Ik vraag me af hoe jullie dat doen. Mijn kleintje heeft nog altijd 2 nachtvoedingen nodig. Hij slaapt wel in de vroege avond 6 aaneengesloten uren, maar dan komt hij meestal rond 2.30 uur en dan weer om 5.30 uur. Ik heb geprobeerd om hem om 23.00 uur wakker te maken voor een slok, maar dan valt hij na 2 minuten sabbelen weer in slaap. Ook hebben we een flinke fles afgekolfte melk geprobeerd (op advies kraamhulp) en die drinkt hij wonderwel bijna helemaal op (180 tot 200 ml). Maar daarna is hij helemaal uit zijn doen, heeft kramp, slaapt moeilijk weer in en komt vaak alsnog om 2.30 uur en om 5.30 uur. Ik probeer met compressie hem wat meer vettere achtermelk te laten drinken voor een langere verzadiging, maar dat heeft vooralsnog geen invloed op de lengte van zijn slaapje. Nu moet ik begin januari weer aan het werk. Hopelijk wordt het vanzelf minder, want ik denk dat ik dit schema anders niet trek. Overal lees ik dat kindertjes allemaal al zo snel doorslapen. Hebben jullie dat zelf 'geforceerd' op een bepaalde manier? Of gewoon geluk? Ik vind het belangrijk om het ritme van mijn kind te volgen, dus probeerde het maar op zijn beloop te laten, maar nu komt januari wel erg dichtbij. Iemand tips of andere ervaringsverhalen?
Hoi appeltjes, ik geloof dat je dat niet echt kunt sturen hoor. wat je zegt, je kunt proberen hem wakker te maken om 23.00 maar als dat niet werkt... tis vooral mazzel hebben. Jonathan was 8 weken toen ie ging doorslapen (23.00 tot 7.00). het enige wat je kunt doen is je kindje duidelijk het verschil tussen dag en nacht laten merken door 's nachts stil te zijn, kamer donker te houden en direct weer in bed te leggen na het voeden. voor jezelf is het fijner om niet op de klok te kijken, dan slaap je het snelst weer in. voor als je weer aan het werk bent: zwaar is het sowieso dus probeer op de dagen dat je niet werkt ook bij te slapen, heb je echt nodig! veel succes!
Niet echt een opbeurend vrhaal van mijn kant maar toch... ik geef mn zoon van 10 mnd regelmatig nog een nachtvoeding, soms 2. Tot ong een maand of 5 hielt ik hem savonds beneden, als ik dan naar bed ging voedde ik hem nog ff rond een uur of 10 en als ik mazzel had kwam hij dan 1x. Na 5 maand ben ik begonnen met als bedtijd 20u en toen kwam hij ong 1x per nacht en langzaam aan is dat verschoven naar 19u en nu slaapt hij soms door, soms komt hij 2x. Ikzelf vind gewoon dat loslaten het beste werkt... ik ben er niet zo mee bezig hoe vaak hij komt en ik weet gewoon dat het doorslapen met periodes gaat en dat is volgens mij het meest natuurlijk. Verder in periodes dat hij vaak komt gaat mn man eruit en haalt en brengt hem bij me... en soms dan probeert hij hem eerst in slaap weer te krijgen, kan ik niet doen want als hij mij ziet/ruikt dan stopt hij pas met zeuren als hij heeft gedronken. Het wordt echt wel beter tot die tijd een kwestie van volhouden denk ik en in het weekend wat bijslapen.
mijn zoontje slaapt ook nog niet door en ik kreeg het advies van het cb om de laatste voeding dus om 22.00 uur flesvoeding te geven, gewoon 200cc. omdat mijn borstvoeding overdag terug loopt waardoor hij s'nachts honger krijgt. maar het is nog niet echt gelukt . maar inderdaad het zal ook wel met mazzel te maken hebben.
Wat een advies... meer van het soort van de wal in de sloot... enige wat helpt als je voeding terug loopt is vaker voeden, dat sommige kids op jonge leeftijd al doorslapen is gewoon mazzel voor de ouders. Nachtvoedingen zijn het eerste jaar vaker regel dan uitzondering en zegt niks over de kwaliteit van de bv.
Doorslapen is een echt opscheponderwerp. Neem de meeste verhalen over 'doorslapende' kinderen met een flinke korrel zout. Ruim driekwart van de kinderen slaapt de eerste 6-9 maanden niet door. Het hoort er gewoon bij. Toen ik ging werken met 12 weken ging ik gewoon door met op verzoek voeden, maar een deel van de voedingen was op MIJN verzoek Hierdoor kwamen er toch wat meer vaste tijden in. En ja nachtvoedingen kunnen vermoeiend zijn, maar er zijn wel manieren om ze minder vermoeiend te maken! De beste tip die ik kreeg was: vergeet de klok en tel niet. Dus niet meer denken 'kom je nu alweer?' of 'drink je nu nog', maar gewoon aanleggen en proberen verder te rusten. Scheelde wel enorm dat de kinderen naast me lagen, waardoor ik er in de nacht niet echt uit hoefde.
Nou, gisteren kwam mannetje uit zichzelf nog om 23.30 uur, dus vannacht was het pas 5.00 uur. Erg netjes... En omdat ik dit keer voor de laatste voeding geen fles afgekolfte melk heb gebruikt, maar gewoon 'live' de borst, had hij ook geen krampen meer. Hij sliep daarna ook weer meteen in. Maar inderdaad, het is een beetje zoeken naar wat werkt. En de ene dag is de andere niet... Ik moet zeggen dat - ook al voed ik niet meer in bed maar in de woonkamer - dat de nachtvoedingen steeds beter gaan. Het lijkt wel alsof we beiden in een soort van slaaproes blijven, waardoor het voeden rustig verloopt en we beiden meteen weer inslapen. Het feit dat ik sinds kort pas zonder pijn voed (vanaf geboorte hardnekkige spruw en syndroom van raynaud) heeft daar vast mee te maken. Voorheen was ik klaarwakker tijdens de voedingen, omdat ik veel pijn had. Maar mijn nieuwe tactiek is hem op zijn (of mijn) verzoek tussen 23.00 en 0.00 uur te voeden. En dan alleen de borst en niet afgekolft. Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat...
Meid, hou vol, je doet het prima. Nachtvoedingen zijn voor je productie heel goed, maar natuurlijk is het fijn als je ook even een paar uur slaap kan pakken. Zoals anderen ook al zeggen, als je kindje slaapt op bepaalde uren in bijvoorbeeld het weekend, ga dan ook gewoon lekker naar bed. Dat deed ik ook, ik nam het ritme van mijn kind over. Daardoor hou je het gewoon langer vol. Kan je misschien een familielid inschakelen, zodat je even een paar uur lekker kan bijslapen? Die slaaproes is inderdaad een fantastisch fenomeen he? Ik herken het heel goed. Mijn kindje sliep met 10 weken eigenlijk door van 20.00-06.00 en opeens met 22 weken kwam hij weer voor een nachtvoeding. Die nachtvoeding verschuift nu heel langzaam naar het einde van de nacht maar toch, hij drinkt een kwartiertje bij mij, ik leg hem weer in zijn bedje, en we snurken allebei meteen weer verder. Ik moet eerlijk zeggen, ik geniet er echt van 's nachts, het is een heel speciaal gevoel. Ben ook benieuwd hoe het vanavond gaat. Bekijk het gewoon per dag en weet waar je het allemaal voor doet
Dank je voor het hart onder de riem! Ik moet zeggen dat we een moeizame start hebben gehad met (voor mij) veel pijn. Ik wilde hoe dan ook dat de bv zou slagen, dus ik heb me er doorheen geworsteld (met behulp lactatiekundige, huisarts en veel pillen en cremes). Maar ik kan zeggen dat ik er nu van kan genieten! En mijn zoon groeit als kool, is vrolijk en gezond, dus het loont zeer!
Sven komt 's nachts ook nog 1x soms 2x. Hij is nu een jaar. Toen ik net ging werken zat ik er ook erg mee. Heb me er nu gewoon bij neergelegd. Ik zie wel wanneer en hoevaak hij komt. Ik voed hem bij mij in bed. Dan ben ik zelf maar even wakker want ik val vanzelf ook in slaap. Als hij uitgedronken is of als ik weer wakker wordt leg ik hem terug in zijn eigen bedje. Fijn dat het allemaal zo goed gaat, en trek je niks aan van verhalen dat hij al door moet slapen. Hij volgt gewoon z'n eigen ritme, beter kan toch niet.
onze uk krijgt ook al af en toe een flesje bv. daarna wil hij nog niet slapen, zijn suigbehoefte is niet voldaan. hij krijgt dan nog een speentje en dan slaapt hij binnen 5 minuten. ook doen we hier 's avonds laat een badje, daar wordt hij soezig van en slaapt dan ook wat langer.
Spenen worden afgeraden ,zeker bij hele jong bv-kindjes, omdat onbewust de hongerreflex wordt onderdrukt. Het beste is je kindje net zolang laten drinken totdat het aan de borst in slaap valt of zelf de tepel los laat , daarna naar bed brengen.
Marijn komt s'nachts ook nog. Soms een keer soms twee keer. Ik heb ook geprobeerd om hem wakker te maken rond 23.00 uur maar dan drinkt hij zo kort dat hij als nog s'nachts komt. Vannacht heb ik hem zelf laten komen. Hij had om 19.00 uur voor het laatst voeding gehad. Hij kwam vannacht om 2.30 en toen om 06.30 weer. Op zich vind ik dit prima. maar zit er niet erg veel tijd tussen de 19.00 uur voeding en de volgende? @Appeltje: fijn dat je pijn vrij kan voeden en super dat je het zo hebt vol gehouden. Geniet nog van je verlof.
dat wordt standaard afgeraden idd, en er bestaat altijd een risico dat je kindje last krijgt van tepel-speen verwarring. echter hier is het speciaal aangeraden. de kraamhulp gaf ook aan dat zij in haar 16 jaar dienst nog nooit meegemaakt had dat een kindje niet meer aan de borst wilde vanwege een speen. ik zou het dus eens overleggen met iemand van het cb of de wijkverpleegkundige. onze uk krijgt nu vanaf 5 dagen al de fles tussen de borstvoedingen door en ook een speen en hij drinkt nog steeds super aan de borst.
Wij kregen ook het advies om de speen juist wel te geven, ondanks de BV. Angelina heeft enorm veel zuigbehoefte en blijft dan hartstochtelijk te huilen, waardoor ze zichzelf zo overstuur maakt dat ze niet meer kan slapen. Als ze dr speen krijgt, dan begint ze ook heel hard te zuigen en wordt rustiger, waardoor ze wel in slaap valt.
wij gebruiken ook al vanaf de eerste week een speen en dat was echt prettig voor Jo (en voor mij). Inmiddels krijgt hij hem alleen nog als ie gaat slapen en ook dan gooit ie hem zelf gauw uit. Geen problemen gehad met tepel-speen verwarring. Maar toch ben ik het ook eens met Jingles wat betreft de hongerreflex die onderdrukt wordt. Dus als je een speen gebruikt, let dan echt goed op of je kindje geen honger heeft en leg hem/haar desnoods op je eigen verzoek een keer aan om te kijken of hij/zij wil drinken.
Het maakt mij niet uit wat jullie doen, ik meld alleen wat het beste is voor jullie BV, aangezien jullie pas net begonnen zijn en de regeldagen in zicht komen, er er dus verschillende soorten huiltjes mogelijk zijn. Ik heb al heel wat *foute* adviezen voorbij zien komen van kraamhulpen, dus voel je niet aangevallen. Nu ben ik zelf persoonlijk erg anti-speen vanwege de zoethoudende functie, die ouders in mijn optiek teveel aanwenden om een kind stil te krijgen. Nogmaals voel je niet aangevallen, iedereen doet wat zij het beste acht.
ik voel me niet aangevallen, maar denk gewoon niet dat jij alleen de wijsheid in pacht hebt. je zegt 'ik meld alleen wat het beste is voor jullie bv', lijkt me wat stug dat je dat via het internet kunt inschatten de situatie is voor iedereen anders. de speen is hier namelijk géén zoethouder, maar puur om aan de zuigreflex te kunnen voldoen. dat is niet hetzelfde. voor míjn bv is het toch het beste dat we af en toe een fles er tussendoor doen en na die fles volgt dan toch echt een speen. en de bv floreert hierbij hoor