Onze kleine spookt al een aantal nachten, terwijl hij overdag over het algemeen goed slaapt. Na zijn late fles (rond een uur of twaalf 's avonds) wil hij niet naar bed. Hij ligt in onze armen met zijn ogen wijd open. Als we hem in bed leggen, gaat ie kreunen en spartelen en jengelen en stopt pas als we hem vastpakken. Krampjes? Hij doet dit ook als we hem in onze armen in slaap wiegen; zodra hij in zijn wieg ligt wordt hij wakker. Vannacht om 4:00 uur deed hij dit weer. Het breekt ons best op. Nu zit hij ook bij mij, na zijn fles van 7:15 uur, maar hij heeft 's ochtends altijd zijn wakkere moment. Dat vind ik ook helemaal niet erg. We proberen 's nachts niet tegen hem te praten en het zo donker mogelijk te houden... Ook met drinken is hij de laatste dagen 'anders'. Zaterdag sliep hij overdag 2x 6 uur achter elkaar, waardoor hij voor het eerst op 6 flessen uitkwam. De dag daarvoor had hij er ook 6. Maar gister kwam hij 9x! Maar dat waren ook 2 kleine flesjes tussendoor (eentje van 50 en eentje van 70cc). Is dit een fase? Wat doen we fout? En bepaalde dingen/verwachtingen (zoals wat ze horen te kunnen etc.)... wordt dat gekoppeld aan leeftijd of grootte/gewicht? Hij is namelijk een flinke jongen; woog 4590 gram bij de geboorte en is inmiddels flink gegroeid. Hij rolde in week 1 al op zijn zij, tilt zelf zijn hoofd op en kijkt rond etc. Of doet iedere baby dit?
Zo doen wij het hier: Overdag laat ik max 4 uur tussen de voedingen zitten. Als een kindje langer als 5 uren slaapt heet dat doorslapen en dat mag ze 's nachts doen. Ik maak haar dan ook niet wakker. Voor de laatste voeding doen we haar om de dag in bad en trekken we haar de pyama aan (elke avond pyama aan zodat ze weet wat de bedoeling is). Ze sliep vanaf 4,5 week door van 23.00 tot 7.00, nu weet ik natuurlijk niet of het van ons "ritme"komt. Het wakkere moment is hier 's avonds na het eten tot de laatste voeding. Hoofdje optillen gebeurd hier ook hoor en als ze echt haar best doet kan ze op de zij draaien.
Ik geef kunstvoeding op verzoek. Soms komt hij na 2,5 uur alweer voor een fles... als ik dit niet geef, blijft hij gillen... dus ik kan er niet zomaar 4 uur tussen laten. Hij drinkt gemiddeld 120-140cc per keer. Een enkele keer drinkt hij iets minder. Moet ik hem overdag minder vaak op bed leggen zodat hij 's nachts beter slaapt? Nee toch? Gister kon ik hem wel 3x op bed leggen overdag. En ook na het avondeten ging hij weer naar bed, terwijl hij meestal wakker is dan...
Hoi, Ik gaf/geef ook flesvoeding op verzoek, maar liet er toen ze nog zo klein was max 4 uur tussen zitten. Dus 2,5 uur kwam hier ook voor hoor. Maar ik liet er dus niet meer dan 4 uur tussen zitten, dus als ze overdag na 3 uur nog sliep maakte ik haar wakker, en dan keek ik of ze honger had of niet. Wat mama van marit ook zegt, s nachts kan je m wel laten slapen als ie langer dan 3 uur achtereen slaapt. Hij is goed op gewicht dus dat kan ie al makkelijk hebben. Je kan m best overdag op bed leggen, hier sliep en slaapt mijn dochter nog steeds tussen alle voedingen. Als ie moe is moet ie naar bed, maar ik zou hem dus geen 6 uur achter elkaar laten slapen overdag, want dan krijg je dat ie zn dag/nachtritme om gaat gooien en daar worden de meeste ouders niet vrolijk van (en hijzelf ook niet). Succes!
Ik had begrepen dat als je voedt op verzoek je ze niet wakker moet maken. Maar 6 uur overdag is dus wel te lang? Een uur of 3-4 zou goed zijn?
Ik zou m niet laten slapen op verzoek haha Ten minste, niet zo lang hij wil (en dan spreken we overdag he). Voeden op verzoek is prima, maar het is wel belangrijk dat ie het verschil gaat voelen tussen overdag (korte slaapjes van 1-3 uur) en 's nachts (bij voorkeur minimaal 6 uur) Ik bedoel meer dat ik voed op verzoek dat ik niet kijk op een uurtje, dus niet oh het is 16:05, ik ben al 5 min te laat met haar fles. Ik hanteerde de regel tussen 2 en 5 uur een fles overdag, snachts mocht ze zo lang slapen als ze wilde. Ik gaf bijv om 6 uur de fles, vervolgens meestal rond 9/10 uur weer, maar soms was ze om 8 uur alweer wakker, dan ga ik niet wachten tot 10 uur, maar dan geef ik om half 9 weer een fles. En dan telde ik er weer 4 uur bij op, dus een uur of 1. Dus de ene dag had ik totaal ander flestijden dan de volgende dag. Dat bedoel ik meer met op verzoek voeden.
Ok... zoals net... kwam ie ineens na 2,5 uur weer, terwijl hij er meestal wel 3-3,5 uur tussen laat gemiddeld. Ik heb hem maar gewoon gegeven, want met een krijsend kind zitten vind ik ook niks, voor hem niet en voor mij niet. Dus ik kan max. 4 uur aanhouden om er tussen te laten? Of beter 3? Ik zal het eens gaan proberen dan! En 's nachts laat ik hem gewoon komen wanneer hij wilt...