welke maat voor de eerste paar weken?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Minnie78, 14 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minnie78

Minnie78 Actief lid

16 jan 2011
    254
    0
    0
    Noord Brabant
    Hallo,

Ik zit met een beetje rare vraag.... Ik ben bezig om wat kleertjes te kopen voor de eerste periode na de geboorte. Ik twijfel alleen heel erg aan de maat. Ik heb twee pakjes voor het ziekenhuis uitgekozen in maat 50. Ik ben alleen bang dat de kleine iets groter zal zijn, bijvoorbeeld 52 cm en dan die maat 50 helemaal niet past!
    Is het ook zo dat maat 50 niet past als je kindje 52 cm is? En is maat 56 dan weer te groot? Ik zit er nu aan te denken om sommige pakjes, die ik heel leuk vind, zowel in maat 50 als 56 te kopen, maar dit vind ik dan ook weer zo overdreven. Het gaat trouwens om pakjes van Prenatal.

Onze kleine loopt sinds de 10e week al een week voor in de groei, maar volgens mij wil dat nog niet zeggen dat we ook een groot kindje krijgen, toch?

Groetjes, Minnie

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dame was 52 cm en dan past mt 50 meestal nog wel hoor. Het hangt meer af van de bouw van je kindje, dan echt van de lengte.

Onze dames hebben mt 50 3 weken en 4 weken aangehad.
    bij een gewicht van 3840 en 3870 gram en lengtes van 51 + 52 cm.

Ik zou alleen het 1e setje dubbel kopen denk ik - als je dat perse aan wil geven. Dus om écht zekerheid te hebben zeg maar.

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Het hangt ook helemaal af in combinatie met het gewicht. Als je een dikke baby hebt is hij/zij ook sneller toe aan een volgende maat dan een slanke baby. Ik zou wel mt50 kopen omdat het voorlopen ook ineens weer kan veranderen en te grote kleren staat niet leuk. Ik zou geen pakje kopen met voetjes eraan vast want die vallen als eerste af in een maat.

Mijn zoontje was 49 cm en tot hij 54 cm was paste hij in maat 50, hij was een slank kindje. Maat 56 was hem nog veel te groot na een week of 6 droeg hij dat pas.

Let trouwens ook goed op het merk, ik vind Prenatal iets groter vallen en konden ze hier langer aan dan bijv noppies of v&d. H&M valt ook groter en van Hema kan je niets zeggen dat wisselt zeer sterk per kledingstuk.

Ik zou ook niet hetzelfde setje in 50 en 56 kopen, want ze hebben zoveel leuks en als hij/zij was kleiner blijkt heb je 6 weken het in maat 50 aan en daarna nog 3 maanden in 56. Dan ben je het wel zat ;). Tenminste zolang deed mijn uk met z`n kleertjes.

4. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

helemaal afhankelijk van je kindje, mijn eerste is met bijna 41 weken geboren en heeft maat 50/56 aangehad.

Mijn 2e zoon is precies met 39 weken gehaald, die ging eigelijk gelijkk naar 62 of maat 56 moest groot uitvallen.

je weet het niet.... maar er is snel genoeg kleertjes bijgekocht...

Ik had kans op een vroeggeboorte, dus ik hem mam laten zien wat ik leuk vond, mocht het gebeuren dan zou mam snel naar de winkel gaan en het kopen en even uitspoelen en naar ons toekomen.
    gr brenda

5. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier een kindje van 49 cm bij de geboorte en die heeft zeker 6 weken maatje 50 aangekunt. Ze was toen ongeveer 54cm. Na een week of 5 kon 56 ook voort goed. Wel vind ik prenatal groot dus waren die maten vaak nog enkele weken later dan bv noppies.
    Ik heb hier trouwens wel meer shirtjes dubbel, omdat ik ze zó leuk vind. En aangezien ze nogal een ruim assortiment kleding heeft ben ik die na 1 maat (=misschien 5 keer aangehad) nog niet zat ;). Maar dat is persoonlijk!

6. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Maat 50 zal volgens mij wel passen hoor, ook als je kindje iets groter zal zijn. Dennis heeft maat 50 best lang aangehad, ongeveer een maand (was 3265 gr. bij de geboorte en qua cm's zat ie onder de 50 cm, maar ze konden 't niet gelijk meten omdat ie in stuit had gelegen. Maar het viel mij op dat zelfs van 1 merk, bijv. Prenatal, de maten van diverse pakjes nogal kunnen verschillen. Ik had een aantal pakjes van maat 50 gekocht en alleen het pakje wat het kleinste leek (ook van Prenatal overigens, uit de prematuur-serie) kon hij gelijk aan. De rest was nog allemaal te groot. Ik had ook nog paar setjes van Noppies en ook van Ducky Beau in maat 50 en die pasten met een week of 2 heel mooi.
    En Dennis had / heeft ook lange benen, dus de broekjes waren allemaal eerder te klein dan de shirtjes.
    Je zult wel zien dat je eigenlijk nooit van te voren weet hoe iets precies valt of past.

7. Iefie

Iefie Niet meer actief

Ik lees even mee, want ik zit met hetzelfde 'dilemma'.
    Valt me inderdaad op dat de maten per merk verschillen. Maatje 50 van Ducky Beau is bijvoorbeeld erg klein in vergelijking tot de meeste andere merken. Bij de laatste groeiecho is gebleken dat ons kindje geen groot en zwaar kindje zal worden, dus ik hoop dat ik goed zit met maatje 50..we gaan het zien!

8. Petra83

Petra83 Bekend lid

3 jan 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    mijn meisje was 50 cm en 3kg, en heeft 5 weken maatje 50 aangekunnen.
    Met de geboorte waren zelfs die veel te groot, en heeft ze maatje 46 aangehad

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Maat 50 is in principe vanaf 50 cm. Een kindje van 52 cm zal maat 50 dus wel passen, tenzij het echt een flink zwaar kindje is. Maar anders neem je toch gewoon en maat 50 en maat 56 mee naar het ziekenhuis?

J. was 56 cm bij de geboorte (en 4570g) en paste dus direct in maat 56 (dat is vanaf een centimeter of 56 - soms iets eerder, soms iets later, ligt ook aan de bouw en aan het merk ed), maar haar eerste pakje was maat 50/56 (van Lief!) en dat ging ook prima. Paste ze wel maar iets van anderhalve week oid, maar dat geeft die eerste dag natuurlijk niet. ;)

10. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hier hebben we maat 50 met voetjes eraan vast overgeslagen.
    Dus als je wel 50 koopt adviseer ik om zonder voetjes te doen.

11. Meijke

Meijke Niet meer actief

Hier precies hetzelfde! Van sommige merken past 62 al!

12. misa

misa Niet meer actief

Ik zou als je in het ziekenhuis bevalt toch echt ook 56 meenemen naast die van maat 50.
    Mijn zoontje was een ukkie, en 56 was te groot, maar ik vond dat helemaal geen probleem.

Deel Deze Pagina