Electrische fiets

Discussion in 'De lounge' started by MamaChantal, Dec 21, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,571
    3,069
    113
    Ik ben aan het kijken voor een electrische fiets, er moet een zitje achter passen en een zo'n zitje op de stang.

Wat zijn fijne fietsen?
    En waar moet je rekening mee houden?
    Ik fiets dagelijks, maar geen grote afstanden.

2. Laust

Laust Lid

Sep 10, 2016
    39
    20
    8
    NULL
    NULL
    Je hebt 3 plaatsen waar de motor zich kan bevinden (voor, achter of in het midden). Een middenmotor is vaak het duurst maar de meeste mensen vinden dit wel het prettigst.

Daarnaast heb je 2 soorten sensoren (rotatie- en krachtsensor). Dat verschil moet je denk ik gewoon een keer gaan ervaren. Ik vond een rotatiesensor niet prettig.

Meestal gaat een middenmotor samen met een krachtsensor. Dat geeft het meest natuurlijke gevoel van fietsen. Bij bijvoorbeeld Cortina hebben ze de middenmotor gecombineerd met de (goedkopere) rotatiesensor.

Ga eens wat fietsen uitproberen en probeer een budget vast te stellen. Voor een kleine 1000 euro heb je al een fiets maar je kan ook met gemak 4000 euro uitgeven.

Ik heb zelf de Batavus Quip e-go. Ik vind hem fijn en mooi.

Tip: bij Decathlon kun je een fiets een week lenen om te testen.

3. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

Jun 2, 2015
    3,393
    1,595
    113
    Noord-Brabant
    Had je al een beetje ingelezen over de soorten elektrische fietsen?
    Je heb fietsen die voorwielgedreven zijn, dit zijn de goedkoopste maar die voel je ook echt "trekken", dus dat is vaak wat wennen en het voelt soms alsof die fiets een eigen wil heeft. Om die reden heb ik daar niet voor gekozen, had het gevoel dat het risico om te vallen wat groter was en dat wil je zeker niet met extra kinderen op je fiets.

De middenmotoren zijn het duurste, maar fietsen ook het fijnste.

Achterwielmotoren heb ik niet getest.

Als je een fiets wilt waarop 2 zitjes moeten passen dan kom je al snel bij mamafietsen uit, die hebben meer ruimte tussen stuur en zadel.
    Ik denk dat je op de meeste fietsen wel een voor- en achterzitje kunt plaatsen, maar niet elk zitje past op elke fiets.

Ik had een Yepp stoeltje, maar dat past alleen met een extra bagagerek.
    Heb daarna een stoeltje gekocht bij de decathlon en dat past perfect. Bij een elektrische fiets kan je dus beter een achterstoeltje nemen dat vanaf de buitenkant om de bagagedrager klemt dan eentje die je erin moet schuiven.

Ik heb uiteindelijk een cortina transportfiets gekocht met middenmotor. Ben er heel blij mee. Ik wilde namelijk ook een fiets waarmee ik nog boodschappen of spullen mee kan nemen icm 2 kinderen. Heb wel zelf een paar aanpassingen moeten doen, anders pasten de boodschappenkist en voorstoeltje niet samen op de fiets.

Nog even een tip: check even of je via je werkgeve fiscaal voordeel kan krijgen bij aankoop van een fiets, dat scheelt een hoop.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,571
    3,069
    113
    Ik kan via het werk idd een fiets kopen met fiscaal voordeel, dat scheelt best wat :)

Ik fiets voorlopig nog wel met 2 kids dus een stevige fiets is wel nodig.
    Ik heb idd wel gelezen over midden en voorwiel motor, voorwiel is goedkoper maar midden stabieler (?)

5. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,212
    1,061
    113
    Female
    Mijn tip zou zijn ga naar een winkel met een budget en je eisen in je achterhoofd en probeer er een paar!

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,647
    1,252
    113
    randstad
    Gezien de leeftijd van je kindjes is dan een bakfiets niet handiger? Straks past de jongste niet meer voorop.
    Ik fiets nu met 1 voor en 1 achterop maar jongste moet straks eigenlijk achterop maar oudste kan niet zelf fietsen zonder rijwielen ivm beperking dus wij zijn nu een bakfiets aan het zoeken want een gewone fiets past straks niet meer.

7. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,050
    16,562
    113
    Ik ben zo blij dat je dit topic opent want ik zit er ook aan te denken. :D

8. twee

twee Fanatiek lid

Jul 7, 2014
    1,635
    535
    113
    Ik heb deze als nieuw cortina ecomo crush via marktplaats gekocht a 500 euro. Beste koop ooit

Attached Files:

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,719
    27,363
    113
    Female
    Ik heb de Cortina eu1
    Heb wel een voordrager erop laten monteren met opklapbare yepp mand. Heb zitje achter en voor, wil prima. Zo'n buiszadel zou ook prima passen.

Moet zeggen dat ik al meer dan 14 jaar een elektrische fiets heb met voormotor dus dat vind ik zelf t fijnste ivm gewenning. En is goedkoper.

T is al met al geen lichte fiets meer door voordrager en al die zitjes maar ja daarvoor zit er ook ondersteuning op :p

10. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,797
    497
    83
    Ik heb de Gazelle miss grace en ben er elke dag nog super blij mee :D ik heb een voor en achterzitje van Bobike en dit past prima (achterzitje sowieso). Met opstappen is het wel even wennen, want ik moet nu echt eerst op mn zadel gaan zitten, anders wordt het erg krap. Met afstappen trouwens geen last van het voorzitje!

Verder nog als tip, zorg dat je display aan de zijkant van je stuur zit en niet in het midden. Anders kom je er erg lastig bij met een kindje voorop :)

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,571
    3,069
    113
    Hij zit nu op een stang zadel, niet meer in een voorzitje.
    Bakfiets kom ik de tuin niet mee in, en hebben geen voortuin helaas.

Zoon van 5 kan opzich wel fietsen, maar grotere stukken of drukkere wegen lukt niet.
    Zoon van 4 kan nog niet goed fietsen.

elsie89 likes this.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,514
    36,474
    113
    Oh die wil ik ook graag, erg mooie fiets. Heb er geen kinderen meer op, maar lijkt me ook fijn met boodschappen etc. Stevige fiets lijkt het.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,514
    36,474
    113
    Ik lees ook even mee, wil er graag een. Mijn ouders hebben een Amslod. Heel erg duur en prut garantie, dus dat merk zou ik niet aanraden.

Share This Page