Kabinet halveert collegegeld voor lerarenopleidingen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door NavyCrimson91, 8 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-halveert-collegegeld-voor-alle-lerarenopleidingen~af720f6c/

Wat vinden jullie hiervan? Ook in het kader van de stakingen in het onderwijs?

Ik heb eerlijk gezegd zo mijn twijfels.
    - is het aangetoond dat sinds het afschaffen van de basisbeurs het aantal studenten (sterk) is afgenomen?
    Zo nee, ik zie niet in waarom studenten massaal een docentenopleiding gaan doen alleen voor de korting.
    - ik vind het niet eerlijk tegenover de 2e en 3e jaars die nu studeren. Zij vallen overal buiten de boot: géén basisbeurs en géén korting. Wat de andere jaren wel (gaan) krijgen.
    - ik ben bang dat je studenten aantrekt met het idee "lekker goedkoop studeren!" en dat zij vervolgens afvallen omdat ze het toch niks vinden.
    - in totaal is het 2000 euro korting. Als je bedenkt dat er studenten zijn met een studieschuld van 30.000 euro, schiet je daar uiteindelijk niet zo heel veel mee op.

Kortom, ik vraag me af of deze actie haar doel wel gaat bereiken en of dit de beste manier is om jonge docenten te trekken...

2. Manque

Manque Niet meer actief

Het lijkt mij geen oplossing. Er moet geld gestoken worden in het verkleinen van de klassen, de begeleiding van (nieuwe) docenten en het algeheel verlagen van de werkdruk. Ik denk dat de lerarenopleiding nu impopulair is omdat het vak impopulair is, niet omdat de opleiding te duur is. Bijzondere keuze van het kabinet...

Zonnestralen vindt dit leuk.
  3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Als signaal, "wij vinden dit belangrijk", zit er wat in. Praktisch gezien zet het weinig zoden aan de dijk, zoals ts al beschrijft. En voor een scholier die twijfelt tussen voor de klas en een bobo functie in het bedrijfsleven, is het collegegeld slechts een schrale troost tov het salarisverschil. (Waarbij ik het salaris voor een hbo functie in een zorg/welzijn achtige setting eigenlijk prima vind)

Deel Deze Pagina