Driejarige slaat mijn kind

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door grasspriet84, 29 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    #1 grasspriet84, 29 apr 2017
    Laatst bewerkt: 29 apr 2017
    Hoi meiden,

Vanmiddag zijn we met de kleine wezen zwemmen. Toen ik met hem in de kleedkamer stond, zette ik hem even in de box. Er werd ook een ander meisje ingezet door een moeder. Dit meisje was zeker een jaar of drie. Mijn zoontje keek haar lachend aan en dit meisje sloeg hem zo in het gezicht! De moeder van dit meisje zei alleen heel liefjes: "Dat mag niet schatje"

Ik was echt verbijsterd. Mijn kind huilde enorm hard want het deed hem pijn. Ik heb hem uit de box gehaald en getroost en heb even heel erg boos naar dat meisje gekeken. Ik durfde verder niets te zeggen, omdat het mijn kind niet is en de moeder had er 'al iets van gezegd'.

Nu voel ik me best schuldig naar mijn zoontje toe. Had ik niet beter voor hem op moeten komen door iets tegen de moeder te zeggen? En zo ja, hoe los je zoiets op?

Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak en voel me er best rot om.

Gevoelsmatig had ik het andere kind het liefst een pets over de vingers gegeven, maar dat doe ik natuurlijk niet, want het is mijn kind niet. :)

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wat doet een driejarige nog in een box vraag ik me af? Volgens mij had ik wel iets tegen die moeder gezegd trouwens.....

3. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Geen idee. Misschien om te voorkomen dat ze weg zou lopen.

Ik was zo in shock dat ik niets kom zeggen. Maar wat zeg je dan tegen zo'n moeder?

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Allereerst natuurlijk heel erg vervelend als zoiets gebeurt. Maar hoe weet je dat dat andere kindje 3 was? Mijn dochter heeft bijvoorbeeld ook de lengte van een 3 jarige, maar is nog geen 2. Wij waren het overigens niet ;). Maar meer de combinatie van dat het kindje in de box gaat en dat de moeder slechts zo'n milde berisping geeft en het kindje slaat en blijkbaar niet praat, daardoor vraag ik me af of ze niet veel jonger was dan jij dacht.

Als mijn dochter zoiets zou doen, zou ik me overigens wel uitgebreid verontschuldigen naar de andere moeder en checken of je kindje in orde is.

5. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ja daar heb je wel gelijk in. Niet zomaar van iets uitgaan.

Zou jij iets tegen die moeder of het kindje hebben gezegd?

Onze kleine zat na het zwemmen ook in se box (aangekleed) en wilde spelen met een meisje. Hij wilde 'aaien' maar dat ging niet helemaal goed. Ik heb tegen mijn zoontje gezegd dat dit pijn deed en dus niet mocht (wat zal hij ervan snappen; hij is 1) en tegen het meisje: sorry, dat deed hij niet expres. Kan wel beginnen over motoriek enzo maar dat gaat een beetje ver haha. Tegen de moeder heb ik sorry gezegd. Deze moeder reageerde heel rustig en lief. Dus misschien had ik ook beter zo kunnen reageren.

Sorry, dit is allemaal nieuw voor me.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik weet niet zeker of ik iets gezegd zou hebben in jouw geval, het liefst wel, maar ik denk eigenlijk dat ik door de schrik en het troosten van mijn kind net als jij niets zou durven zeggen op dat moment, ook omdat je dan uit bescherming snel te boos reageert en ik dan ondertussen ook wel weet dat dat ook weer niet hoeft.
    Maar in het ideale geval zou ik hebben gezegd tegen de moeder: oei, dat ging wel hard, gelukkig valt het mee. En dan proberen te achterhalen of er een goede reden is dat ze zo mild reageerde.

Maar als mijn dochter dus zou slaan, zou ik ongeveer hetzelfde hebben gedaan als jij in jouw voorbeeld (en dan erbij dat ze jonger is dan ze lijkt). Ik vind het dus wel gek dat die moeder geen excuses naar jou toe heeft gemaakt.

7. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Wat moet een drie jarige in een box doen?? Een drie jarige kan toch prima luisteren als je zegt dat ze bij je moet blijven als je spullen uit je kluis pakt?

Ik zou zelf niks tegen haar dochter of haar moeder zeggen, eerder iets in de trant van "ja, echt geen leuk lief meisje he dat ze jou zo maar slaat".

8. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Gadver wat een rot situatie. Ik weet niet hoe ik zelf zou reageren. Tot nu toe nooit zoals ik van tevoren denk dus ik zeg maar niks meer haha:)

Ik was met Koningsdag met de kleine en mijn grote man over de marktjes aan het slenteren. Het was sterves druk en ik krijg het daar dan al snel benauwd van. En terwijl ik door de drukte aan het heen ploegen ben, hangt er ineens een kind vol aan mijn wagen. Ik heb eerst gezegd he doe eens niet op harde strenge toon. Werd niet naar geluisterd en toen heb ik het wel redelijk gebruld:) daarna een klein duwtje geven. Opzouten denk ik dan. Ik ben echt hyper alert denk ik:eek:

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    #9 Berte, 29 apr 2017
    Laatst bewerkt: 29 apr 2017
    Het feit dat dit meisje in de box werd gezet en niet praatte doet me afvragen hoe oud ze echt was en of ze misschien een beperking had waardoor haar ontwikkelingsleeftijd een stuk lager lag.

Je hebt de ouders die hun kind niet opvoeden, maar je hebt ook kinderen die door beperkingen zeer moeilijk opvoedbaar zijn. Zolang je niet weet in welke van deze twee categorieën dit meisje valt, heb je er goed aan gedaan verder niets te doen. Bij twijfel ervan uitgaan dat de moeder het beste weet hoe ze haar dochter hierop moet aanspreken. Dus ook geen opmerking maken naar je zoon toe om de moeder duidelijk te maken dat ze geen leuk lief meisje heeft.

Als je dit meisje gekend had en geweten had dat het om een onopgevoed exemplaar ging, dan had je uiteraard een totaal ander verhaal gehad en had je die moeder rustig mogen vertellen dat je het stijlloos vond dat haar dochter jouw zoon sloeg.

Het was netjes geweest als die moeder sorry had gezegd, maar misschien was ze net zo geschrokken als jij en is dat er bij ingeschoten.

10. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.871
    5.109
    113
    Een 3-jarige in een box? Dat vind ik al apart.
    Ik denk dat ik wel iets tegen die moeder gezegd had. Ik vind namelijk dat ze op zijn minst wel even excuses had kunnen maken. Maar ik snap ook wel dat je schrikt en troost en daardoor niks kan zeggen.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je hebt het goed gedaan hoor. Verder niet te druk om maken, dit soort dingen gebeuren nou eenmaal wel eens. Mijn oudste is op het kdv een paar keer door een kindje gebeten, heel vervelend, maar dat soort dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. De moeder had sorry kunnen zeggen maar vind dat op zich niet echt nodig, ze heeft wel iets tegen haar kind gezegd.

Wat betreft een 3 jarige in een box, in een zwembad snap ik dat op zich wel. Als je een weglopertje hebt is het wel zo veilig. En wat anderen ook al schreven, je denkt dat ze 3 was maar misschien was ze wel een stuk jonger.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Er even van uitgaande dat dit het geval is, moet die moeder zich er bewust van zijn dat ze haar kindje niet in een box bij een ander klein kindje kan zetten. En zou ik als ik har was gewacht hebben tot grasspriet en haar kindje weg waren.
    En of ze nu zelf geschrokken was of niet, een excuses lijkt mij dan het eerste wat je doet.

Ts, ik snap je gevoel dat je misschien meer had moeten doen, in mijn optiek had je meer mogen doen, zo'n moeder mag daar best op aan gesproken worden. Maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat ik had moeten zeggen, dus denk dat je het zo goed aangepakt hebt.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had er als moeder wel iets over gezegd tegen jou, dus dat vind ik van haar niet netjes. Ongeacht de werkelijke leeftijd van haar dochter of een ontwikkelingsachterstand.
    Ik denk niet dat jij meer had moeten doen, voor je zoon heel sneu, maar dit soort dingen kunnen gebeuren...

14. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als die moeder een glazen bol had gehad, denk ik dat ze de kinderen inderdaad niet bij elkaar had gezet. Beperking of niet. Helaas heeft niet iedere moeder zo'n glazen bol.

15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Nou, ik wel hoor. Kijk, in het geval van jonger dan ze er uit ziet, valt die moeder niets te verwijten. Maar echt niet dat ik mijn zoon toen hij 3 was bij een 1 jarige zou hebben gezet. Niet omdat ik perse denk dat hij zou hebben geslagen, maar omdat hij door angst wel wat onvoorspelbaar wordt. En daarbij heb je met een lage ontwikkelingsleeftijd in een groter lijf altijd rekening te houden met wat er kan gebeuren. En ik weet dan ook waarover ik het heb, aangezien ik een 8 jarige zoon van ruim 1m40 heb met een ontwikkelingsleeftijd van 2.

16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Waarom valt die moeder niets te verwijten als haar kind fysiek groter uitgevallen is? En wel als het kind een ontwikkelingsachterstand zou hebben? Het resultaat is nog steeds dat haar duidelijk fysiek sterker kind met een ontwikkelingsleeftijd van beneden de drie een dreumes geslagen heeft. Dat de prognose voor het meisje op de lange termijn een totaal andere is, doet er voor TS en haar zoon niet toe.

Ik vind deze moeder altijd verwijtbaar, in beide gevallen. Maar ik weet bijna wel zeker dat ze het niet had zien aankomen. Een leermoment voor haar dus.

En ik denk dat ze net zo geschrokken was als TS en daardoor in de commotie van het moment geen excuses heeft gegeven.

En mocht het een asociaal wijf geweest zijn die bewust geen excuses gaf, dan was TS ook niet beter afgeweest om met haar een discussie aan te gaan.

In alle gevallen heeft TS er dus goed aan gedaan om niet verder met deze moeder het gesprek aan te gaan.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Gevoelsmatig voor mij denk ik, ik heb beiden namelijk. Hoewel mijn dochter er misschien een stuk ouder uitziet door haar lengte, is ze zeker niet fysiek sterker (dan is het wel weer anders denk ik), aangezien ze ondergewicht heeft en dan langer mag zijn dan de gemiddelde dreumes maar tegelijk ook lichter is. Mijn zoon is trouwens ook lang, dus dat werkt dubbelop, dan heb je extra fysiek groter icm een lage ontwikkelingsleeftijd.

Ik ben het dus wel met je eens denk ik dat bij duidelijk fysiek overwicht zonder de daarbij behorende ontwikkelingsleeftijd de moeder had moeten nadenken/overleggen voordat ze haar kind bij een kwetsbaarder kindje had gezet. Dat ze het niet had zien aankomen, mag je wel hopen ja, het blijft toch onnadenkend. Zoals gezegd, toen mijn zoon 3 was, zou het niet in mij opgekomen zijn om hem bij een jonger kindje te zetten en hij heeft nooit een jonger kindje geslagen ofzo. Is gewoon een kwestie van rekening houden met anderen toch?

18. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Heb er nog eens een nachtje over kunnen slapen...

Ook al zou dit kindje een ontwikkelingsacbterstand hebben, zou je als moeder zijnde kunnen zeggen "sorry hiervoor". Natuurlijk hoeft ze dit niet uitgebreid uit te leggen, maar een excuses was fijn geweest. Puur omdat ik dit zelf wel zou hebben gedaan. Ze zei tegen haar dochter:"dat mag niet SCHATJE". In mijn optiek haal je dan je eigen boodschap onderuit.

Ik vind het niet erg dat een driejarige ook in de box staat. De kleedkamer was vrij toegankelijk en als je zelf half-aangekleed daar staat en je peuter gaat er vandoor...niet zo prettig ;) Alleen zou ik wel beter hebben opgelet als een 1-jarige in de box staat. Maar goed, dat is achteraf praten :)

Ik denk dat ik volgende keer wel iets zou zeggen als: "dat is niet lief van dat meisje dat ze je zo hard slaat"
    Met als risico dat een moeder iets vervelends kan terugzeggen. Natuurlijk wil ik geen ruzie in een kleedkamer schoppen, maar als zij haar dochter zo aanpakt dan wil ik mijn zoon 'beschermen'.

Natuurlijk weet ik dat dit vaker voor zal komen, maar mijn zoontje is nog niet in staat om iets terug te doen. Als hij ouder is wel en zal ik hem ook zeker aansporen om iets terug te doen. In dit geval kon dit niet.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Aansporen om iets terug te doen lijkt me een vreemde les... dan mag je dus slaan? Hier mag slaan gewoon nooit.

20. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dat is een andere discussie :)

Deel Deze Pagina