Hallo allemaal, mijn vader is drager van een translocatie tussen chromosoom 13 en 22. Morgen ga ik mij laten testen of ik dit ook bij mij draag. (Dit kan door een simpele bloed test) Mijn vraag is of iemand hier er ook mee bekend is? Wanneer ik het niet bij me draag is er niets aan de hand. Wanneer dit wel zo is wordt gelijk de hele zwangerschap een stuk spannender. (Je hebt meer kans op miskramen)
Ik ben niet bekend met deze translocatie. Wij weten nu net 2 dagen dat ik zwanger (22,3 weken) ben met een kindje met translocatie van chromosoom 2 en 4 kwam uit de vlokkentest na een hele slechte 20 weken echo. Ik ben nu ook getest want gezien de geschiedenis van miskramen en gehandicapten in de familie is de kans groot dat ik drager ben. Ons kindje heeft naast deze chromosoomafwijking ook nog veel meer problemen en zal het niet gaan redden vruchtwater mist etc . Daarom hebben we besloten dat we de zwangerschap morgen gaan inleiden 😔 dit kindje zou idd normaal in een miskraam zijn uitgelopen maar deze was eigenwijs 😉 Ik heb nog 3 kinderen 1 met een hartafwijking en 2 gezond. Ik wil je heel veel sterkte wensen met wachten op de uitslag of je drager bent.
WoW wat heftig en erg ons2ewondertje..heel veel sterkte. En milSo, geen ervaring maar ook sterkte met de spannende rijd.
Jeetje wat heftig zeg! Dit soort dingen spoken op ook door mijn hoofd. Je weet dat t geen kans heeft, maar je leeft al zo'n tijd ergens naar toe en draagt je kindje bin je waar je al zo veel van houd!! Heel veel sterkte de komende tijd. Mijn verhaal gaat verder in afwachten. Ik dacht toen ik naar de ha ging dat ik bloed kon laten testen. Deze adviseerde mij echter om af te wachten en om dit verhaal voor te leggen aan de vk. Over 2 wkn heb ik daar de 1e afspraak. Tot dusverre gaat t goed en voel ik me erg goed (ik besef me dat dit niets hoeft te zeggen) ik geniet er van eindelijk zwanger te zijn en wil positief blijven. We kunnen nu immers toch niets meer dan afwachten dus druk maken maakt t er ook niet gezelliger op Ons2ewonder, nogmaals heel veel sterkte. Xx
Ik ben met deze niet bekent maar ik had dochter al, toen zwanger en mk met 16wk. Na dna onderzoek bleek ze afwijkende dna hebben (ar14). Is zeg maar dat ze extra 3e gen (moeder copy gen) op chromosoom 14 heeft. Dus extra gen. Na onderzoek bleek ik drager te zijn. Mijn oudste dochter ook. Maar geneticus hadden dat afwijking nooit gezien dus omdat ik gezond bent, mijn familielijn en dochter was dat dna afwijking niet de doodsoorzaak zeiden ze. Echter kon ik ook dus vruchtwaterpunctie doen maar was geen reden voor omdat we wisten dat we gewoon al gezonde dochter hebben ermee en ik ook. Er zijn ook soort pda bevruchting dat doen ze dan sooet ivf met selectieve genen embryos. Maar ze doen dat niet bij elk dna afwijking. Ik zou zeggen dat miskraam kan altijd en dat je daar extra kans heb is even slikken maar het kan net zo goed aflopen (hier dus 3e keer zwanger en ook dochter waar ze schatten dna hetzelfde is). Mocht je echt heldere verhaal van je tanslocatie weten moet je naar geneticus (klinische genetica) gaan ze kunnen alles op kaart brengen en je veel vertellen
Mijn broer en ik wisten allebei al ruim voor we aan kinderen dachten dat we drager waren van een translocatie van chromosoom 15 en 22. Mijn moeder heeft hierdoor één miskraam gehad, en mijn stiefmoeder een miskraam, en een afgebroken zwangerschap omdat het kindje een ongebalanceerde translocatie bleek te hebben en dus niet lang zou leven. Allebei hebben ze ook 2 gezonde kinderen gekregen (wel allemaal drager) Mijn broer en schoonzusje hebben na 6 miskramen, nu gelukkig een prachtige zoon. Door wat extra moeilijkheden zijn mijn man en ik vorig jaar begonnen aan PGD. Dit houd in dat je begint met een 'normale' ivf behandeling, en dat ze vervolgens alle ontstane embryo's gaan testen op de afwijking. Alleen zogenaamde gebalanceerde embryo's plaatsen ze terug. Dat was bij ons bij de derde poging, en ik ben inmiddels bijna 12 weken zwanger van een kindje dat geen afwijking heeft, en zelfs geen drager is. Dus ja, een translocatie maakt het allemaal erg moeilijk, maar het is dus zeker niet onmogelijk!!
Dank jullie voor je reactie. Maakt dat ik wel voel dat we niet de enige zijn hierin. Soms voelt dat een beetje zo, niemand (in mijn omgeving iig) praat hier over.
Hoi, Ook ik ben draagster van een translocatie (2:19) We zitten nu middenin het icsi/pgd traject voor een tweede kindje. Ons eerste kindje is spontaan gekomen en helemaal gezond. We weten niet of hij ook drager is, hij is nog niet getest. Ik heb in totaal drie vroege miskramen gehad. Mijn vader heeft de translocatie ook. Mijn moeder heeft 2 gezonde kinderen, allebei drager, en 1 vroege miskraam gehad. Zoals esje al zegt, het maakt alles moeilijk en ingewikkeld maar het is dus zeker niet onmogelijk om gezond kinderen te krijgen. Hopelijk ben je nu zwanger van een gezond kindje. Succes!
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat jammer dat je huisarts je niet wil door verwijzen voor bloed onderzoek, over het algemeen weten verloskundigen niet heel veel over translocaties... Bij vruchtbaarheidsbehandelingen is een topic chromosoomafwijking/translocatie met allemaal meiden die in hetzelfde schuitje zitten, misschien heb je daar wat aan... Ik ben ook drager van een translocatie en heb inmiddels alle scenario's gehad bij een zwangerschap, maar ook gezonde kids gekregen, het kan dus echt!