisch (al hoewel het met name in de nacht natuurlijk niet fijn is). Heeft ze overdag minder goed gedronken (doordat ze steeds in slaap valt) dan zal ze dit 's nachts inhalen. Wat kan je doen: pak waar mogelijk zelf je rust (ga dus echt vroeg naar bed zeker als ze, zoals jij zegt, het begin van de nacht eigenlijk het beste slaapt.) en geef je er aan over: ze komt echt wel weer op het ritme wat jullie hadden. Ondertussen voeden op vraag, probeer van iedere voeding wel echt een voeding te maken waardoor ze minder hap snap voedingen neemt (dus echt wakker maken en door laten drinken). Wat betreft je kolf: het kan zeker dat een PISA van 10 jaar oud een keer op is: je kan dit meten met een vacuummeter. Als hij 10 jaar echt ook gebruikt is door verschillende mensen dan is het waarschijnlijk. Kolf wat je kan kolven, eventueel een keer extra op je werkdag (je dochter drinkt nl ook een keer vaker).
Bedankt weer voor je reactie! Ik ga proberen haar eerder aan te leggen. De kolf is gebruikt door mijn schoonzus. Bij de oudste heeft ze 6 maanden gegeven en bij de jongste maar 4 maanden. Trek daar bevallingsverlof van 3 maanden per kind vanaf, en hij is maar totaal 4 maanden gebruikt. Daarna heeft hij jaren op zolder gestaan. Maar ik zal toch eens kijken of ik hem door kan laten meten. Natuurlijk is hij er niet jonger op geworden.
Is het ook zo, dat als je 's nachts meer BV geeft, dat er dan minder overblijft voor overdag? Afgelopen avond/nacht kwam ze om 21.00 u - 00.30 u - 3.00 u - tenslotte om 4.30 u (toen ze de laatste keer weer wakker werd, heeft slechts zo'n 8 minuten gedronken, we hebben haar daarvoor eerst geprobeerd af te leiden, maar uiteindelijk ging ze toch huilen en wilde echt aan de borst. Na korte tijd viel ze in slaap aan de borst. Geen echte voeding weer dus, maar wij konen in ieder geval dus ook gaan slapen). Vanochtend weer maar 150 cc gekolfd tegen normaal 240 cc. Ik had gisteravond (om voor vandaag aan te vullen) ook 150 cc gekolfd, uit beide borsten. Ik had niet verwacht dat ze om 21.00 uur weer zou willen drinken. Kan het zijn dat ze -doordat ik al gekolfd had- toen om 21.00 uur te weinig heeft gekregen, waardoor ze 's nachts nog zo vaak wilde drinken?
Dat zou kunnen inderdaad, maar het kan ook dat ze nu wat vaker komt om zelf je productie wat op te hogen. Op zich prima om extra te kolven voor je voorraad, maar dit is dan makkelijker na de ochtendvoeding (bijvoorbeeld direct of max 1 uur erna), dit omdat de productie vaak in de avond wat minder is en met name in de nacht goed.
Dan zal ik morgenochtend nog een keer proberen te kolven. Vaak wordt het 's morgens vergeten. 's Avonds vind ik makkelijker, omdat mijn dochter dan slaapt. 's morgens is het toch met haar spelen, baden, wandelen, een beetje op haar letten terwijl ze in de box speelt.
Gisteren gekolfd, een uur na de ochtendvoeding zoals je adviseerde, 1 borst. Het begon net een beetje minder te worden met 70 cc, toen ik haar door de babyfoon wat kreten hoorde geven. Ik dacht: ik wacht nog even af voor ik haar haar toe ga, en ze werd weer stil. Maar de melk spoot eruit nadat ik haar gehoord had en ik kolfde 150 cc uit die borst! Dus de kolf doet het. 's Avonds moes ik weer kolven omdat er nog melk over was die mijn man haar moest geven. Weer prima gekolfd. En vandaag op het werk ook weer, wel 400 cc in 2x kolven. Op advies van het KDV en consultatiebureau en ook van jou laten we het ritme nu een beetje los en gaan we meer tijd tussen de voedingen laten. Zodat ze echt honger heeft voor het drinken. Dus niet meer na elk slaapje aanbieden. Ze drinkt nu meer per keer en minder vaak. Hopelijk gaat ze dan 's nachts ook doorslapen. In ieder geval weer bedankt voor je input!