Hallo dames, Mijn dochtertje van bijna 4 maanden krijgt nu nog een combinatie bv Met kv. S nachts, s morgens en in de middag krijgt ze nog bv, de rest fv. Nu is het zo dat de tijden erg wisselen...s morgens wordt ze na een nachtvoeding tussen 3 en 5, tussen 6 en 8:30 uur wakker en wil dan drinken, prima natuurlijk....maar zo kom ik in de avond altijd op een andere tijd uit voor ze naar bed gaat. De ene keer wil ze rond 5 uur de fles de andere keer rond 19 uur. Ik wil graag voor haar een duidelijk bedritueel, met evt. Badje, pyama aan, flesje en naar bed. Maar dit komt zo steeds op een andere tijd....hoe doen/deden jullie dit?
Zelf had ik gewoon ritme eerst van(5x180+6) 7-11-15-19-23u Nu krijgt Senn sinds ruime week tussen 4x210+7cc dus rond 7-8-11.30/12.00 15.30/16.00 19.30-20.00u en dan slaapt hij weer door tot 7.30u ongeveer. Ik weet niet hoeveel flessen cc BV en FV ze krijgt? Juist voor jezelf een lijn aanhouden en maar gewoon de fles aanbieden, je kind 'vaart'daar wel een beetje in mee en Senn drinkt 9 van de 10x zn flessen ook nagenoeg, op een klein bodempje na leeg....Teminste dit werkt bij mij... Maar goed het is een tip!Succes!
Je kan toch altijd hetzelfde ritueel aanhouden, ongeacht de tijd? Als je dat dan om 17.00 doet en ze komt later nog voor een late voeding, dan 'snapt' ze misschien dat na die late voeding gewoon meteen weer verder geslapen wordt. Ben je aan het afbouwen met BV of blijf je combineren? Mijn kindje had tijdens de BV periode ook echt geen ritme en toen ik volledig over was op FV ineens wel. Logisch ook, want dan krijgen ze altijd hetzelfde en met BV de ene keer misschien meer dan de andere keer.
Ik ben de borstvoeding af aan het bouwen, heb op verzoek gegeven, dus hier is ook nooit een ritme geweest, maar merk ook aan mezelf dat ik wel een beetje meer ritme wil... Ze mag 150/5 drinken, maar dit drinkt ze lang niet op, ze drinkt per keer ongeveer 100cc, dit dus 4 keer, ze zit dan ook echt vol. Ik neem aan dat ze het met de bv wel weer inhaalt want ze groeit erg goed. Ik merk alleen aan haar dat ze rond 18:30 uur moe wordt en de nacht in wil, als ze dan om 17 uur de fles heeft gehad, leggen we haar op bed en kan ze al een hele ruk maken, waardoor ze weer 2 keer in de nacht komt. We zullen haar vanavond dan eens rond 21 uur nog een fles aanbieden, misschien dat dat helpt....ze kan doorslapen, laatst van 2100 tot 3:45, maar het is nog zo wisselend. Denk dat het inderdaad met de combinatie borst en fles nog te maken kan hebben. Maken jullie je kindje s morgens wakker voor de fles?
Wij maken ons zoontje alleen wakker als we moeten werken, anders laten we hem liggen. Maar hij is eigenlijk altijd tussen 6.30 en 7.00 wakker.
Ik maak hem niet wakker maar hij komt altijd wel rond 8 uur dus dat is makkelijk.sinds hij snachts door slaapt en om 8 uur wakker wordt hebben we pas een ritme. Daarvoor kwam ik ook iedere dag anders uit. Heb dat gewoon los gelaten.... Nu hij iedere dag rond 8 uur wakker wordt hebben we wel een ritme. T kan eens een half uur afwijken niet veel langer. Ik denk dat t t fijnst is voor jezelf het ritme los te laten tot er wat meer structuur in zit maar je zou natuurlijk voor jezelf een tijdstip van de dag beginnen kunnen nemen en komt je kindje eerder dan een klein flesje geven zodat je met het restant kan beginnen op begin van de dag tijd. Persoonlijk denk ik dat je daar een beetje gek van wort als dat iedere dag zo is. Je kan ook gewoon kijken hoe de dag loopt eerst en als voor je kleine 19 uur de fles en dan slapen het fijnst is dan met een tussendoorflesje zorgen dat je op die tijd uit komt.
Je hoeft structuur helemaal niet vast te koppelen aan de klok. Je kunt dus prima een vast ritueel bij de 'laatste' borst aanhouden, als je van rituelen houdt. Borsten die daarna komen zijn gewoon nachtborsten. Dan is het donker en wordt er niet gepraat of gespeeld, maar gewoon geborst en geknuffeld. Ik vind 18.30 wel extreem vroeg om 'de nacht' in te gaan hoor, dan is het nauwelijks avond! Hier kregen ze tussen 21 en 22 uur de echte 'slaapborst' (voor die tijd hadden ze toen ze klein waren natuurlijk wel een tukje gedaan.
Dirksmama, hier gaan ze ook weleens om 17u al knock out, tot 21u is voor veel Nederlands opgevoedde babies geen haalbare tijd. Wij geven ook FV op verzoek. Hij heeft een beetje een ritme maar net wat je zegt soms om 17u en soms om 18.30u. Hij gaat ook op verzoek naar bed maar meestal pas na zn zus ( 19u ) ik breng hem ook niet perse met fles naar bed want die ritueeltjes geloof ik niet in; badje pyama flesje liedje is hier niet duidelijker als pyjama, liedje kusje slapen. Zowizo vind ik 's avonds badderen erg stressvol je zit zo te haasten met 't eten (18u doorgaans) om op tijd (19u) op bed te liggen. Want dan is het hier echt lichtje uit en uitgeteld de laatste maanden. Maar, dus... Ik hou trouwens 2-2,5 uur aan tussen voedingen ongeveer behalve 's nachts. Stel dat jou kindje om 17u de fles drinkt. Dan zou ik dus om 19u-19.30 u gerust naar bed brengen met een fles. En die kleine hoeveelheden die je kindje drinkt zijn heel normaal voor een baby. De meeste flesvoedingsbabies hun maagjes zijn enorm opgerekt, ik bedoel 180+6 is eigenlijk geen normale hoeveelheid voor een baby. Mijn zoontje van bijna 4 maand drinkt nog 7x 120+4 alleen de avondfles krijgt hij 150+5 maar daar komt hij eigenlijk niet eerder of later weer op.
Ik zal het ook inderdaad wat meer los moeten laten en minder op de klok kijken heb ik stiekem toch meer moeite mee als ik gedacht had! Maar het ligt dus aan hoe goed ze slaapt overdag (vooral eind van de middag slaapt ze wat moeilijker) hoe laat ze de nacht in gaat...het is regelmatig zo dat ze om 18 uur de fles/borst kreeg en we haar op bed legde dat we haar wakker moesten maken om nog in bad te gaan. Ook heeft ze nu denk ik wat regeldagen omdat ze weer vaker komt en ze ook nog erg onregelmatige hoeveelheden drinkt door de last van haar reflux.. Ik zal m'n best gaan doen het los te laten!
21:00 uur is hier ook niet altijd haalbaar nee... En inderdaad een ritueeltje zonder drinken kan ook prima, heb ik nu ook een aantal keren gedaan omdat het zo uitkwam, sliep ze niet minder door...