Wanneer zindelijk? (België)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Valora, Jul 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Valora

Valora Niet meer actief

Ik lees hier overal dat je een kind vooral niet mag pushen en dat het zelf moet toe zijn aan zindelijk worden, maar jullie hebben tijd tot 4 jaar, en dan nog lukt het van sommigen maar net een paar maanden op voorhand? Niet dat ik wil veroordelen, sommigen zijn nu eenmaal vroeger, anderen later. Maar ik vraag me af hoe de Belgische dames dat nu doen? Tegen de tijd dat ze 2,5 jaar zijn moeten ze toch zindelijk zijn, omdat ze dan naar school gaan? Een ongelukje hier of daar mag natuurlijk, maar ik zie de juffrouw nog geen hele klas hun luier verversen.

2. Kwek

Kwek Fanatiek lid

May 16, 2009
    3,214
    1,277
    113
    Centrum België
    Hier ook bezig in een race tegen de klok; in september gaat de jongste naar school. Plassen lukt ondertussen wel, maar poepen is nog consequent in de luier... Ik vraag constant of ze naar toilet moet. "Nee mama" en 2 minuten later is het "mama, kaka gedaan in pamper ;)"

Op een gegeven moment hebben we het potje gezet (met muziek als je plast) en we hebben haar er regelmatig opgezet, ook al gaf ze toen niets aan. En als het dan 'bingo' was, heel erg uitbundig gedaan en haar overladen met kusjes en knuffels - echt big deal van gemaakt :).

De oudste was overdag zindelijk van de ene op de andere dag, 2 weken voor aanvang van de school. Plaste ze zich de ene dag nog onder, ging ze de volgende wel 10 keer op het potje. Nachtzindelijk is ze trouwens nog maar sinds vorige week, 2 jaar later dus...

Nu, volgens mij is het geen ramp als de jongste niet volledig zindelijk is in september. Ze start in het instapklasje en in september zijn die maar met een handvol, dus dan kan de juf in het ergste geval nog een luier/slip verversen als het moet. Met 25 kinderen in de klas is dit al wat moeilijker...

3. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Wij hebben het potje al vanaf een maand of 18 (of eerder want weet het niet precies meer) in huis staan. Op de douche boven en op toilet. Elke keer als wij naar toilet waren dan wilde hij erop zitten. Eerst met kleding en later ook zonder broek. Toen begin mei (25,5 maand) wilde hij ook plassen toen ik zat te plassen en plaste hij ook op de pot. Vanaf toen doorgepakt en nu 2,5 maand later is hij met 28 maanden volledig zindelijk. Zowel in de nacht als overdag en ook op toilet ipv potje. Ik denk dat je het ook wel wat kunt sturen. Ook zonder dwang. Wat wij ook veeeeel hebben gedaan is dat hij met ons meekeek als we zelf poepte en plasten. Hierdoor werd hij er ook geïnteresseerd door.

4. kaaskroketje

kaaskroketje Fanatiek lid

Apr 20, 2014
    1,189
    491
    83
    Female
    in heaven <3
    Hier begonnen rond 18maand de oudste was toen ook op 1 week dag zindelijk ze was er ook aan toe , middelste is nu van juni 2 maar potje intereseerd hem niet , ik hoop dat als grote zus in september terug naar school gaat hij wel wil , hij moet tgen januari zindelijk zijn .

5. kaaskroketje

kaaskroketje Fanatiek lid

Apr 20, 2014
    1,189
    491
    83
    Female
    in heaven <3
    Oja hier mogen wel optrek luiers , luierbroekjes dus , de juf heft dit zelfs liever omdat ongelukjes dan niet zoveel werk zijn

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Als ik de (Nederlandse) verhalen hier op het forum lees, dan zijn kinderen in België inderdaad toch vroeger zindelijk dan in NL. Misschien net omdat we (ik woon ook in België) ze net iets meer pushen, en dat toch niet zo erg is?

Wij hebben al sinds 18 maand ofzo een potje in huis, en dochter plast er regelmatig op. Ze is nu 22 maand.

Wat je vraag betreft: ja, het is wel de bedoeling dat je kindje zindelijk is tegen de kleuterklas. Maar ongelukjes zijn wel te verwachten, en ik heb nog nooit een kleuterjuf geweten die daar moeilijk over deed.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik geloof ook dat je het zeker kunt sturen, dat heeft niets met pushen te maken.
    Mijn dochter mag in november naar de kleuterschool en ze is rond haar 2e verjaardag erg bezig geweest met het potje. Heeft er een paar keer op geplast en 1x kaka. Maar opeens was ze er helemaal klaar mee. Als ik vraag of ze op het potje wil is het direct nee. Ik maak er geen strijd van en doe zoals eerst: mee naar de wc en het potje in het zicht.

Op de crèche heeft ze ook 2 potjesmomenten en daar wil ze wel omdat ze de andere kindjes er ook op ziet (zijn kleine wctjes dus ook wel spectaculairder dan thuis).

Kind en Gezin en ook de KA gaven aan gewoon zo verder te gaan en dat ze omdat ze in September ook een zusje krijgt het mogelijk een paar weken of maanden langer zal duren.

8. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0

Ons zoontje zei ook steeds nee en zat ontzettend in de nee-fase waardoor hij overal nee op zei. Ik heb toen de keus aan hem gelaten. Soms vroeg ik het ook niet maar riep hem bij me (als ik zag dat hij moest) en deed zijn broek uit. Potje stond in de woonkamer en dan ging hij er wel zelf op zitten plassen. Als ik het gevraagd had, had hij zeker weten ook nee gezegd maar gewoon door het niet te vragen en te doen ging hij wel zonder problemen. Ik merk dat ik soms teveel vraag en krijg altijd een nee als antwoord dus vraag sommige dingen niet meer. Ook insmeren vraag ik niet meer maar roep hem bij me en begin gewoon te smeren. Dan laat hij het wel altijd toe.

Misschien een tip voor je? En vrijblijvend het potje gewoon in de woonkamer zetten. Dan komen ze er vanzelf een keer mee.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je hebt gelijk. Pushen doen wij zeker ook niet, maar sturen wel.

Maar ik denk dus wel dat net omdat de kleuterschool hier al start op 2,5 jaar, Belgische ouders veel meer sturen dan Nederlandse. En daar lijkt dan toch ook niets mis mee te zijn...

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dank je, ik ga dit zeker proberen! Het potje staat inderdaad in de woonkamer als ze aan het spelen is, maar verschonen is vaak al een strijd, en als ik haar dan in haar blote billen laat lopen zoals eerst komt ze direct bij me: "Sophia pamper aan". Alsof ze zich zonder niet beschermd voelt, ze weet natuurlijk dat ze dan zo kan plassen en ze is zich daar wel bewust van. Maar omdat ze zo expliciet vraagt om een pamper weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

Ik denk dat ik er minder woorden aan ga vuil maken en gewoon doen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

hier een nederlandse en ik ben er ook van overtuigd dat je wat kunt sturen. Ik geloof niet zo in: laat maar doen, komt vanzelf. In ieder geval niet op dit gebied. Ik heb over het algemeen wel het gevoel dat er steeds meer dingen op zn beloop gelaten worden en "we wel zien".

Ik zie nl ook dat de belgische kindjes veel eerder zindelijk zijn en het lijkt mij nou geen belgisch talent ofzo:p kindjes hebben allemaal hetzelfde lijf.
    Ik vind dat kindjes hier in nl zo weinig hoeven en veel ouders niet zo bereid zijn/tijd hebben om er echt energie in te steken.

12. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Het scheelt wel dat bij jullie op het kinderdagverblijf ook aandacht wordt geschonken aan zindelijkheid. Hier (NL) ook meteen erop ingesprongen toen ze er interesse voor kreeg, rond zestien maanden. Maar de eerste tijd was het alleen nog maar spielerei, en hier hebben ze pas vaste rondes op de wc als er echt schot in het proces zit. Een maand of twee later dus. En toen ging het snel. Maar als je het thuis wel doet, maar op de opvang is daar minder aandacht voor, dan kan het proces zeker vertraagd worden.

Ik denk wel dat sommige mensen het moment missen, er is gewoon weinig aandacht voor, ook vanuit het CB. Jammer wel, want juist rond de anderhalf vinden kinderen het vaak stoer.

13. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Nescio hier werd een bepaalde periode soms ook om een luier gevraagd maar ik heb daar geen gehoor aan gegeven. tuurlijk is en luier wel gemakkelijk en ik legde dan naar aanleiding van een boekje uit dat hij die niet nodig had en heel goed op potje kon plassen. Ik had een boekje karel op het potje en die kreeg ook geen luier meer aan. Hierdoor pikte hij het en vond het ook oké. Het is wel een tijd geweest dat als hij bloot was dat hij alles netjes in de pot deed en als hij een onderbroek aan had hij steeds weer in zijn broek plaste. Toen toch een langere tijd in blote billen (een week extra) en dat werkte. Sindsdien is hij echt zindelijk met gewoon kleding aan.

IK denk er ook zo over Tuc. Ik zie ook dat er steeds minder regels komen voor kindjes en dat veel meer op zijn beloop word gelaten. En ik zie ook veel dat ouders heel veel aan kinderdagverblijven over laten en dat ze het daar maar leren. Of dat dingen vanzelf wel komen en vervolgens komt er net voor de 4 jaar "help mijn kind is nog niet zindelijk". Soms is het zo dat men alles heeft geprobeerd en dat het echt niet lukte maar vaak is het ook wel gemakkelijk die luier. Het is gewoon echt even doen en er een maandje voor uit trekken. Je eigen programma eraan aanpassen en er hard aan werken. En ook echt allemaal zonder dwang en op een speelse manier. En volhouden en niet opgeven als het na een week niet lukt.

14. tuc

tuc Niet meer actief

exact...en ik wordt dus nu ook voor gek verklaard dat ik mijn zoontje op het potje laat zitten. Hij doet er nog niks op maar wil hem er gewoon kennis mee laten maken.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dank je Sofietje, ik ga dit ook zeker proberen. Ze snapt namelijk een heleboel en vindt haar nieuwe ondergoed (broekje met hemd) ook erg stoer. Ik ga daar op inspelen en toch meer sturen op het zindelijk worden.

Ik vind ook zeker dat er weinig van kinderen wordt verwacht, terwijl ze het echt wel kunnen/willen/eraan toe zijn. Het grappige is dat de kleuters hier in België (vanaf 2,5) misschien meer 'moeten' (in de positieve zin van het woord) dan de kleuters in Nederland, maar dat dat weer omdraait met de puberteit.
    Bijna alle Nederlandse pubers die ik ken hebben een bijbaantje, voor in het weekend of toch zeker de grote vakantie. Hier in België ken ik geen een tiener die 'al' werkt.
    Even een zijsprongetje.

16. fayenne

fayenne Bekend lid

Sep 3, 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Mijn zoon gaat in september. In princiepe hoeft hij niet zindelijk te zijn om naar school te mogen maar liever wel.
    Ik was er al even mee begonnen maar merkte dat hij er niet klaar voor was, ik ga nu deze laatste weken nog eens proberen.
    Mijn andere 2 waren heel snel zindelijk de ene in een maand de ander in een week en dat met 2,5 jaar.

17. Valora

Valora Niet meer actief

Mijn nichtje van 16 heeft wel een bijbaan hoor, en mijn neefje ook. En zij zijn toch echt ook Belgisch. :p

Om even terug te komen op het zindelijk worden, ik heb gisteren een potje neergezet en als hij net uit bed komt hem erop gezet. Zo is hij toch al 2x op het potje geweest. :) Ik vind het wel moeilijk, want hij praat nog niet, en ik vraag me dan soms af in hoeverre hij het begrijpt, of het zal aangeven als hij het voelt aankomen.

18. tuc

tuc Niet meer actief

o dat klopt idd...met sommige dingen vind ik belgie weer erg terughoudend. Daar drinken ze naar mijn mening weer veel te lang uit de fles.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, en een vriendin gaf haar zoontje toen hij ongeveer 16 maanden was nog fijngemalen groentepap (als mensen groentepap horen moet het zeker ook echt pap zijn ;)) Mijn dochter at met 6 maanden alleen maar hele stukken. Het CB raadt hier ook aan rond 8 maanden met stukken te beginnen, dus dat ligt dan weer gelijk.

Valora, natuurlijk is het niet overal zo, het ligt misschien aan onze kennissenkring. Maar ik merk dat ze daar heel terughoudend zijn met bijbaantjes voor scholieren.

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38

Precies ! Veel ouders wachten ook tot er vakantie is of warm weer want dan kunnen ze in de blote billen.

Nou hier en geen vakantie gehad en niet gewacht tot het warme weer.
    Ze was 20 mnd elke avond kleedde ze zich uit en ook dr luier. Ik heb dr gezegd als je moet plassen ga je op je potje en ze deed het. Na een paar dagen besloten de luier uit te laten en de volgende dag zonder luier naar de opvang! 1 ongelukje gehad. Toen ik merkte dat ze haar plas kon ophouden heb ik tijdens uitjes en middag dut pamper uit gelaten.

En ja ik heb een eigenwijze drol ze heeft periodes gehad dat ze expres in haar broek plaste. Want ze wilde een luier aan. En nu gaat ze netjes op haar minnie mouse potje of ze gaat zelf naar de wc.

Ik heb eerst ook gezegd we zien wel en na de eerste paar keren expres plassen inderdaad terug gegrepen na de luier. Maar na een week dacht ik nee ik verschoon geen luier meer. Ze gaat lekker op haar potje. Dus hier al 5 mnd luier vrij en ben blij dat ik vol gehouden heb.

Bij interesse moet je gewoon door pakken warm weer of vakantie is niet nodig. Duidelijkheid wel

Share This Page