wordt dat nog gegeven of is dat alwer achterhaald? Ik wil straks vers fruit gaan maken hoe doen jullie dat? In de blender met sinaasappelsap om het smeuig te maken?
Dit wordt in elk geval niet zo vroeg al gegeven. Sinaasappel is erg prikkelend voor de darmen, en kan vreselijk kapotte billen opleveren omdat het zo zuur is. Ik zou beginnen met mildere soorten fruit, zoals peer, abrikoos, druif, appel, banaan. Banaan kun je gewoon prakken, een goed rijpe peer ook. Appels kun je eerst even stomen of koken en dan in de blender. Liga zou ik er persoonlijk ook niet door doen, ik ben niet zo'n koekjesmens.
Maar wat gebruik je dan om het glad te maken? Ik wil met 4 maanden beginnen met bijvoeding dus dan moet alles glad toch?
Niks, dat is niet nodig. Als jij het goed pureerd, dan hoef je er niets aan toe te voegen. Verder sluit ik me aan bij Bri
Een staafmixer. Bovendien hoef je je kindje natuurlijk geen soepje te voeren dus echt helemaal glad lijkt me niet nodig.
Je zou evt een beetje flesvoeding/borstvoeding of water toe kunnen voegen als het heel dik is. Maar banaan wordt redelijk pappig hoor
Of gewoon een vork op een bordje. Een banaan heb je zo glad hoor, even met je vork overheen roeren en er is niets van over. Een peer (een rijpe) is ook zo glad. Mango mik je in de blender of staafmixer erover. Indikken met een beetje rijstebloem zonder smaakje of inkoken kan ook nog.
Het kan nog steeds als een babyhapje tis maar wat je zelf wil geven.. Wij gaven het ook, maar nog niet gelijk bij de 4 maanden. Wij zijn begonnen met banaan en peer (uit de potjes van Olvarit). Later zijn wij ook zelf hapjes gaan maken Liga kun je overigens gewoon in de sinaasappelsap brokkelen en dan soort prakken, wordt heel snel zacht. Onze zoon had alleen enorme korrelpoep als hij liga op had, dus heel vaak gaven we het hem niet. Onze zoon is nu ruim anderhalf en hij vindt die babyhapjes nog steeds smullen dus af en toe maak ik nog wel ns het appel/bananenhapje (soms ook met sinaasappel), gewoon om hem ff lekker te laten smikkelen haha..
Oh joh ik had altijd voor ogen dat het heeeel fijn (dus idd een soort soepje) moest zijn als ze pas 4/5 maanden zijn. Maar dat hoeft dus niet.... Ben nog wegwijs aan het worden, haha Bedankt voor alle antwoorden!
Als je kant en klare fruithapjes koopt (frisfruitje of zoiets, dus met alleen fruit en vitamine c, geen andere toevoegingen), dan lijkt dat nog het meest op appelmoes. (de andere hapjes hebben juist een soort meel erin om het in te dikken, maar dat geeft gelijk een beetje muffige smaak vind ik.) Rijp fruit bevat zoveel vocht, dat je er geen sapjes of iets dergelijks aan toe hoeft te voegen om het smeuig te maken.
Ik zou het niet doen. In liga zitten gluten, daarvan raden ze aan om pas na 6 maand mee te beginnen. Sinaasappelsap (en andere citrusvruchten) zijn zogenaamde allergenen, kindjes kunnen er snel allergisch voor zijn. Daarvan zeggen ze pas na 8 of 12 maand mee te beginnen. Verder is mijn idee dat een baby eerst alle smaken 'puur' moet leren kennen. Ik stop ook geen banaan en peer teglijk in mijn mond, bah. Ik zou dus eerst één soort fruit tegelijk geven. Dan weet je ook of ze er allergisch op reageren, als je het mengt weet je niet welk van de twee ze allergisch voor zijn. Ik geef nu bijna 3 weken fruit en groente. Tot nu toe mango, peer, wortel en courgette gegeven. Gewoon pureren met de staafmixer en het is dun genoeg, gladder en dunner dan appelmoes bijvoorbeeld. Peer, wortel en courgette heb ik eerst even gekookt, mango niet.
Ik ga idd ook geen mix maken maar gewoon een fruitsoort. En als het zonder sinaasappelsap fijn genoeg te krijgen is is heg helemaal mooi. Ga eerst beginnen met groente (enkele ook) en dan na een paar weken ook fruit. Vanaf wanneer ga je aardappelen en groente mixen trouwens?
Als je verschillende soorten puur hebt gegeven en dat is goed gegaan, dan kun je dingen ook gaan mengen. Aardappel alleen is ook een groenten met veel goede voedingsstoffen, dus als je bijv wortels hebt gegeven en ook aardappel dan kun je ze ook gaan mengen! Het 'banaan-liga-sinaasappel'-hapje is iets van 30 jaar geleden. En het is dus ook helemaal niet nodig om fruit te gaan mengen met een liga. Belangrijk is dat ze de pure smaken leren kennen... Wel kun je evt wat KV/BV toevoegen om het wat smeuiiger te maken.
Je zou met vier maanden kunnen beginnen, maar ook dat is inmiddels wel redelijk achterhaald. Check eens borstvoeding.com en dan onder bijvoeding. Ook interessant voor flesvoedingmama's-kindjes
Op zich klopt het wat je zegt, maar je KAN het nog wel gewoon geven. Of het echt nodig is is een ander verhaal... En idd eerst beginnen met pure smaken, maar als iemand daarna verschillende soorten fruit bij mekaar gooit en er een lekker hapje van maakt (met of zonder liga), dat moet ieder voor zich weten, toch?
Liga met sinaasappel? Joh dat is jaren 70-eten! Leuk voor als je een seventies party wilt opvrolijken, maar niet iets om aan een uk van 4 maanden te geven...sinaasappel is scherp, veel kinderen reageren er op, daarom wordt dat tegenwoordig van 9-12 maanden pas gegeven. En Liga is helemaal niet zo goed voor een kind. Gewoon lekker pure groente geven. Als je even geduld hebt tot je kind zes maanden is hoef je zelfs niet eens meer te pureren...gewoon stukken gven of prakken is dan zat. Wil je eerder geven, dan gewoon fijnprakken of even de staafmixer er op. Als je meer wilt lezen over het geven van eerste hapjes aan je kind, kijk dan eensbhier: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Introductie van vast voedsel na zes maanden
Natuurlijk kun je het wel geven, het is geen vergif... Al wordt sinaasappel pas aangeraden vanaf een maand of 9 (sowieso alle citrusvruchten) en persoonlijk zie ik het nut/ toegevoegde waarde van liga niet zo. Ik eet mijn fruit ook niet samen met een koek, maar gewoon puur... Maar dat moet ook iedereen zelf weten!
Nee klopt idd ik heb het zelf wel als hapje gegeven maar niet al bij de 4 maanden. Voor de afwisseling en hij vond het errug lekker. Sinaasappel(sap) puur is vrij scherp, met liga erdoor wordt het een stuk milder, misschien is daarom deze combinatie ooit zo bedacht Ieder moet zijn/haar kind maar geven wat ie wil.. Daar blijf ik bij! De één geeft potjes en de ander vervloekt die potjes bijna... Ik heb zelf zowel potjes als vers gegeven (groente en fruit) en hij lust het nog steeds allebei, al krijgt hij nu vrijwel helemaal geen potjes meer.
Ik vroeg me ook al af waarom de combi liga met sinaasappel zo bedacht was. Lijkt me niet te vreten overigens, haha. Die potjes lijken me niks. Heb zo een avent blender en stomer in een gekocht en ben al aan de slag gegaan met groenten hapjes. Ook fruit wil ik vers pureren. Miss dat ik later mixen ga maken (vind een fruit mix zelf ook wel lekker) maar dat zie ik nog wel als het zo ver is. Ik heb even vluchtig gekeken op bv.com maar ik vind het veel rapley enzo. Dit wil ik eventueel later pas gaan doen. Ik wil nu met 4 maanden starten met groenten enndan rond 5 maanden fruit erbij. Maar na 6 maanden hoef ik het dus niet meer zo erg te pureren? Dat vind ik wel fijn om te weten. Rijstebloem en pap geven lijkt me niks. Hooguit granen pap die gezond is enn zonder toegevoegde suikers. Suikers komt hij nog genoeg tegen in zn leven, dat hoeft van mij niet zo vroeg al. Zo lang mogelijk uitstellen maar misschien wel helemaal geen pap en gewoon wel meteen brood. Maar dat is ook net hoe mn kindje alles vind.... Liga is dus klinklare onzin dus die kan geschrapt worden, haha