Ritme pasgeboren baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Meis28, 18 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik ben afgelopen dinsdag bevallen en zijn nu sinds een paar daagjes thuis. Ik vind t nog lastig een ritme met m te vinden. Overdag slaapt hij veel en snachts veel wakker/onrustiger. Hij slaapt bij ons op de kamer in de wagen en ik laat een lichtje aan zodat ik m kan zien etc. Kan hij overdag ook in de wagen liggen gewoon in de woonkamer of moet hij soms ook ergens anders liggen bijv? Ik maak m overdag wel om de 3 uur ong wakker voor borstvoeding als hij zelf niet vraagt en verder doen we niet extra zachtjes overdag en proberen m ook wel beetje wakker te maken soms etc. Ik heb hier helaas geen kraamzorg zoals in NL dus veel onzekerheden! Zou jij me tips kunnen geven hoe een dag er uit ziet voor een pasgeboren baby..?
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Jullie kindje heeft nog geen dag en nachtritme. De meeste baby's zijn overdag rustiger. Hij is dat nog gewend van de tijd dat hij in je buik zat. Ik zou hem tussendoor niet wakker maken, alleen voor de voeding. Ze hebben de rust echt nodig. Als het overdag rustig is in huis kan je baby gerust in de kinderwagen slapen beneden is het druk dan kun je hem beter op zijn eigen bedje leggen, of in de kinderwagen boven. Gaat het goed met de borstvoeding?

    Wat woon je als ik vragen mag?


    Groetjes Adrienne
     
  3. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dank voor je duidelijke antwoord. Overdag is t redelijk rustig in huis (behalve met bezoek :)) en hebben m dan eigenlijk gewoon in de kamer in de wagen. Hij kan nog niet alleen in z'n kamertje liggen aangezien we hier geen centrale verwarming hebben en alleen een kacheltje in de woonkamer en onze slaapkamer.. S nachts slaapt hij bij ons in de kinderwagen en soms neem ik m de laatste ochtend uurtjes even bij ons in bed. De borstvoeding gaat geloof ik goed, drinkt gied zo ongeveer elke 3 uur. Moet ik dit de komende tijd elke 3 uur ongeveer aanbieden? S nachts kan ik m laten slapen neem ik aan als hij zelf niet komt? Meestal is hij snachts wat onrustiger en drinkt dan sowieso ook wel regelmatig. Alleen wat last van mijn tepels, erg gevoelig. De wolcreme helpt wel en probeer m pas te laten happen als hij z'n mondje open heeft. Wij wonen in Spanje.
     
  4. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Als er veel bezoek is, kunnen ze behoorlijk geprikkeld raken. Let daar wel goed op. Borstvoeding op verzoek is het beste.
    Maar we adviseren wel overdag niet lang er dan vier uur er tussen en 's nachts mag er één keer zes uur tussen zitten. Als hij om de drie uur komt is dat prima. Goeie poep en plasluiers? Heb je veel stuwing gehad?

    Groetjes Adrienne
     
  5. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Veel poep, elke luier. En soms ook meteen alweer na t verschonen dat ik wat hoor..! Heb voor m'n gevoel wel stuwing gehad ja, nu ook soms nog beetje pijnlijke borsten. Heb t idee dat hij wel goed drinkt, al doet hij er soms wel vrij lang over, dan zit ik makkelijk een uur te voeden maar misschien is dit normaal. Dus overdag beter niet teveel prikkels als hij veel slaapt? Wij dachten dat t misschien goed was zodat ie aan t dag nacht ritme went en aan geluiden. S nachts is hij wat onrustiger
     
  6. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Nee hoor, hij zal daar vanzelf aan wennen. Van tussendoor wakker maken raakt hij alleen maar uit zijn doen. Probeer zelf overdag slaap te pakken zodat je het volhoudt.

    Goed dat hij veel poept. Betekent dat hij goed drinkt. En uur is wel lang hoor. Ik zag dat je ook bij de lactatiekundige vragen stelt over de borstvoeding. Prima hoor.

    Groetjes Adrienne
     
  7. Meis28

    Meis28 Fanatiek lid

    30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Wanneer hij overdag wakker is proberen we een beetje met hem te 'spelen' dmv kletsen tegen hem etc.. zodat hij in de hoop wat meer wakker is overdag en zo 's nachts iets meer slaap nodig heeft. Sommige mensen zeggen dat je m juist overdag een beetje wakker moet maken af en toe zodat de nacht beter gaat. Maar dit gaat dus vanzelf na verloop van tijd? S nachts is hij dus wat onrustiger (maar komt soms ook omdat ie de hik heeft of weer een vieze luier oid). Maar vraagt wel zo iedere 3-4 uur dan ook gelijk om voeding
     
  8. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Dat gaat altijd zo. Heel langzaam gaan ze het ritme omgooien. Overdag om de drie uur voeden helpt. Wakker maken tussendoor niet hoor.

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina