hallo, ik heb een vraagje over voeden en slapen. Onze dochter is nu 5 weken oud en krijgt flesvoeding. ik ben benieuwd hoe andere kindjes van deze leeftijd slapen en hoelang en hoeveel ze drinken. ze drinkt om de 4 uur een fles van 120 water en 4 schepjes bijna altijd leeg. dan valt ze in slaap en leg ik haar in bed,vaak slaapt ze dan niet meer ( bekende slaapprobleem in bedje ) ze slaapt meestal lekker op schoot of in de kinderwagenbak. leggen jullie je kindje na de voeding gelijk in bed? en maken jullie ze wakker voor de volgende voeding? want bij haar zit er ook wel eens 5 uur tussen, hoe krijg ik haar nou makkelijk in een goed ritme? sommige kindjes krijgen elke dag op een vaste tijd een fles maar dat is bij ons nooit. ik heb het idee dat we maar aan het aanmodderen zijn en dat er totaal geen ritme in zit en dat ze daarom ook slecht slaapt, of heb ik het mis? graag wat tips en trucs...... Groetjes linda *Edit moderator: topic verplaatst*
hmm een vast ritme is niet perse gebaseerd op de klok he gewoon alles op een vaste volgorde aanhouden is OOK ritme overigns.. ik gaf borstvoeding.. maar dat gaat helemaal nooit op de klok misschien dat ik daarom iets makkelijk ben qua tijden en ritme het is ook gewoon gewenning uiteindelijk
Het komt echt wel binnenkort hoor. Mijn zoontje is nu 8 weken en sinds week 6 zijn de tijden steeds hetzelfde, 7, 11, 15, 19 en 23 uur. Daarvoor was ritme ver te zoeken. Over 2 weken ga ik weer werken dus we streefden ernaar om hem eerste fles om 7:00 uur te geven ivm ons werk. Dat lukte pas toen hij voor het eerst doorsliep tot 7:00 uur en dat was dus met 6 weken. Vanaf dan lukte het om elke dag op dezelfde tijden te voeden. Mijn zoon dronk met 5 weken 5 x 150 ml. Na het voeden was hij nog ongeveer 45 tot een uur goed wakker, als hij moe werd, verschoonde ik hem en legde direct op bed, dikke zoen en slapen maar. Hij wordt meestal precies voor de volgende voeding of een half uur ervoor wakker. Hij slaapt dus ongeveer 2,5 tot 3 uur overdag. Wat betreft niet in eigen bedje slapen. Wij hebben vanaf het begin bewust voor gekozen om ons kleintje altijd in zijn eigen bed boven te laten slapen. In het begin wilde hij dat ook absoluut niet, maar we hebben het doorgezet en dat betekende ook vaak even laten huilen en na een week of 2 sliep hij zonder protest. Hij heeft als het ware geleerd om zelf in slaap te komen in zijn bedje. Hij huilt nu nooit meer als hij gaat slapen, wordt juist heel rustig als hij in zijn bed ligt. Je zou hem hierin kunnen begeleiden. Succes ...enne dat ritme komt echt wel hoor!
ik hoop dat het ritme snel komt want je word er soms wel moedeloos van hoor. je weet ook niet zo goed meer wat je moet doen hé. en nou vind ik die voeding niet zo belangrijk want dat doet ze goed om de 4 uur maar het slapen wil maar niet lukken. zodra ze op schoot in slaap gevallen is leggen we haar in bed en word ze na een kwartier weer wakker en wil ze alleen maar beneden slapen in de kinderwagenbak of op schoot, en ze kan zichzelf niet in slaap huilen want ze raakt dat helemaal overstuur en ligt dan echt te snikken..... wanneer doen jullie de kleine in bad? want wij doen haar om de dag 's ochtends in bad maar sommige zeggen dat je het beter 's avonds kan doen zodat ze goed slapen! Helpt dat? moeilijk moeilijk moeilijk hoor...... maar ja het zal allemaal wel goed komen
Ik denk dat je pas van een beetje ritme en regelmaat kan spreken vanaf 2 of 3 maanden. Je zal zien dat je vanaf 2 maanden je kindje veel beter aanvoelt. Je kindje is nog erg jong, je kan je kindje nu alleszins nog niet verwennen door ze bij jou in je armen te laten slapen. Of waarom niet overdag laten slapen in de kinderwagenbak? Wat betreft het bad, ik geef m'n dochtertje 's avonds een badje bijna elke dag rond 18u30 net voor de laatste borstvoeding en dan slapen.
ik heb bij alyssa zoveel mogelijk vaste voedingstijden aangehouden en voor ons werkte dat. als ze last had van een sprongetje was het wel anders, maar over het algemeen ging het heel goed. (nog steeds trouwens) wat slapen betreft. wij hadden het in het begin ook. als alyssa dan bij mij op schoot in slaap was gevallen legde ik haar in bed en dan was het huilen. als ze in de wagen in slaap was gevallen en ik legde haar dan in bed, ook huilen. ik heb dus besloten dat alyssa ook prima in de box of in de wagen kan slapen. ik heb altijd het middag slaapje wel in bed gedaan. ik gaf haar dan net als bij de laatste fles de fles op haar kamer en dan gelijk naar bed. het koste wat moeite, maar na een tijdje werkte het wel. alyssa huilde zich in het begin ook heel snel overstuur. dan ging ik naar dr toe om haar te troosten. ik heb haar nooit uit bed gehaald om te troosten. altijd even over haar gezichtje wrijven, over haar buikje wrijven, tegen haar kletsen. als ze dan weer rustig was, kusje geven, muziekje aan en weer naar beneden. soms duurde het 3kwartier voordat ze eindelijk sliep, maar de aanhouder wint. tis niet altijd even leuk, maar ik merk wel dat we er heel veel profijt van hebben. ze slaapt nu overal en vaak ook bijna direct. succes ermee. liefs doris
Wij doen ons zoontje rond 19:30 uur in bad. 's avonds in bad doen kan inderdaad goed helpen. Probeer dat maar eens inderdaad. En nee, je kan je kindje nu nog inderdaad niet verwennen, maar ik ben er van overtuigd dat je ze kan GEwennen om bijvoorbeeld overdag beneden in de box of in de wagen of op de arm te laten slapen. Wij wilden dat absoluut niet omdat ik vind dat het bed is om te slapen en box is om te spelen. Dus hebben we ons kleintje aangeleerd om boven in zijn bed te slapen en dat gaat nu helemaal probleemloos, zonder een kick. Mijn mening is dat je dit soort dingen vanaf het begin/zo vroeg mogelijk consequent moet doen als je graag wil dat ze bijvoorbeeld goed in haar bedje slaapt, ook overdag. Maar dat is puur mijn mening/gevoel'.
hoi hoi ritme komt vanzelf mijn dochter is nu 3 mnd krijgt 6 flesjes van 150 hier doet ze het goed op
WIj hebben vanaf dat ik thuis op de fles over ben gegaan gewoon op vaste tijden gevoed. Eerst om de 3 uur en nu om de 4 uur 7,11,15,19,23. Hij gaat daar vanzelf aan wennen en heeft nu echt een vast ritme. Kan er de klok op gelijk zetten wanneer hij moe word en wil slapen...
Wij zijn vanwege het slaapprobleem bij 5 / 6 weken onze dochter gaan inbakeren. Hierdoor is het ritme een heel stuk verbeterd bij ons. Sliep ze eerst maar een driekwartier of een uurtje na een voeding, ingebakerd sliep ze meteen 2 of 3 uur aan een stuk. Wij legde haar niet meteen weg na een voeding maar zijn erg gaan letten op moeheidverschijnselen (gapen, blauw mondje, oogjes wrijven, spugen e.d.) zodra ze die vertoont gaat ze naar bed. Dat was in het begin al na een half uurtje en nu kan ze soms 2 uur lekker wakker blijven zonder te huilen of hangerig te worden. En als we haar nu wegleggen slaapt ze ook gewoon tot de volgende voeding, of 's nachts de hele nacht door. Ik moet er wel bij zeggen dat ze zich in het begin wel in slaap huilde (ca. 10 minuutjes) maar dat dat ook steeds minder wordt. Maar je moet er wel tegen kunnen. Het in slaap laten huilen heeft mij wel geholpen om de verschillende huiltjes te leren kennen, dus dat is ook een voordeel. Overleg eens met het CB of ze voor inbakeren zijn en of er geen cursus in de buurt gegeven wordt. Het heeft ons echt heel erg geholpen om van het 'aanmodderen' af te komen!