halloo allemaal. Ik heb een vraag over de voeding icm de flessen van mijn zoontje.. hij is 13 maanden ( 4 weken te vroeg geboren) Nu heeft hij in de ochtend middag en avond nog een fles meestal rond de 180/200 cc per fles.. In de ochtend zou ik graag brood willen doen alleen hij eet erg langzaam en ik moet mijn oudere dochter naar school brengen.. met alle hectiek ( mijn man is in de ochtend al naar zijn werk) wat is dan handig om te doen.. fles geven en dan als ik terug ben brood? ( wil eigenlijk van 3 naar 1 fles op een dag) dit is nu het schema: - 7:15 fles/( pyamapapje) -10:00 fruit 14:00 fles ( poedermelk) 18:00 avondeten met drinken 21:00 fles ( pyamapapje) Graag jullie tips !
Ik ben van die 3 flessen eerst de middelste laten vervangen door gewone melk met een boterham. Die is waarschijnlijk nu ook gemakkelijker? Verder kan je kijken of hij het red om later het ontbijt te eten. Ik zou dan alleen wel een kleinere fles aanbieden of een bekertje melk, sowieso geen pap.
Hij eet nog haast niks zo uit je schema dus dan heeft hij die flessen uiteraard nodig. Ik zou meer eten aan gaan bieden, hij heeft er zeker de leeftijd voor. Idd in de ochtend brood met een bekertje gewone melk, misschien na het wegbrengen van je dochter dan. Dan in de loop vd ochtend idd fruit. Rond twaalf uur weer brood en een bekertje melk, smiddags nog een snack in de vorm van fruit, rauwkost, koekje en dan gewoon avondeten en wellicht voordat hij naar bed gaat dan nog een fles. Uiteraard gedurende de dag wel regelmatig drinken aanbieden. Gewoon gaan proberen. Succes!
Ik zou idd eerst de middelste fles laten vallen (en hem meer gewoon voedsel aanbieden). Als je bang bent dat hij geen honger meer heeft dan geef je hem minder ochtendfles zodat je hem sneller erna weer kan voeden. Mijn zoontje krijgt smorgens nog steeds een fles pap, met 20mnd. Ook omdat er geen tijd is
Mijn zoontje zat met een maand of 7 op ongeveer dat schema. Met 6 maand nog op 4 flessen. Hij is nu 11 maanden. Hij is echt in razend tempo van 4 naar 1 fles gegaan vind ik. Hij heeft nu: -7.30 200 ml Opvolgmelk met Bambix licht volkoren -9.30 fruit en wat water - 12.00 2 boterhammen met water te drinken -15.30 water en tussendoortje zoals rauwkost, soepstengel of rijstwafel -17.30 warme maaltijd met bakje yoghurt en ook weer water te drinken -Sinds kort zonder fles om 19 u naar bed. Hier ben ik op gekomen door eerst het flesje van 15.30 gewoon weg te laten en wat water en broodkorsten aan te bieden. Vervolgens 1 boterham met een half flesje melk om 12 u te geven i.p.v. alleen melk. Op een gegeven moment meer brood aangeboden en als hij dan 2 sneetjes op had, hoefde hij vanzelf geen melk meer. Nog wat later ben ik na de avondmaaltijd wat yoghurt gaan geven en daardoor werd zijn trek in melk voor de nacht steeds minder. Mijn ervaring is dus dat de trek in melk vanzelf afneemt als je meer vast voedsel aanbiedt. Ik zou toch op de een of andere manier hem brood laten eten tussen de middag, desnoods wat eerder of later. Vind persoonlijk dat hij erg weinig vast voedsel krijgt voor zijn leeftijd.
En in de morgen een bord pap? Eet hij dat sneller dan brood wellicht? En dan in de middag brood met halve fles melk en dan voor t slapen nog een fles en die langzaam kleiner maken
Krijgt ie smiddags geen boterham? Dan zou ik daar eerst mee beginnen. Waarschijnlijk laat die dan de fles van 14:00 uur vallen. Dan rond 15:00 een tussendoortje. Bijv rozijntjes, soepstengel of komkommer etc. Dan zit je nog op 2 flessen. Als dat goed gaat kan je altijd smorgens een boterham gaan aanbieden met een bekertje melk.
Mijn zoon is wel jonger, maar gaan naar het schema van ons en de andere 2 naar toe werken. Ik vind ook dat hij vrij weinig vaste voeding krijgt. Wat op zich logisch is, hij krijgt veel melk. Als ontbijt kan je ook pap geven, zal hij dat lusten? En ontbijt maximaal een half uur laten duren, dan houd je het voor je dochter ook leuk. Is zo iets niet iets voor jullie? 07:00 1 boterham met beleg en 100cc melk of bordje pap vanaf 12 maanden 09:30 fruit en water of thee 12:15 1-2 boterhammen met beleg en 100cc melk 15:30 tussendoortje en drinken 18:00 avondeten, toetje en wat drinken Voor slapen gaan eventueel klein flesje om af te bouwen?
Je kan ook hem eerst een fles geven en dan een boterhammetje zelf laten eten. Hij krijgt zo te zien nog niet zo veel brood, dus misschien kwestie van oefenen om sneller te kunnen eten? Mijn zoontje is bijna 11 mnd. Hij krijgt een boterham die ik dubbelvouw en dan 'scheur' ik het zachte ertussen uit. Dat geef ik in twee stukken. Hij eet dan zelf. Daarna bied ik korstjes aan. Dit ging eerst heel langzaam en nam hij te grote happen e.d, maar nu gaat het heel goed. Binnenkort ga ik dan ook de korstjes er aanlaten. Als jouw zoontje zijn brood niet binnen de tijd op heeft kan je het even in een boterhamzakje oid doen en na wegbrengen van dochter op laten eten. Of inderdaad eerst fles, en na wegbrengen zijn brood geven. Ik zou sowieso om 12 uur brood gaan geven. Dan valt de fles van 14 uur vanzelf weg, denk ik. En dan tussen 14 en 15 een tussendoortje.
Ik zou eerst beginnen met smiddags brood te geven. Mijn dochter heeft sochtends heel lang enkel borstvoeding gehad (tot bijna 2 jaar), omdat ze brood niet wilde. Als dat brood tijdens de middag dan beter gaat, dan kan je het sochtends ook gaan geven. Of je geeft sochtends een (volkoren) cracker. Dat ging er hier ook beter in dan een boterham. Of heb je al een geroosterde boterham geprobeerd?
Oei, ik vind dat hij echt enorm weinig eet. Met 13 maanden heeft hij geen flessen meer nodig hoor. Ivm de tijd zou ik s ochtends een bord pap geven en tussen de middag brood met een bekertje melk. S middags nog een keer fruit/rauwkost of een ander gezond tussendoortje. Iig veel meer vast voedsel aan gaan bieden, hij heeft echt nog een baby schema. Vanaf een maand of 10 hadden we dit hier: O: 1 boterham met beleg met bekertje melk of bord pap T: 1-2 stuks fruit in stukken met bekertje water/thee L: 1 boterham met beleg of roerei of havermoutpannenkoek met bekertje melk T: 1stuk fruit en soms nog soepstengel of rijstewafel met water/thee A: het zelfde wat wij eten in stukken op een bordje De oudste heeft tot haar eerste verjaardag een fles melk voor het slapen gedronken, toen zijn wij daarmee gestopt. De jongste wilde die met 10 maanden al niet meer.
Mijn zoontje is 17 maanden en die krijgt 2 papflessen, op advies van de kinderarts en dieƫtist. Hij eet daarnaast wel gewoon brood, al vanaf 10/11 maanden. Hij krijgt als hij wakker wordt een papfles en dan om 10 uur ontbijten we met een broodje en thee. Je kan altijd om 10 uur een broodje proberen te geven.
dochter van 13 maanden (3 weken te vroeg geboren) O: 1 boterham met snijwaar en beetje aanleng limonade L: 1 boterham met verschillend beleg ( ik snij de boterham in 4 stukje ieder stukje iets anders) beetje aanleng limonade soms wat fruit achteraf. T: fruit/rozijnen met drinken A: mee eten met ons met wat drinken en een toetje. dan om kwart over 6 half 7 een fles van 200cc peutermelk