Wat als?

Discussie in 'De lounge' gestart door MSL12, 3 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Een oom ligt op sterven ik heb zelf nooit echt veel contact gehad met die oom en tante maar neefje en nichtje spreek ik nog wel af en toe via de app en soms zien we elkaar 1x per jaar of 2 jaar niet heel veel dus. Maar nu mijn dochter viert volgende week zaterdag haar kinderfeestje en die week erop is ze echt jarig. Wat als het nu zo is dat dan net de begrafenis dan is. Misschien moet ik helemaal niet zo denken zo op de zaken vooruit maar toch houd het mij bezig ook al is het nog niet zover. Mijn dochter verheugd zich natuurlijk er erg op en is al aan het aftellen ze wordt 6. Zouden jullie in zo'n geval toch alles verplaatsen of wel dat door laten gaan? Kinderfeestje verplaatsen gaat dan toch al gauw weer maand over heen ivm andere afspraken en dan moet ook maar net iedereen weer kunnen en zij kent hun ook sowieso niet. Ook met haar gewone verjaardag vind ik het niet heel fijn gevoel om dan naar begrafenis te gaan ofzo. Maar om niet te gaan voelt misschien ook verkeerd. Dus wat als het net zo zal zijn? Al hoop ik het niet. Wat zouden jullie doen?

2. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Tja, het is wel wat op de zaken vooruit lopen. Iemand kan ook plotseling overlijden en dan dus begrafenis op een dag dat je niet uitkomt. Je weet het gewoon niet. Je moet vooral voor jezelf beslissen of je naar de begrafenis wil gaan of dat je dat wel kan overslaan. Ik zou niet van al mijn ooms en tantes de begrafenis bijwonen, ligt echt aan de band van nu of vroeger.

3. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    In jouw geval zou het feestje van je dochter doorgaan. Je spreekt/ziet doe mensen nooit. Bedoel wat is 1x per 1a2 jaar?

4. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Ik heb weleens gehoord dat je bij kinderen vooral gewoon de verjaardag moet vieren in zo een geval. Preciese reden weet ik niet maar zelfs op die leeftijd is een verjaardag.

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.498
    8.421
    113
    Zelf ga ik wel naar begrafenissen van ooms en tantes, ook al zag ik sommige bijna nooit meer.

Wat je ook kunt doen, stel de begrafenis is op die zaterdag, is wel even heen gaan om te condoleren. Dat kun je in de dagen voor de begrafenis eventueel doen, of anders op het condoleance moment op de dag zelf.

Dat zie ik ook wel vaker, sommige neven/nichten hebben bijvoorbeeld verplichtingen m.b.t. werk of andere zaken. Voor de nabestaanden is het al heel fijn dat je er bij stil staat en je gezicht laat zien.

Voor nu zou ik het feestje gewoon laten staan. Ze zeggen weleens: de dood komt altijd onverwacht. En dat is ook vaak zo, valt geen rekening mee te houden,dan kun je niets meer plannen.

Whoopy, Athina, anica en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    892
    1.743
    93
    Ik zou de verjaardag en het kinderfeestje ook door laten gaan. Als de begrafenis op een van die dagen valt dan kan je altijd nog naar de condoleance. Je heb kans dat bepaalde familie niet of later/vroeger komt op de verjaardag, mocht de uitvaart die dag zijn en dat kan je op zich prima uitleggen aan je dochter denk ik.

MSL12 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.802
    4.582
    113
    Ik zou het gewoon door laten gaan. Ik zou wel naar de avondmis gaan, of persoonlijk even langs gaan, mocht je door de verjaardag niet naar het afscheid kunnen. Gewoon om wel aan je familie te laten zien dat je meeleeft.

Ikzelf ben ook niet bij alle ooms en tantes naar het afscheid geweest. Sommige staan gewoon zo ver af, zou niet weten wat ik er zou moeten doen. Ene kant van de familie hebben we goed contact mee, daar zou ik wel naartoe gaan.

Volg je hart...

GossipGirlxoxo en MSL12 vinden dit leuk.
  8. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Ik zou naar de begrafenis gaan. Je doet dit om er te zijn voor de nabestaanden.
    In zo’n situatie denk ik altijd wat ik zelf fijn zou vinden als mijn ouders komen te overlijden. En dan zou ik de aanwezigheid van mijn neven en nichten ( ook degene met wie ik minder contact heb) erg op prijs stellen.

Tranquila, Nellie4, GossipGirlxoxo en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Toen mijn vader overleed, waren al mijn neven en nichten (en hun aanhang) aanwezig op de uitvaart. Heel fijn! En we zien elkaar zelden.
    Wij zijn zelf ook naar alle uitvaarten van de ooms en tantes van mijn man geweest.
    Dus ja, wij zouden gaan. Het zou vrij toevallig zijn als de uitvaart precies op die dagen valt.
    Kinderfeestje wordt lastig om de uitvaart heen te plannen, maar haar verjaardag kan ook in de ochtend of middag rondom de eventuele uitvaart lijkt me.

Whoopy, MSL12 en LisbethSalander vinden dit leuk.
  10. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    #10 MSL12, 3 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2020
    Het is bijna 2 uur rijden voor ons dus er gaat best veel tijd in zitten dus verjaardag zal dan ook niet in ochtend of middag meer gaan lukken

11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.498
    8.421
    113
    Je zou zekerheidshalve de verjaardag op zondag kunnen vieren, dan weet je in elk geval zeker dat er die dag geen begrafenis is.

Kinderfeestje zou ik wel laten staan.

GossipGirlxoxo en Whoopy vinden dit leuk.
  12. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Op zaterdag een begrafenis is net als met trouwen duurder dat te eerste

en ik zou mocht het wel zo zijn alleen gaan condoleren, ook is het vaak zo als er een begrafenis op zaterdag is dat er dan de avond ervoor een moment voor condoleren is.

ik snap je wel maar zou het feestje lekker door laten gaan

MSL12 vindt dit leuk.
  13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dan zou ik het feestje verplaatsen als de uitvaart die dag zou zijn. Zonder twijfel:)

14. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Ik zou voor nu niets veranderen, je weet immers niet wat er gebeurd en hoe het gaat. Als het toevallig op dezelfde dag valt met het kinderfeestje dan zou ik me denk ik opsplitsen (als in man bij het feestje bijv en ik naar de uitvaart). Of kijken wat er evt mogelijk is qua eerder condoleren etc. Het is natuurlijk fijn als mensen er zijn, maar er zullen waarschijnlijk meer dan genoeg mensen komen waar de familie druk mee is dus om dan op een ander moment je betrokkenheid te laten zien lijkt me ook prima. De verjaardag en het feestje zou ik dus sowieso door laten gaan. Als het van jezelf was, dan niet, maar ik vind dat voor kinderen toch echt anders!

MSL12 vindt dit leuk.
  15. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Vind ik persoonlijk zo’n dooddoener: er komen ws toch genoeg mensen waar ze druk mee zijn. Ik weet uit ervaring hoe fijn het is als er veel mensen komen. Daar put je als nabestaande ontzettend veel kracht uit.
    Een feestje kan een ander moment ook gevierd worden, een uitvaart kan nooit worden overgedaan.

Succes met het maken van een keuze. Hopelijk kunnen beide feestjes volgens plan doorgaan!

16. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Dooddoener of niet, je komt dan sowieso op een ander moment (bijv. Bij de condoleance of iets dergelijks) dus je bent er wel degelijk. Het gaat om een feestje voor een 6-jarige, en een uitvaart van iemand die je max 2 keer per jaar zag, dan vind ik het niet zo vreemd als je er bij de uitvaart zelf niet bent. Als je maar wel je medeleven op een ander moment laat blijken, of je opsplitst zoals ik noem.

MSL12 en Evanesco vinden dit leuk.
  17. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Mn neefje en nichtje zie ik 'zovaak' die oom denk ik voor het laatst al 3 jaar geleden bij een bruiloft. En daarvoor met de begrafenis van iemand anders uit de familie.

18. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Feestje kun je verplaatsen, uitvaart niet. Ik zou feestje gewoon plannen en mocht de uitvaart dan wel op die dag vallen: feestje verzetten. T is niet dat je dochter geen feestje zal hebben voor haar immers, alleen op een ander moment

19. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Dat is een aanname van jou dat ze dan op een ander moment komt. De vraag is wat zou je doen als de begrafenis op de dag van een van de feestjes is. Daarop antwoordde ik naar begrafenis gaan, indien mogelijk, en feestje op een ander moment,

20. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dit zou ik ook doen!

Mijn oom die ik alleen zag op begravenissen van andere familieleden en 2 jaar voor zijn overlijden voor het laatst zag op een bruiloft overleed 4 jaar geleden toen ik op vakantie in Italië was. Ik ben terug gevlogen voor de uitvaart en een dag later weer terug naar Italië gevlogen. Wel zonder partner en zoon.

Ysabella, Lamode, Iemand1991 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina