Oudste dochter is bijna 3 en klaagt al een tijdje dat ze zo moe is. Middagslaapje doet ze al ruim 3 mnd thuis niet meer nadat het een hele tijd een strijd was. Op de creche (2x per week) doet ze wel een kort slaapje. Hier maken ze haar wel eerder wakker omdat ze anders 's avonds niet slaapt. Ze redt het daar niet om wakker te blijven. Thuis ook wel geprobeerd maar na 5 minuten roept ze dat ze naar beneden wil en dan gaat ze keten/klieren. Meestal bouw ik dan maar een rust moment op de dag in op de bank. Vaak komt ze al moe uit bed. Zoals nu ook weer: gisteravond betijds op bed gedaan (half 8) en vanmorgen om 8 uur wakker. Maar erg moe en dus stront vervelend en huilerig :/ Ze tekent vrij snel in haar gezicht dus ze heeft flinke wallen onder haar ogen. Komt jullie dit bekend voor? Fase?
Mijn dochter is ook bijna drie, maar als ze écht moe is moet ze van mij gewoon een middagslaapje doen. Ze wil dit meestal ook niet en het levert heel wat strijd op, maar uiteindelijk win ik het altijd, omdat ze gewoon zo moe is dat ze als puntje bij paaltje wel in slaap valt. Is het misschien een idee om toch de strijd aan te gaan en haar een middagslaapje te laten doen? Anders misschien 's avonds wat eerder naar bed? Zo te horen heeft ze in deze periode gewoon net wat meer slaap nodig.
Hier ook een meisje van bijna 3. Al sinds de kerstvakantie geen middagslaapje meer, vanwege de strijd inderdaad. Ze kwam haar bed uit, bonkte op de deur... het was gewoon geen doen. Maar nu, maanden later mist ze eigenlijk nog altijd haar slaapje. Ze slaapt van ca 19:30-7 uur en vaak valt ze halverwege de dag nog wel in slaap op de fiets, in de auto of soms op de bank. Dit gebeurt meestal zo'n 2/3 keer per week. Doet ze dat niet dan merk je het ook wel aan haar: ze wordt snel huilerig/ recalcitrant en gillerig. Maar goed, soms weet ik ook niet of het vermoeidheid is of peuterpuberfase. Misschien ka jij je dochter ook even laten slapen door op een bepaald tijdstip boodschappen te gaan doen met de auto of iets waardoor ze even bij kan slapen? Doe ik wel vaak op die manier. Langer dan een half uur/ drie kwartier is ook niet wenselijk omdat ze dan smorgens eerder wakker wordt, maar is vaak net genoeg om weer gezellig te zijn!
Mijn dochter van bijna drie heeft ook 1 maand middagslaapje overgeslagen, maar ik merkte dat ze steeds huileriger werd overdag, dus weer het middagslaapje ingevoerd en het gaat en stuk beter. Lukt niet elke dag, maar eens in twee-drie dagen moet ze echt slapen, anders bouwt de vermoeidheid zich op. Wat bij ons helpt is dat ze pas om 14:00 haar slaapje gaat doen, dan gaat ze s'avonds wat later naar bed. Het is niet ideaal, maar uiteindelijk is het voor ons allemaal prettiger als ze beter in haar vel zit.
Probleem is dat als ik de strijd win en ze slaapt wel 's middags dat ze' s avonds pas na 9 uur slaapt en we de volgende dag dus wederom met hetzelfde probleem zitten. En elke dag 2 uur strijd om slapen heb ik geen zin in (daarom toen ook ermee gestopt). Als ik zeg dat ze haar op de creche moeten laten slapen, slaapt ze wel 1,5 uur en slaapt ze in de avond om 9 uur/half 10. Ze slaapt ook niet uit als het kan helaas. Eerder in bed probeer ik steeds maar gaat moeizaam (ze doet zo lang over het avondeten). En ik merk dat ze dan ook vroeger wakker wordt. Ze is trouwens nooit een kind geweest die makkelijk sliep. In de auto slaapt ze pas na een uur rijden (en alleen als ze heeeeeeel moe is). Op de bank alleen als ze ziek is. Maar fijn om wel die herkenning hier te vinden.
Ik hoop eigenlijk een beetje dat ik haar straks wel in de middag op bed kan doen. Ik ben nu nog met verlof maar over 1,5 week moet ik weer werken en staat de wekker om 6.45. Nu wordt ze vaak tussen half 8 en half 9 wakker. Ze zal dan dus nog moeier zijn..
Hier op het moment hetzelfde...echt drama. Als ik ze smiddags laat slapen dan gaat ze savonds niet naar bed, als ik ze op de bank laat rusten dan is t na n half uur, mam ik ben uitgerust. Maar sinds dat het slaapje eraf is is het echt chaggi, tegenstrijdig, niks willen, meteen helemaal over de flos.. Echt vermoeiend hoor, hopelijk gaat het snel over. Maar wel fijn om te lezen dat t bij meerdere zo gaat.
Onze oudste had dat rond de 3,5. Ze ging toen 's middags weer naar bed (zo'n 2-3 uur). Ze had in die tijd een enorme groeispurt zowel lichamelijk als cognitief.
Hier ook geen middagslaapjes meer omdat ze anders pas 23:00 u slaapt. Op de opvang redt ze het niet om niet te slapen dus dan max een uurtje. Zaterdag bijv wel laten slapen in de middag 23.30 sliep ze en 6.30 weer wakker pffffff en dan jankt ze de hele dag luistert niet. Wat hier wel helpt is weg zijn met dr en veel aandacht geven. Als ze geen middag dutje doet slaapt ze wel 20.30 tot 6.30
Heel herkenbaar. Het is of een heel jengelig meisje in de middag of pas 2130-2200 stil omdat ze wel geslapen heeft. Ik kijk nu per dag of ze na de lunch al moe is en dat gaat redelijk. Nu 2 tot 3 keer per week een kort slaapje in de middag.
Mannetje hier slaapt ook al geruime tijd niet meer in de middag maar toen hij daar pas mee stopte was hij ook erg moe. Hij had het slaapje niet nodig maar redde de dag net niet. Was hier idd een fase die over is gegaan. Op den duur kon hij de dag gewoon handelen