Hoi Weet iemand hoe het zit als je een bankrekening wilt openen in Nederland met een buitenlands rijbewijs, Is dat mogelijk? Mijn vriend heeft een Duits rijbewijs en woont nog niet in Nederland, maar komt hier wel wonen. Nou wilt hij alvast een eigen bank rekening openen hier maar is zijn paspoort kwijt, dus vandaar. Is het mogelijk met een rijbewijs? Natuurlijk moet hij sowieso een nieuw paspoort aanvragen maar daar gaat best een tijd overheen.
Bankrekening openen in Nederland door buitenlander Voorwaarden Alle Nederlandse banken stellen als voorwaarde dat je in Nederland woont en staat ingeschreven bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Ook moet je een Nederlands identiteitsbewijs of een verblijfsvergunning hebben. Heb je geen verblijfadres in Nederland of sta je niet ingeschreven bij de gemeente? Dan kun je dus geen Nederlandse bankrekening openen. Hetzelfde geldt wanneer je geen geldige identiteitspapieren hebt. Wie oorspronkelijk uit een andere EU-lidstaat komt, heeft extra mogelijkheden. Nederlandse banken moeten ingezetenen van andere EU-landen namelijk hetzelfde behandelen als klanten uit eigen land. Als de bank je toch weigert vanwege je nationaliteit, kun je bezwaar aantekenen bij de bank. Leidt dit niet tot een gewenste oplossing, dan is een beroep doen op het Europees buitengerechtelijk klachtennetwerk voor financiële diensten de volgende stap. Bankrekening openen als buitenlander Mogelijkheden Voldoe je wel aan de bovengenoemde voorwaarden, dan kun je meestal gewoon online een bankrekening aanvragen bij de verschillende Nederlandse banken. Dit doe je via de website van de betreffende bank.
Bedankt voor het antwoord! Hoewel ik het wel een beetje verwarrend vind, dus als je hier niet woont mag het niet maar het mag wel als je een Europees identiteitsbewijs hebt? In dit geval heeft mijn vriend een Duits Rijbewijs, hij is zelf Amerikaanse, wonend in Duitsland en dus heeft hij een verblijf vergunning in Duitsland, daarmee kan hij dus geen bankrekening openen in Nederland? Tenzij hij hier al ingeschreven staat? Begrijp ik dat zo goed?
Bij Bunq bank gaat een bankrekeningopenen wel erg makkelijk. Ik weet niet of je het ook met een rijbewijs kan ...
Volgens mij is dat geen gewone bank. Van wat ik begrijp op hun website zijn er limieten aan het aantal geld wat je erop kan hebben en kan besteden. 250 p/m en 2500 p/j dat schiet niet echt op haha
als hij de Amerikaanse nationaliteit heeft is hij natuurlijk geen EUonderdaan en dan zou ik gokken dat hij dus de gewone regels (gba etc) moet volgen. waarom open je geen rekening op jouw naam, laat hem de pas gebruiken en laat je die later omzetten op zijn naam?
Nou, ik betaal alles zoals huur etc via bunq en mijn lasten zijn echt hoger dat 250 pm. Bunq is gewoon een bank maar ze doen niet aan leningen etc. We zijn ook van plan om volledig op Bunq overvte stappen.
@ Kundera oh dus het kan wel? dan heb je niet die basic account? @Sophy ja dat kan maar hebben we liever niet om redenen, tenzij we een gezamelijke account kunnen aanvragen maar daarvoor heeft hij dus ook een ID kart nodig. Maar zo te lezen is het niet mogelijk tenzij hij hier al ingeschreven staat. Bedankt voor jullie antwoorden!
Hij krijgt ook te maken met een FATCA onderzoek omdat hij Amerikaan is. https://www.nvb.nl/thema-s/veiligheid-fraude/2037/fatca.html
Oh dat wist ik helemaal niet. Ik ga er vanuit dat dat wel goed zit? Weet niet of Duitsland ook zoiets heeft. Ga er wel vanuit dat hij daar ook wel door de molen is gegaan toen hij daar kwam wonen zo'n 16 jaar geleden. Hoewel de regels nu waarschijnlijk wel strenger zijn.
FATCA is sinds 1 juli 2014 en geldt naar mijn weten voor heel Europa omdat ze afspraken hebben gemaakt met de VS omdat de VS dit als wet/regelgeving heeft ingevoerd.