WANHOPIG: Speen afleren bij 20 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kuki, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Hoi,

Ik zit met een steeds groter wordend probleem: mijn meisje (20 maand) wordt echt IEDERE nacht drie-vijf keer huilend wakker om haar speen. Op het CB ook al eens aangekaard en die zeggen dat ik haar gewoon een week lang geen speen meer moet geven en dat ze er dan vanaf is, maar ik weet niet of het zo werkt. Ik weet al wel dat we dan een week lang ook weinig slaap krijgen, en ik krijg al zo weinig slaap gedurende de laatste 20 maanden......

Mijn oudste duimde, dus die raakte hij nooit kwijt ;) maar zij raakt haar speen steeds kwijt of gooit hem gewoon uit bed. Ze ligt nog in een ledikantje dus kan hem zelf niet pakken. Ook als ik haar meerdere spenen geef, raakt ze ze kwijt. Ik heb alles geprobeerd, ook al de speen aan een tutje of zo vastmaken, maar niets helpt. Ik denk echt dat de beste oplossing is om die rotspeen maar af te leren.

We hebben haar destijds toen ze 3 maanden was, de speen aangeleerd. Ze ging steeds slechter eten en wilde niet op je arm, ging zich helemaal overstrekken en zo. Toen bleek dat ze KISS had en het voeden haar dus pijn deed (ze kreeg op de arm de fles) in haar nek, dus ze associeerde de fles met pijn en weigerde die dus resoluut. We zijn toen begonnen met haar te voeden vanuit de wipstoel, dan lag haar nekje wat prettiger en we gaven haar dan vlak voor de fles eerst een paar minuutjes een speen, zodat ze kon "voelen" dat zuigen geen pijn deed. Daarna verwisselenden we snel de speen voor de fles en ging ze eten. Wel heel "afstandelijk" om zo te moeten voeden, maar zo ging ze weer eten!

Nu speelt dit natuurlijk niet meer, na alle therapieen is de KISS genezen, maar die speen, die zit er nu zo ingebakken, altijd met het slapengaan wil ze die hebben.

Omdat ik echt chronisch slaapgebrek heb inmiddels omdat ik er iedere nacht meerdere keren heen moet, ben ik echt wanhopig. Ik wilvan die speen af, ik kan er niet goed meer tegen er iedere nacht heen te moeten, ik word gewoon boos op haar terwijl we haar zelf natuurlijk die speen hebben aangeleerd.

Wie heeft voor mij DE tip, wat kan ik het beste doen, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alles is welkom!

2. Niet meer actief

Ik denk dat in jou geval je het beter niet af kunt leren, tenzij je haar nu wel weer kunt oppakken,.. maar anders zal ze niet meer te troosten zijn en dat is ook zielig voor je kleine.

Ik zou een speenkoord proberen, die kun je vastmaken aan haar pyjama o.i.d. en dan kan ze hem niet zo snel kwijtraken, tenzij ze de koord van haar aftrekt dan..

Hier staan een aantal leuke speenkoorden op:

http://www.koterkado.nl/products.asp?ca ... 3god9A4o6A

Succes in elk geval!

3. liena

liena Fanatiek lid

21 feb 2008
    1.900
    0
    0
    Leidster kinderopvang
    Noord Holland
    Heey meis,
    Wat vervelend zeg dat ze je uit de slaap houdt. Mss idd beter omde speen af te leren. Ik heb er zelf geen ervaring mee moet ik eerlijk zeggen, maar mss hebben ze op het CB wel gelijk. Nu heb je chronisch slaaptekort en wordt je al 20 maanden heel vaak wakker. Als je op een of andere manier voor elkaar zou kunnen krijgen dat je het een week probeerd heb je er daarna mss profijt van en kun je de nachten wel doorslapen!

Heel veel suc6 en sterkte
    Knuffel Liena

4. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Is dat niet levensgevaarlijk in bed? Straks wurgt ze zichzelf ermee. Ze ligt niet stil in bed, slaapt graag op haar buik.

Inmiddels kan ik haar wel gewoon oppakken en op de arm hebben hoor, dat is echt helemaal verholpen.

Een week lang met weinig slaap is wel heftig, juist omdat ik al zo moe ben. Bovendien werk ik ook nog eens 3 dagen in de week, dus die dagen heb ik echt slaap nodig.....

5. Niet meer actief

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Sorry hoor, maar wat is nou een week? Oke, je hebt dan een vreselijke week, maar als dat nou het enige is? Je hebt een keuze: of iedere nacht er een paar keer uit, of een keer een week doorzetten. Als je het niet probeert, kom je er nooit achter of het zal werken.

Krijgt ze overdags ook de speen?

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Idd wat is nou een week? Nu slaap je elke nacht slecht omdat je er een aantal keer uit moet. Als je van die speen af wilt dan zal het even ploeteren zijn. Ik zou zeggen verstand op nul bereidt je voor op hel nachten, maar waarschijnlijk zal het na een paar nachten alweer beter zijn. Want zoals het nu is, schiet het ook niet op, toch?

8. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Idd een week is niet lang, maar laten we wel wezen: na een of twee nachten amper slaap, lijkt een week enorm lang! En dat geldt voor ons allemaal. Bovendien woon ik natuurlijk niet alleen in huis, ook mijn oudste heeft zijn slaap nodig, hij gaat naar school tenslotte, en ook mijn echtgenoot heeft zijn slaap nodig. Als ik nu helemaal alleen woonde met mijn dochter, had ik het allang zo gedaan.

Ik besef mij heel goed dat het dan een kwestie van doorzetten zal worden, maar ik stel juist deze vraag omdat ik graag zou willen weten of mensen hier ervaring mee hebben, juist het van de ene op de andere dag wegnemen van de speen.

En ja, overdag krijgt ze ook haar speen, maar ik ben dus al begonnen met dat overdag af te leren. Ze doet 's middags nog een slaapje, dus dan krijgt ze hem ook.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Geef die speen dan gewoon NIET overdags. Ik vind echt dat je even moet doorzetten hoor. Je kunt toch niet van haar verwachten dat ze het afleert als je die speen blijft geven? En overdags huilen is voor jou toch geen ramp? :(

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Speen 'kwijtraken' en een paar dagen doorzetten. Het overgrote deel van de kindjes is met een dag of 2 - 3 'er overheen'... Het is een verslaving en die moet je doorbreken. Vervelend maar waar.

11. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    - je echtgenoot gedurende deze week op de bank
    - je oudste misschien in een kampeerbedje ook in de huiskamer?
    - speen zoek maken (of vertellen dat ie is opgehaald door de spenenfee ofzo?)
    - en even doorzetten inderdaad
    succes!

12. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Ik geef hem overdag verder ook niet, schreef ik al. Je laat me voelen alsof ik een slappe moeder ben....... en ik vind dus niet dat ik dat ben.

Iemand anders ervaring met dit afleren op deze manier?

13. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Zat ik ook al over te denken, maar ik weet niet of ze dat al begrijpt :) hahahaha Denk wel dat ik het ook zo ga doen! Van: "zeg maar dag tegen je speentje, hij gaat nu ook slapen" of zo.

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja je geeft hem verder niet, maar wel voor haar middagslaapje. Dus eigenlijk geef je hem wel. Het is nogal dubbel. En ja, je schrijft dat je het vervelend vind en dat je er vanaf wil, dan vind ik ook dat je niet moet zeuren maar moet doorzetten.
    Maar goed, ik heb er nog geen ervaring mee, dus ik hoop voor je dat anderen wel goede tips hebben ;)

15. wannie

wannie Niet meer actief

Hoi wijffie,

Ik heb geen enkele ervaring met dit soort dingen....
    maar wat lastig is het :(
    Het is erg makkelijk om te zeggen wat is nu een week, maar als je al 20 maanden geen nacht normaal slaapt......
    Snap wel dat je er zwaar tegen op ziet om een week niet te slapen.
    Dat maakt je geen slappe mama! Je doet het super :)

Is het mischien een idee om haar geen speen te geven als je haar in bed legt. Als ze dan in slaapt valt weet je dat ze het zonder speen kan. Later in de avond een speen (of meer) er zachtjes bij leggen. Als dat goed gaat zou je het ook naar snachts kunnen verplaatsten om de speen weg te laten.
    Zo zijn je nachten mischien nog niet goed, maar je kijkt niet tegen een hele zware week aan, of 2. Als je weet dat je meissie het kan om zonder speen in slaap te vallen dan valt mischien die week met hele zware nachten wel minder zwaar.
    Ik bedenk zomaar wat :)

Dikke knuffff

Wan

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

speenkoorden zijn niet bedoeld voor in bed!

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een kind van 20 maanden begrijpt het heel goed hoor. Gewoon doen. Enne.. je bent geen slappe moeder hoor. Je wilt het beste maar ik geloof dat iedereen het er wel over eens is om 'Cold Turkey' toe te passen. Je kindje moet er even doorheen. Dat is niet zielig (wel vervelend) en daarna ben jij EN je kindje er vanaf! Sterkte

18. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Ik heb het net geprobeerd, ik heb haar in bed gelegd. Eerst afscheid genomen van de speen, zo van de speen gaat hier slapen en jij daar. Ze heeft 3 kwartier echt liggen krijsen tot ze ging overgeven, dus ik werd hier niet gelukkig van, en zij natuurlijk ook niet......

Maar weer de speen gegeven en nu slaapt ze......pffffffff dit is moeiijk.

19. wannie

wannie Niet meer actief

ik zou geen afscheid nemen van de speen, maar deze gewoon niet meenemen.
    Het lijkt me dan juist erg verwarrend, mama neemt wel de speen mee maar ik krijg hem niet van der.

20. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Daar heb je idd gelijk in!

Deel Deze Pagina