wanneer en hoe zindelijk maken??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door balleke, 9 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Er is al topic over dit onderwerp, maar hij wil wel op het potje.

Nu is het zo dat we de hele zomer (als dan warm was) hebben geoefent buiten. Ik liet hem naakt rondlopen/zwemmen. Hij heeft 1 keer gepoept zonder luier aan buiten en ik heb hem toen uit gelegd dat hij dat op het potje moest doen. Toen uit niks paar dagen later ging hij uit zich eigen op potje zitten en poepte daar op. Als hij nu gepoept heeft in zij. Luier geeft hij dit ook aan wat natuurlijk ook goed is..:D

Nu is het zo dat hij dat niet doet als hij moet plassen... hij staat als een brandweerman te plassen en vind het ook vies en maakt het dan ook zelf schoon met een emmertje water. En ko t vaak voor dat hij vlak daarna op het potje gaat en zegt "het is op" ... wat dan wel grappig is.

Nu heb ik afgelopen week geprobeert om hem geen luier aan te geven en met hem; elk uur naar de wc te gaan samen (want mama moet toch elk half uur plassen) hij zit dan oo het potje en probeert mee te plassen, maar komt niks uit. Met als gevolg na dat we van de wc afkomen dat hij in zijn broek plast (duss hij moest wel).

Nu is mijn vraag... is hij er wel aan toe ( hij kan het 2 uur lang ophouden en vind niet fijn natte broek) moet ik het op die manier volhouden of een andere methode?? Ik heb hem ook uitgelegd als hij plast of poept op het potje dat hij sticker krijgt enz..
    Graag jullie ervaring.
    Oowja moet volhouden of juist wachten tot de jongste geboren is en alles rustig is in huis (tegen de tijd dat hij drie is)

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou hem lekker blijven stimuleren op een relaxte manier. Misschien 2/3 keer per dag vragen of hij wil (bijvoorbeeld bij het opstaan en voor het slapen). Zo niet, dan niet, wil hij wel, dan kan hij het proberen.

Mijn oudste leerde op die manier gewoon rustig dat plassen op een potje/wc hoorde als je wat groter bent. Ik denk dat ze bijna een jaar al af en toe op het potje een plas deed, voordat ze 2 vriendjes zag die zindelijk waren (hoe interessant als een leeftijdsgenootje zelf naar de wc gaat) en de dag daarna wilde ze ook. 4 dagen later was ze helemaal zindelijk overdag en de ongelukjes daarna waren op 1 hand te tellen.

Ik zou zeggen, lummel wat aan, lekker positief blijven stimuleren en uitleggen, zonder druk, en dan komt er een moment dat hij er zelf klaar voor is!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou het ook niet teveel stimuleren. Hij is nog klein genoeg. Ze krijgen het vanzelf eens door.

Gezellig 3/4 keer per dag mee, op het potje kan geen kwaad om te oefenen. Maar ik zou het echt moeten even laten. Er gebeurd straks toch ook genoeg, waardoor hij weer terug kan vallen.

Mij oudste was 3,5 toen hij zindelijk werd. Ik probeerde elke 1a2 maanden een ochtend zonder luier, vanaf 2,5 jaar. Dat was elke keer niks, en het kon hem ook weinig schelen.. Soms een gelukstreffer, maar voor de rest nattigheid. Tot hij opeens het doorhad, die ochtend maar 1 ongelukje had, en dat ook vies vond. Dat was een vrijdag, en maandags op het KDV was hij de hele dag droog. Daarna was het klaar..

Deel Deze Pagina