Zaterdagavond rond 23.00 uur begon onze zoon opeens te krijsen. Mijn vriend ging kijken en zag hem gewoon wakker in zijn bed liggen. Getroost en weer terug leggen. Niet dus. Weer overstuur huilen. Weer troosten, maar hij wou niet weer in bed. Raar gedroomd? Dorst? Nog maar wat te drinken gegeven, maar weer in bed was huilen. Uiteindelijk een nachtlampje aan gedaan en na nog een halve minuut wat gejammerd te hebben, ging hij gelukkig weer slapen. Afgelopen nacht was het rond 24.00 uur raak. Weer huilend wakker in bed. Dit keer heb ik hem getroost, het nachtlampje aan gedaan en weer in bed teruggelegd. Dat lampje schijnt te helpen. Maar kan het dus zo maat zijn dat hij opeens bang is in het donker? Hij heeft nog nooit eerder een nachtlampje nodig gehad namelijk.
Kan dat nu al? Dacht dat de kiezen later komen? Maar slapen ze dan ook wat onrustiger? Aiden wil namelijk ook niet meer slapen om 19.00 uur, dan is het rechtop in bed gaan zitten of staan en huilen. Ook sinds zaterdag. Terwijl ik hem hiervoor altijd gewoon in bed kon leggen en dan ging hij zonder morren slapen. Nu een poos bezig om hem in slaap te krijgen. Nu ik erover nadenk... hij stopt wel weer opeens van alles in zijn mond om op te kauwen. Toch eens in zijn mondje kijken morgen of ik wat bijzonders zie.
Mijn zoontje sliep ook altijd zonder nachtlampje en was ook opeens bang 's avonds en 's nachts zodra de kamer heel donker werd. Hij zat dan echt angstig om zich heen te kijken en wees naar zijn lamp. Sindsdien heeft hij een nachtlampje naast zijn bed en als ik die bijv. vergeet aan te doen dan wijst er hij al naar. Op sommige momenten is het nachtlampje niet genoeg, dan zetten we de douchelicht aan (tegenover zijn kamer) en die gaat dan weer uit als hij in slaap valt.
Hier kwamen de eerste kiezen alle 4 tegelijk door rond die leeftijd... Dus het kan zeker! Vaak komen eerst de 8 snijtanden (4 boven, 4 beneden) en dan rond het jaar de kiezen. Wil je niet ontmoedigen, maar het duurde hier best wel een hele tijd voordat ze alle 4 door waren. Maar omdat ze allemaal tegelijk kwamen was eten natuurlijk ook drama... Zou maar eens voelen in de mond of het tandvlees dik/ rood ziet en dan evt wat Dentinox smeren of paracetamol zetpil geven en kijken of dat verschil maakt? Kan natuurlijk ook gewoon 'een sprong' zijn, maar weet dat het hier de kiezen waren rond die leeftijd! Succes...
Ik denk toch dat het angst is voor de nacht/het donker. Hele nacht nachtlampje aan gehad en mijnheer heeft niet gegild gelukkig, maar lekker liggen slapen. Bedankt voor de reacties en het meedenken!