Ritme overdag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meis28, 15 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik werk 4 dagen per week en de overige 3 dagen ben ik thuis met mijn zoontje van 8 maanden. Hij sliep overdag de afgelopen tijd prima en snachts heeft hij eigenlijk altijd wel goed geslapen. Maar nu de laatste tijd kost het hem veel moeite om overdag zijn slaapjes te doen. Bij de oppas gaat dat goed volgens haar, en ik denk dat dit komt omdat hij daar in de kamer slaapt in een reiswiegje. En thuis natuurlijk breng ik hem naar z'n kamertje, dan begint hij de laatste tijd altijd te huilen als ik hem in bed leg en moet ik er uiteindelijk altijd weer heen. Savonds gebeurd dit ook vaak. Ik vraag me af hoe ik nu weer een goed ritme terug kan krijgen want het is nu een beetje zoek. Ook omdat ik overdag als ik vrij ben wel eens met hem naar buiten ga en hij dan in de wagen eventjes slaapt, maar dan is meteen zijn ritme door de war omdat hij dan niet genoeg geslapen heeft maar ook niet moe genoeg is om thuis weer in bed te liggen daarna bijv.. Ik heb er al aan gedacht om aan de oppas te vragen om z'n bedje boven te zetten maar vind t een beetje sneu omdat hij dat niet gewend is om in een vreemd huis op een vreemde plek ineens te moeten liggen. Zou dit echt verschil maken?

2. Ilz

Ilz Actief lid

7 apr 2015
    241
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben met oppassers afgesproken dat boven voor slapen is, vanaf dag 1 eigenlijk al. En dat is altijd goed gegaan. Bij de een slaapt ze meer dan bij de ander maar zolang ik een blije meid ophaal ben ik ook blij net zoals de oppassers ook blij blijven. Misschien toch een idee om te vragen of hij boven mag slapen? Ik weet niet of dat de oplossing is hoor, maar misschien wordt t dan wel 'duidelijk' voor hem dat naar boven gaan betekend slapen 😊 suc6!

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja erg lastig! Hij slaapt daar verder wel prima dus dat is t probleem ook niet gelukkig maar ik merk wel dat hij thuis overdag niet in zijn bed wil ook al is hij soms naar mijn idee wel moe. Ik heb een camping bedje gekocht voor daar en die staat dus in de woonkamer bij hun omdat ze m daar ook regelmatig in laten spelen. Boven kan hij wel in t bedje van hun dochtertje maar dat wil ik liever niet met oog op hygiene.. Ik werk nog tot eind oktober en dan ben ik een aantal maanden vrij. Weet nu dus niet zo goed wat ik er mee moet doen. Zou dat t probleem ook wel echt zijn? Eerder sliep hij thuis overdag wel aardig goed in z'n eigen kamertje, maar misschien omdat hij nu weer ietsje ouder is, hij zich bewuster is, dat we hem daar alleen laten liggen?

4. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Volgens mij moet de oppas het ritme en regelmaat en rituele van jullie aanhouden. Hier slaapt onze kleine niet in de box, bij de oppas dus ook niet. Als dit wel een keer gebeurd, dan meld ze als een bijzonderheid. Bij KDV is het de regel ook dat kinderen tot 1 jaar het ritme van thuis aan houden. Onze oppas heeft een "gebruiksaanwijzing" van onze kleine man. En houd rekening met onze waarden en normen. Denk dat het misschien handig is om daar toch eens over te praten. Baby's hebben regelmaat nodig ook bij de oppas het zelfde dus.

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Heb je gelijk in. Ik vond het in het begin niet zon punt omdat hij nog klein was en het verder prima ging met m'n mannetje, zowel daar als thuis. Maar nu valt dit me op. En ik vraag me af of het daardoor komt of dat het een fase/sprong is of wat anders dat hij thuis overdag niet graag naar bed gebracht wordt. Heeft het zin om zijn bedje boven te zetten nog voor de 1,5 maand die hij nog daar is? Zij heeft beneden geen box dus dat is wel lastig, maar ik wil gewoon niet dat hij in een bedje van een ander kind slaapt. Ik weet niet hoe vaak zij dat beddengoed wast etc en ik vind dat gewoon geen fijn idee, als dat kind eens ziek is ..

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als je kindje goed slaapt bij de oppas zou ik eens vragen hoe zij het naar bed gaan doet en of je kindje daar ook wel eens laat merken niet naar bed te willen. Wie weet reageert de oppas er niet op en doet hij het daarom niet meer bij haar...

7. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ze vertelde me laatst toen ik het vroeg, dat hij gewoon ligt te spelen in z'n bedje en dan zelf in slaap valt (ik denk ook omdat hij hen daar rond ziet lopen en zich dus niet ineens alleen voelt).

8. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe vaak slaapt hij op een dag? Misschien is hij toe aan een slaapje minder(?)

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hij slaapt over het algemeen twee slaapjes op een dag. Tenzij we veel onderweg zijn of hij al vroeg op is dan soms 3 korte slaapjes maar dat komt nog weinig voor

10. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Even een andere vraag. Als jullie op pad gaan met de kleine, houden jullie dan rekening met zijn slaapjes? Ik ga bijvoorbeeld om zijn slaapjes heen boodschappen doen met hem. Thuis slapen en dan op pad en zorgen dat we voor het slaapje weer thuis zijn. Of als we naar familie gaan (mijn familie woont aan de andere kant van het land) dan doen we het slaapje in de auto. Bij aankomst een enthousiaste baby (en nog enthousiastere oom, tante en nichtjes).

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik vond het heel belangrijk dat het kdv precies deed wat ik ook deed. Inmiddels heb ik het een beetje losgelaten, want het is gewoon niet hetzelfde thuis en bij het kdv. Hier 1 op 1 aandacht, daar veel andere kindjes. Ik merk dat het thuis en op het kdv meestal goed gaat, maar dat het wel best verschillende dagen zijn. Op het kdv kortere slaapjes en soms wat later de fles, omdat andere kindjes soms voor gaan. Mijn zoontje is gewend aan beide situaties inmiddels.

Ik weet niet hoe lang je kindje al naar de oppas gaat, maar als de periode van wennen al achter je ligt zou ik de oorzaak van het thuis-probleem niet bij de oppas zoeken. Het is überhaupt de vraag of je ooit de oorzaak gaat vinden ;) Maar ik denk gelet op het feit dat het bij de oppas goed gaat, de kans aanwezig is dat er thuis iets is wat momenteel problemen geeft. En wie weet is het morgen opeens weer voorbij, dat kan ook nog.

12. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Hij is daar al sinds mei, dus al een aantal maanden. Het zal dus niet meer aan wennen liggen. In die periode sliep hij thuis ook wel prima overdag, maar nu dus sinds de afgelopen weken niet meer. Ik dacht dat het misschien dus kwam doordat hij daar in de woonkamer slaapt en dat natuurlijk heel anders is dan dat ik hem naar zijn eigen kamertje breng waar het stil is en niemand in zicht is. Maar het kan ook aan mij liggen, in de zin van dat hij gewoon bij mij wil zijn en gaat huilen als ik zijn kamer uitloop. Want heb ook het gevoel dat hij in die fase is.. hij wil t liefste alleen maar mama! Hoort dat bij deze leeftijd? Beetje het verlatingsangst dan misschien.. Of kan het ook iets anders zijn?? Anders laat ik het maar zo bij de oppas, als het daar goed gaat. En over 1,5 maand ben ik klaar met werken voor een aantal maanden, dan zijn we vooral gewoon thuis dus dan is het ook weer anders voor hem.
    Geen oppas meer.

Ik hou trouwens niet altijd rekening met uitstapjes, alleen als het kan dan wel misschien. En de ene keer valt hij vrij snel in slaap in de wagen terwijl ik denk dat hij niet moe is, en de andere keer denk ik dat hij moe is en duurt het toch even voor hij in slaap valt! Soms komt het net zo uit dat ik even snel wat moet doen vlak voor zijn slaapje. Dan valt hij in slaap in de wagen, kom ik thuis en kan ik m zo in bedje leggen. Daar slaapt hij dan nog een hele tijd verder. Ideaal voor mij! Alleen weet ik niet of het goed is voor zijn gewenning aan het zelf inslapen in zn eigen bed ;)

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als hij nog maar anderhalve maand naar de oppas gaat zou ik het lekker zo laten. Mocht hij in jouw bijzijn heel graag willen dat je in de buurt blijft (wat misschien wel een fase is, zoals alles ;)) dan kan hij in elk geval bij de oppas voorlopig lekker bijtanken. Het zal vanzelf wel weer beter gaan.

Een voordeel van dat het alleen thuis gebeurt is wel dat je zeker weet dat je kindje nergens last van heeft, anders zou hij bij de oppas ook moeite hebben met slapen.

14. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Denk dat het wel goed is om hem aan te leren in zijn eigen bedje te slapen. Thuis slaapt de kleine niet in de box, doet hij niet (of hij moet echt dood op zijn, maar dat voorkom ik eigenlijk). Slapen in bedje, lekker rustig. En het ritme en regelmaat vind ik belangrijk. Om nog een andere reden, ik zit met een depressie thuis en dat houd mij nog een beetje op de been. Structuur voor mij en baby.

15. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Vervelend hoor enerisab, hopelijk kom je er snel weer bovenop.. Is het iets van de zwangerschap?
    Ja ik vind regelmaat ook belangrijk maar aan de andere kant vind ik het ook wel fijn als hij went aan andere plekken om te slapen, zoals nu bijv bij de oppas of eens bij iemand anders. En dat ik zelf overdag ook met hem weg kan in de wandelwagen alleen gaat dan zijn ritme altijd door de war omdat hij dan meestal wat kortere slaapjes doet dan in zijn bedje. Ik merk dat ik dat heel moeilijk vind, dat de dag nooit hetzelfde is. De ene keer slaapt hij twee keer, de andere keer 3 keer kort, en altijd met verschillende tijden... Bij de oppas heeft hij gister ineens maar 1 keer een klein uurtje geslapen over de hele dag! Meestal na de ochtend voeding hou ik m een tijdje wakker en probeer het dan weer, een slaapje. Zodat hij een ochtend slaap doet en een middag slaap. Dat is het beste ritme voor hem nu. Maar soms lukt dat dus niet ivm niet willen slapen of dat ik zelf ergens heen moet

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Joh, wat naar dat je zo slecht in je vel zit! Hopelijk voel je je snel beter. Misschien stelt het je een beetje gerust dat kindjes al heel snel doorhebben dat wat bij een ander gebeurt niet bij jou hoeft te gebeuren en andersom. Structuur en ritme kan heel fijn zijn (ik ben zelf echt een control freak) maar in de realiteit kan je toch er niet van op aan dat alles loopt zoals je zou willen. Loslaten is toch wel het sleutelwoord bij kinderen, die les heb ik ook behoorlijk hard geleerd...

17. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja inderdaad, ik probeer dat nu ook hoor! En als ie dan kort slaapt onderweg dan is dat maar zo, daarna gewoon weer spelen, eten etc en dan zien we wel weer wanneer hij daarna slaapt. Qua tijden kan ik het gewoon nooit echt plannen op een dag en dat is nou eenmaal zo. Gelukkig slaapt hij bijv in de wagen altijd wel, dus ik kan prima weg verder.

18. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Fijn! Hopelijk kan je er van genieten!

19. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Meis28 het is inderdaad zwangerschap gerelateerd. Hoop ook dat het snel over gaat, dank je wel. En succes met je kleintje.

20. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel. Jij ook. Hopelijk komt er wat meer duidelijkheid qua ritme/slaapjes maar t zijn ook steeds fases dus t blijft ook elke keer veranderen

Deel Deze Pagina