Om hem terug in slaap te krijgen binnen een uur? Ik ken jouw kindje niet natuurlijk en ze hadden hier wel een speen dus dat scheelt. Ik ging er even bij zitten..zoon wiegde ik wat heen en weer als hij op zn zij lag. Dat duurde in het begin ook wel een uur...maar ik vond het een investering als hij daarvan uiteindelijk leerde terug in slaap te vallen en langer sliep. En dat werkte ook zo...op een gegeven moment duurde het steeds korter om hem in slaap te krijgen..totdat een aai over de bol voldoende was. Dat deed ik midden in de nacht. Als het om het laatste uurtje ging dan legde ik hem tussenin en sliep hij ook binnen 5 minuten.
Jammer jij hebt blijkbaar makkelijkere kinderen dan ik Dat is exact wat ik doe maar meneer boeit dat geen ruk. Tussen ons doorslapen..haha zou ik graag willen maar waarschijnlijker is dat ik de hele tijd op mijn gezicht wordt geslagen Ach jaaaa ooit komt het goed en slaapt hij door!
Ja hoor, uiteindelijk wel, maar op deze leeftijd zijn ze nog niet bepaald uitgeleerd, he? Als hij voor 6.00 (als onze wekker gaat) wakker wordt, krijgt hij in stilte een fles in het donker en leggen we hem daarna meteen weer terug. Niet praten, niet verschonen, gewoon weer slapen. Maar als meneer besluit dat het dag is, dan verander ik daar helemaal NIKS aan. Kan hem echt niet dwingen. En als zijn eerste slaapje dan pas om 9.30 is bijvoorbeeld, dan kun je er de donder op zeggen dat hij voor die tijd tóch in slaap valt in de wandelwagen naar school. En dan dus om 9.30 niet wil slapen. Of als hij tijdens zijn ochtendslaapje na drie kwartier wordt door een poepbroek of krampjes, dan kan ik hem wel wakker houden tot 14.00 als zijn volgende officiële slaaptijd dan zou zijn, maar dan moet hij dus lánger wakker blijven dan normaal terwijl hij juist kórter geslapen heeft dan normaal. Dat bedoel ik met gejengel, want dat trekt hij dus totaal niet. Ik weet dan zeker dat hij het volgende slaapje wéér maar drie kwartier slaapt, of helemáál niet slaapt, omdat hij oververmoeid is. Waarna hij dus aan het einde van de dag hysterisch is. Maar als ik hem wel eerder in bed leg, heb ik natuurlijk geen enkele garantie dat hij lang(er) slaapt zodat ik het ritme daarna weer op kan pakken. Je kunt zelf wel vaste tijden aanhouden, maar je hebt toch geen enkele invloed op wat je kind daarmee doet? En natuurlijk leren ze het uiteindelijk wel, maar ik denk dat het in ieder geval voor mijn kind niet de rustigste en prettigste manier is om het te leren. Nu beweeg ik mee in zijn ritme en over een half jaartje doet hij nog maar 1 slaapje en heeft hij ook een vast ritme...minder gestress, zelfde resultaat. Bij de eerste had ik ook een heel strak ritme, maar bij elk volgend kind daarna ben ik makkelijker geworden omdat ik zie dat mijn kinderen daar veel rustiger en gelukkiger van worden. Begrijp me niet verkeerd: zelf snák ik naar een ritme. Maar ik denk dat dit natuurlijker is en ik zet mijn wens daarvoor dus even in de wachtstand.