mijn uitgerekende datum

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door YvD, 28 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YvD

YvD Nieuw lid

28 jan 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Uiteraard zal ik dit ook met mijn verloskundige bespreken over twee weken als ik mijn volgende afspraak heb.
    Ik wil mijn vraag toch ook hier stellen.

Ik ben zwanger van mijn vierde kindje.Vandaag zou ik 30 weken zijn.
    Echter deze zwangerschap was niet gepland(maar we zijn er heel blij mee hoor;)),en zo kon ik dus niet uitgaan van een laatste menstruatiedatum.

Ik heb op 26/08/2010 een eerste termijnecho gehad in het ziekenhuis,hier kwamen ze uit op de datum,05/04/2011.

Omdat ik een prenatale screening wilde en het in het ziekenhuis te druk was,ben ik naar het verloskundig centrum bij ons in de buurt gegaan en heb ik hier ook de vervolgecho's gehad.
    Voor de screening kreeg ik hier ook nog een termijnecho.
    Deze is gemaakt op 06/09/2010.
    Hier werd de datum 08/04/2011 vastgesteld als uitgerekende datum.

Intussen had ik een afspraak bij de verloskundige en zij heeft deze datum 8 april aangehouden.

tijdens de pren.screening op 22/09/2010 kwam de echografiste uit op een zwangerschapsduur van 12 wk en 4 dagen.Volgens haar kon je in deze week ook het beste meten,dusss werd de datum weer anders,nu 02/04/2011.

Nou bij mijn afspraak bij mn verloskundige daarna wees ik haar hierop waarop ze zei,ja we blijven niet veranderen,we houden het gewoon op 8 april hoor.
    Dit snap ik wel,de data ligt ook maar 6 dagen uit elkaar.

Bij de 20 weken echo,gemaakt op 17/11/2010 kwam ze toch weer op 2 april en dus ook afgelopen donderdag met de 30 wk/groeiecho.
    Volgens haar zou ik die dag 30 wk en 5 dagen zijn geweest,terweil ik uitga van vandaag precies 30 weken.

Nou heel verhaal.
    Waarom ik me hierover een beetje zorgen maak,mijn vorige 3 kinderen kwamen 5,6 en 10 dagen na de uitgerekende datum,de bevallingen van de oudste en jongste zijn ook ingeleid.
    De jongste werd dus na 10 dagen na datum geboren,was 4680 gr en had in het vruchtwater gepoept en de navelstreng om zijn nek en werd spaansbenauwd en paars en blauw geboren.als ik de foto;s terugzie schrik ik nog altijd weer.
    Die dag dat ik werd ingeleid ging ik naar t ziekenhuis voor een CTG,kreeg daar ook een echo en mocht toen blijven om te bevallen,nog steeds denk ik weleens,stel dat ze me naar huis hadden gestuurd en de vk me tot 14 dagen na datum had laten lopen....

De vk vertelde me in deze zwangerschap wel dat tegenwoordig na 41 weken al ingeleid word.
    Mijn probleempje is dus,ok das heel mooi,maar wat als ik toch 6 dagen eerder ben uitgerekend,dan ben ik op 15 april geen 41 weken maar op 1 dag na toch al 42.

Natuurlijk weet ik ook wel dat het makkelijk kan dat dit kindje wel netjes optijd komt of zelfs eerder,maar na mijn ervaring met de jongste,vind ik het toch wel eng..

Wat vind jij hiervan???

Groetjes van Yvonne

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Volgens de landelijke richtlijnen is de datum die uit de echo komt gemeten tussen de 10 en 12 wkn het betrouwbaarst en die moet worden aangehouden. Dus dat is dan die van de prenatale screening.
    Ik begrijp heel goed dat je bent geschrokken van de bevalling maar het langer lopen is niet de oorzaak van de navelstrengomstrengeling, zolang het kindje in de buik zit heeft het daar geen last van.En na de 40 wkn zien we heel vaak dat een kindje poept in het vruchtwater het betekent niet altijd dat het kindje het niet meer naar zijn zin heeft maar dat het kindje gewoon zijn ontlasting kwijt moest.Dus als je niet gelijk was ingeleid was alleen je kindje iets zwaarder geweest.. Maar begrijp me niet verkeerd dit is heel bgrijpelijk dat je er angstig voor bent.

Imke

3. YvD

YvD Nieuw lid

28 jan 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoii,

Dank je wel voor het antwoorden.
    Mij is altijd verteld dat baby;s die al in t vruchtwater hebben gepoept,zuurstofgebrek kunnen krijgen en in t ergste geval als ze t in hun longetjes krijgen,hier heel ziek van kunnen worden.

Gezien mijn zoontje zo benauwd en helemaal blauw/paars geboren werd,(het duurde ook veel langer eer hij zelf ging ademen en huilen)dacht ik meer van wat als ik nog 4 dagen had gelopen en hij zo benauwd was,had hij dan niet kunnen stikken en overlijden...

Ik denk dat het ook niet voor niets is dat een hoop verloskundigen en ziekenhuizen tegenwoordig besluiten geen 42 weken meer te wachten,gezien er gezonde zwangerschappen eindigen met een baby die overlijdt na de uitgerekende datum..
    En omdat Nederland zeer hoog scoort mert het aantal babysterftes.

Nou ik wil in ider geval goed in de gaten gehouden worden tegen die datum.

Groetjess van Yvonne

Deel Deze Pagina