Hallo Mirjam of Japke, Ik heb nu sinds een paar dagen lage rugpijn. En het zit ook een beetje in mijn rechterbil. Wat kan dat zijn? En wat zou ik er aan kunnen doen? Want is dat niet heel erg vroeg in de zwangerschap, ik zit nu op 11 weken en twee dagen. Ook heb ik een beetje buikpijn, heel laag in de buik, maar niet in de liezen. Ik zat te denken dat dat wel bandenpijn kan zijn, maar voelt niet echt zo. Hoop dat ik een beetje duidelijk ben in het schrijven hoe ik mij voel hihi. Anders wil ik het nog wel duidelijker proberen te maken. Hoop dat jullie een antwoord voor me hebben. Liefs Jolanda,
Hoi Jolanda, De lage rugpijn en de pijn in je billen zijn afkomstig van je bekken. Je bekken bestaat namelijk uit botten met kraakbeen ertussen. Kraakbeen wordt soepel door de hormonen en daardoor bewegen de botten iets meer zodat tezijnertijd een bevalling mogelijk is. Bekkenklachten of bekkenpijn wordt het ook wel genoemd. Wat je er aan kan doen? Goed luisteren naar je lichaam, niet te veel tillen of traplopen (en anders treetje voor treetje), geen hoge hakken, bij het gaan liggen en opstaan, eerst op je zij en eventueel een cursus zodat je de spieren traint. Wordt je belemmerd in je dagelijkse doen dan zou ik even langs je huisarts gaan voor een verwijzing naar de fysiotherapeut. De lage buikpijn. Dit lijkt op bandenpijn of ook wel groeipijn genoemd. Je baarmoeder komt nu ten slotte net uit je bekken. En dat kan soms een zeurderige pijn geven of zelfs stekerig. Mocht je vragen niet voldoende beantwoord zijn, dan hoor ik het graag. Nog gefeliciteerd, groetjes, Japke
Hallo Japke Bedankt voor je antwoorden, ja ik kan er zeker wat mee. Ik wist even niet hoe en wat, omdat mijn gynaecoloog me vertelde dat ik verder onder controle kom te staan van de verloskundige, en ik nog geen verloskundige heb, omdat ze eerst moeten vergaderen of ze me willen begeleiden tijdens de zwangerschap. Ze konden mij wel voorzorg geven, en omdat ik in het ziekenhuis moet bevallen vanwege een eerdere keizersnede, was dat ook geen probleem, maar ze weten niet of ze me de nazorg kunnen geven, omdat ik eigenlijk net buiten hun werkgebied val. De verloskundige hier waar ik eigenlijk naar toe zou moeten, hoor ik niet zulke positieve verhalen over, en dan kies ik als het enigzins mogelijk mag zijn voor het vertrouwde van de vorige zwangerschap van onze dochter. Maar omdat ze dus nog niet overlegd hadden wist ik niet goed met wie ik het er over moest hebben, dus ik denk ik vraag het hier eerst, zodat ik iig weet of het iets ernstigs is of niet. Ik doe in inder geval rustig aan, en ik denk dat ik het er over ga hebben met de huisarts, mocht ik van de week nog geen bericht hebben gehad van de verloskundigen. Morgen Nekplooimeting, erg spannend vind ik, en ik stond al op het punt om die gyn te vragen, maar het is in een heel ander ziekenhuis dan dat ik anders heen ga, dus ik denk niet dat ze mijn vragen daar beantwoorden. Maar geven dit soort klachten problemen bij de bevalling later? Of hoeft dat helemaal niet. Ik ben erg bang voor de bevalling nl, bij onze dochter kreeg ik een keizersnede en ik dacht dat ik die nu weer zou krijgen, maar dat is niet waar. nu weet ik dus totaal niet wat me te wachten staat, maar ik zal wel niet de enige zijn die last heeft van die angst. maar goed tis nog ver weg iig, maar vraag me wel af, of zulke klachten die ik nu heb de bevalling belemmeren. Wat een verhaal weer, sorrie. Dank je wel voor het lezen en antwoorden van al mijn vragen telkens Liefs,