Hoi dames, Wij willen ons meisje van (bijna) 4 weken graag regelmaat bieden en alles in dezelfde volgorde doen; slapen-verschonen-voeden-boeren-knuffelen/spelen-weer slapen. Ik merk dat dit in de praktijk soms lastig is, omdat onze baby niet altijd zin heeft om tussen alle voedingen door "zo lang" te slapen. Sinds gisteravond ziet het er als volgt uit: 23.00 uur: fles-verschonen-voeden-boeren-knuffelen-slapen 5.00 uur: fles-verschonen-voeden-boeren-slapen 8.00 uur: fles-verschonen-voeden-boeren-knuffelen-slapen 10.15 uur: badje + aankleden 11.00 uur: fles-verschonen-voeden-boeren-knuffelen-slapen 14.00 uur: fles-verschonen-voeden-boeren-knuffelen-slapen in de wagen tijdens boodschappen doen 15.00 uur: wakker tot nu... Ze is nu dus al 2 uur wakker, terwijl ik overal lees dat kindjes tussen de voedingen door 45 tot 60 minuten wakker zijn. Mag ik aan dit wakkere moment toegeven of moet ik zorgen dat ze gaat slapen? Ze is dus wel vaker langer dan 60 minuten tussen een voeding wakker.. Soms twijfel ik zo en weet ik echt niet waar ik goed aan doe.. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Of, wat vinden jullie ervan?
Heel eerlijk: ik vind persoonlijk dat je een baby van 4 weken beter kan volgen. Ze geven zelf vaak heel goed aan wanneer ze slaap of honger hebben. En dan komt dat ritme vanzelf. Begrijp me niet verkeerd, ik vind voorspelbaarheid voor een kindje ook belangrijk. Maar met een baby van 4 weken kan je denk ik nog niet echt een ritme verwachten. Natuurlijk kun je wel structuur bieden in de zin van eerst verschonen, dan voeden etc. Maar ik zou zeggen: volg je kindje. Maar nogmaals, dat is mijn mening en je moet natuurlijk altijd doen wat jou het beste lijkt!
Dat probleem hadden wij toen ook en nog steeds. Onze zoon slaapt maar 45 minuten achter elkaar. Ik heb van alles gedaan om hem langer te laten slapen. Gevolg was een nog onrustigere zoon die slapen vervelend vond worden. En die niet meer in kon slapen..... Op een gegeven moment heb ik het naast me neer gelegd. Als hij wakker was na 45 min, prima. Leg ik hem op een later moment nog een keer op bed. Slaapt die, dan fijn en anders helaas. Iedereen heeft een mening/ visies die ze graag vertellen. Kijk gewoon naar je hummeltje en geef wat ze nodig heeft. Misschien weet je dat nog niet (mij vertelden ze toen hetzelfde, kon er niks mee... Geloof me, 2 maanden verder en je.kent het verschil tussen alle huiltjes), maar als je kindje tevreden, lekker van genieten.... Ik zeg het nu wel, maar toen raf 4 weken was, was ik ook op zoek naar ritme. Op dit moment, vier maanden, verder hebben we een ritme, maar uit ervaring weet ik nu dat het morgen weer anders kan zijn. Maar wel een happie kind over het algemeen. Succes!
Bedankt voor je fijne reactie Alex. Ik lees zoveel dingen die zogenaamd goed zijn voor je beeb, ik raak er haast gestrest van ! Ik ga me er maar niet meer druk om maken als ons hummeltje wakker is. Ze is tenslotte op dat moment wel gewoon tevreden!
Ik zou ook je kleintje volgen. Het ritme komt vanzelf. Duurde hier ook echt wel een tijd. En hij is nu 10 maand en regelmatig gooit ie zijn ritme weer om Maakt niet uit vind ik. Zolang het een blije baby is!
Als ze gewoon tevreden is als ze wakker is dan is er niets aan de hand, merk je dat ze oververmoeid raakt en de slaap daardoor niet kan vatten is het anders, dan zou ik een stukje gaan lopen met haar. Misschien dat je wel wat minder van een lijstje moet werken elk babietje is anders en heeft andere behoeftes, ga gewoon met je gevoel mee en naar wat zij doet, dan komt het allemaal goed. Veel succes!
Op die leeftijd kun je prima structuur bieden, reageren kindjes vaak goed op.. Maar wat tijden betreft het haar lekker bepalen wanneer en hoe laat ze gaat slapen. Hier was hij rond die leeftijd soms ook erg lang wakker, waarschijnlijk over zijn slaap heen. Want voor die kleintjes is 2 uur erg lang.... Maar het komt allemaal vanzelf! Als zij tevreden is, doe je t goed!
Een baby van 4 weken mag maximaal 2 uur wakker zijn achter elkaar. Bij mijn zoontje merk ik ook dat hij soms moeilijk kan slapen en dan overprikkeld raakt. Hier helpt het om hem zoveel mogelijk boven in zijn wiegje te leggen (ingebakerd!). Slapen in de box zit er met een druk gezin gewoon niet in.