Vragen over BV bij baby 8 maanden en verder... gaat niet zo...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Aquilegia, 17 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Beste Annemarie,

De laatste tijd loopt het niet zo lekker met de BV met mijn baby van 8 maanden. :( Misschien kun jij je licht erover laten schijnen.

* Ze sliep al een aantal keren door, o.a met 6 maanden (toen opgehouden in de vakantie) en nu laatst met 7,5 maand. Ze sliep een week door. Daarna werd ze ziek (koorts), schrok diezelfde dag toen ik niesde toen ze aan de borst net in slaap was gevallen en ging borstweigeren. Dit heb ik toen hersteld door haar halfslapend aan te leggen. En natuurlijk ook door haar geen enkele (nacht)voeding te weigeren, die ze weer nodig had na een dag bijna niet drinken... Toen is ze opgehouden met doorslapen. Ze komt nu zelfs 2x per nacht. Soms laat ze zich sussen met een speen, soms niet. In dat laatste geval is ze zo wakker dat we ook na een voeding veel moeite doen om haar in slaap te krijgen. Dit moet echt anders! We zijn erg moe.

*Ze drinkt niet zo veel op het KDV... (ze maken er nu sinds kort een papje van of proberen haar uit een bekertje te laten drinken om dat op te lossen) Ik kolf de laatste tijd ook weer vaak zo'n 90 cc te weinig (vul ik aan uit de vriezer). Heb ik dan eigenlijk wel genoeg voeding overdag, en drinkt ze daarom 's nachts bij? En is ze gewoon gewend om overdag weinig te drinken en 's nacht bij te tanken?

Overigens: drinkt ze 's nachts, dan kolf ik te weinig. Slaapt ze door, dan kolf ik wel eens 40-100 cc te veel! Klopt dat? Is er dan al gewoon een deel opgebruikt?

* 's Morgens voor ze naar het KDV gaat (2 dagen per week) wil ze vaak niet drinken tussen 6 en 8. Op andere dagen ook niet, maar dan krijgt ze het later wel. Ze wil eigenlijk alleen drinken voorafgaand aan een slaapje. En dit is niet alleen als ze 's nachts gedronken heeft, ook als ze doorslaapt wil ze bijna niet drinken rond die tijd. En als ze dan op het KDV ook nog slecht drinkt... Hoe kan ik haar wel laten drinken 's morgens?

*Op het KDV stelden ze voor haar yoghurt te geven vanaf 8 maanden. Ik lees in het schema van Kleintjes dat je aan BV babies niet te veel zuivel moet geven. Alleen proeven. Nu wil ik rond de 11-12 maanden wel stoppen met BV. Wat vindt jij? Wel/niet geven, of een beetje?

*Ze eet verder: 1/2 tot 1 boterham met boter (soms wat jam), zo'n 50-60 gram fruit, 50-60 gram groente, circa een eetlepel rijst/pasta. Soms Rapley, soms gepureerd eten afhankelijk van hoeveel tijd we hebben en hoe moe ze is.

Ik hoop dat je wat vragen kan beantwoorden.

Sorry voor de vele tekst.

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Hele tekst zoals je zelf zegt, alleen jammer dat je er niet bijschrijft hoeveel voedingen je nog geeft aan de borst.
    Drinkt ze al wat anders dan de borst? (water, thee?)
    Drinkt ze alleen voor haar slaapje: dus om in slaap te vallen? Ik zou proberen om de BV dan vooral voor de hapjes te doen (dus in combinatie met voeding zien) zodat ze ook leert om zelf in slaap te vallen: dit zal er dan ook voor zorgen dat ze dit in de nacht ook kan.

Het klopt wel dat tot een jaar de hoofdvoeding vooral de melk is en ik niet zo snel een voeding zou vervangen door yoghurt: hier zit voor haar minder voedingswaarde in dan de BV: hoeveel heb je nog in de vriezer om aan te vullen?
    Neemt niet weg dat ze best yoghurt zou mogen (inderdaad om te proeven)

Voorbeeld van dagindeling:

wakker worden, BV en boterham, 10.00 u fruit en BV/beker vocht, 1200 BV en boterham, 1600 tussendoortje (fruit bijvoorbeeld) en BV/beker vocht, 1800 warm eten bekertje vocht, 1900 (ofzo) BV en naar bed (ik zelf deed dan altijd bij de fruit momenten het bekertje om te oefenen met de beker: zo houd je 3x BV over)
    In principe zou ze zo voldoende binnen moeten krijgen om de nacht door te kunnen: nacht dan echt troosten (mag natuurlijk met de borst maar als je daar vanaf wilt in de nacht dan bijvoorbeeld alleen je partner laten gaan)

Groei is goed? Plasluiers zijn goed?

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik denk 4x overdag en nog 3x 's avonds en 's nachts.

Nee, ik begon me eigenlijk af te vragen of dat mag? Of zelfs moet? :)

Ja, dat vindt ze een fijn moment, maar dan drinkt ze wel flink (2 borsten)

Hier zit zeker wat in, alleen wil ze dus niet op andere momenten drinken.
    Haar probleem is meer dat ze niet wil drinken ZONDER daarna te slapen, dan andersom (soms is ze heel moe, heeft een kort slaapje gedaan en zit er korte tijd tussen de slaapjes en dan gaat ze WEL slapen zonder drinken, dit kan ze dus nog altijd wel). Maar ik kan het proberen.

Ik heb nog wel een paar voedingen van 150 cc in de vriezer en nog wat kleinere.
    Ik weet ook niet of ze bij het KDV bedoelen, echt een voeding vervangen...? Zal het vragen.

Zo doe ik het ook ongeveer, alleen nog geen extra vocht. Dan kan ik dat ook gaan geven dus.

Mijn man heeft met het CB gebeld en ze vonden dat we haar te weinig eten gaven. We moeten meer brood, fruit en groente geven (grotere porties) en ook vlees of ei een paar keer per week toevoegen. Overigens zeiden zij juist dat je de BV NA de boterham moet geven. En niet ervoor. Maar dat heeft met de BV in stand houden te maken, toch?

Het CB zei ook: overdag flink "volstoppen" met eten en hopen dat ze dan gaat doorslapen. Anders plan B: laten huilen en om de 5 minuten gaan troosten (of gewoon laten huilen, maar ze had wel door dat wij daar veel moeite mee zouden hebben).

Ze heeft vandaag al een grotere portie avondeten naar binnen gewerkt, onder luid MMMMMM geluid makend....

Ja het is een slanke den, lengte bovengemiddeld, gewicht ondergemiddeld, (net als Mama) maar ze volgt haar eigen lijntje netjes. Het CB was altijd tevreden over haar groei.

De plasluiers zijn thuis altijd goed, soms heeft ze een droge luier als ze van het KDV komt. Maar daar drinkt ze dus echt soms weinig. Of misschien hebben ze haar dan net verschoond, dat weet je ook niet. Ik let er wel ALTIJD op!

Bedankt voor het uitgebreide antwoord en voor het meedenken! :) Super weer! Dank dank dank! :) :) :)

4. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    BV inderdaad altijd voor de voeding, dit om BV in stand te houden maar zeker is melk ook echt een balangrijke voedingsbron het 1e jaar!

Ken je het boek van Stefan Kleintjes al?

Echt heel leuk!

Volg je gevoel, meestal is dat gewoon goed!

5. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Ik heb mijn eigen dochter trouwens wel op een gegeven moment getroost 's nachts (toen dronk ze ook meer paar slokken om in slaap te vallen) dit was rond 8/9 maanden.
    Kreeg er wel buikpijn van ;)

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, ik heb het boek van Stefan Kleintjes in huis, en gebruik het ook. Maar daar staan dus dingen in die de adviezen van het CB tegenspreken.

Ik geef haar de voeding van 18.00/18.30 uur trouwens wel NA haar warme eten, want die krijgt ze dus voor 't slapengaan.

's Morgens probeer ik wel voor het brood te voeden, soms lukt dat, meestal niet.

Ze eet nu opeens veel meer. Gisteren 2 ontvelde tomaten (zonder vocht en zaadjes, even gebakken) 1/2 gebakken courgette (zonder sponzige middendeel) en spiraalpasta naar binnengewerkt op de Rapley manier. Ze zat zo vol dat ze weinig BV genomen heeft, maar na 1 1/2 uur meldde ze zich weer om dat in te halen.

Maar ze dronk nog steeds 2x in de nacht. We geven het even tijd en gaan dan verder kijken hoe het gaat. Misschien inderdaad 's nachts troosten maar niet meer voeden. Wel moeilijk. Ze bunkert namelijk vaak echt! Anders was ik er allang mee gestopt om het aan te bieden, als ze alleen een paar slokken zou nemen.

Kan mijn BV teruglopen als ik stop met nachtvoedingen?

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Aanvulling: ik was nog vergeten te melden dat ik mijn menstruatie had. Die is nu bijna voorbij en ik heb weer 240 cc gekolfd in 1x!! Dus de dip lijkt weer voorbij. Een opluchting.

Kan ze daardoor 's nachts ook meer behoefte gehad hebben? Op zich klopt dat niet met de tijd. Mijn menstruatie begon afgelopen zondag laat en toen was ze al een kleine week op 2 nachtvoedingen.

8. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Kan zeker hoor! Als ze echt nog bunkert 's nachts zou ik het maar laten, merk je dat ze dit niet meer doet dan kan je het weg proberen te laten.

Deel Deze Pagina