Hallo kraamdeskundige(n), Ik zie dat jullie veel vragen krijgen over het slaap- en waakritme van baby's. Zo ook een vraag van mijn kant! Mijn dochtertje is ruim twee weken oud. Ze heeft inmiddels een aardig 'eigen' ritme ontwikkeld mbt tot het slapen en wakker zijn. Ik geef flesvoeding, en 's nachts slaapt ze al redelijk goed door (ze krijgt nog 1 keer de fles). Verder krijgt ze 6 voedingen op een dag. 's Ochtends heb ik mijn dochtertje van 7-11 uur in de huiskamer in de kinderwagenbak liggen. Dit omdat ze tot nog toe iedere keer heel wakker is, en ik niet teveel naar haar slaapkamer kan omdat ik een keizersnede heb gehad. Van 11-15.00 uur slaapt ze dan weer in haar bedje zonder problemen. Na 15.00 uur ook weer in haar bedje, maar iedere dag om 17.30 uur begint ze veel te huilen en haal ik haar weer naar beneden. Na het flesje van 19.00 uur leg ik haar weer weg in de bak in de huiskamer, omdat mijn andere dochter dan boven moet slapen. Huilen is dan niet handig van mijn jongste dochter (dit doet ze). Mijn vraag gaat over de periode na het flesje van 19.00 uur. Ik merk dat mijn dochtertje na het flesje nog heel onrustig is (eigenlijk al vanaf 17.30 uur). Ik neem haar daarom bij me op de bank met een speentje en wacht tot ze slaapt. In haar onrustige tijd huilt ze met tussenpozen (bijna een soort stuipjes) en ligt me verder gewoon heel vrolijk en wakker aan te kijken. Meestal duurt dit een uur, anderhalf uur. Daarna leg ik haar in de kinderwagenbak waarna ze slaapt tot het volgende flesje. Ik herken dit 'gedrag' helemaal niet van mijn eerste dochter, en weet soms niet zo goed wat ik er mee aanmoet. Moet ik haar toch boven op haar kamer leggen? Of toch bij me nemen? En hoe moet het als er kraamvisite komt 's avonds? Dan kan ik haar niet continu op de arm hebben en is het ook niet rustig voor haar hier beneden. Maar boven op haar kamer laten huilen is ook geen optie ivm mijn andere dochter. Hebben jullie suggesties? En is dit ritme 'normaal' voor een baby van twee weken? Alvast erg bedankt!!! Gr van Jolien
Hoi hoi, Het is een normaal ritme hoor. De avonden zijn altijd lastig. Je zou het natuurlijk wel uit kunnen proberen om toch 's avonds op bed te leggen, en te kijken hoe je andere dochter reageert. Ook kun je het badritueel naar de avond verplaatsen, zodat ze wat rozig is en misschien beter slaapt. Hoeveel voeding krijgt en hoe zwaar is ze? Kun je haar niet op een rustige plaats zetten in de ochtenduren beneden, in de gang of bijkeuken of zo. Rust is echt zo belangrijk voor haar, ze kan anders erg geprikkeld raken, waardoor ze juist de avonden onrustig is. Groetjes Adrienne
Hallo Adrienne, Dank voor je reactie. Ik had zelf ook al het idee dat ze door alle prikkels van de dag een beetje 'overprikkeld' was geraakt. Heb dus toch besloten om haar iedere keer op bed te leggen. Gisteren werkte dat beter en was ze alleen erg onrustig van 19.00 uur - 21.00 uur. Ik heb haar trouwens toen in een 'skipak' gehesen, welke ze aanheeft in de kinderwagen. Ze komt dan sneller tot rust. Vannacht kwam ze ook eerder (diende zichzelf aan rond 3.00 en 6.30 uur terwijl ik normaal de wekker zet). Het slapen vandaag gaat overigens nog weer beter, na iedere voeding valt ze lekker in slaap in haar eigen bedje. 's Avonds wordt toch even aankijken ivm mijn andere dochter. Ik heb nog een vraagje over de voedingen: Ik geef 6 flesjes van 90 ml (of 100, tis maar hoe je het bekijkt). Ze weegt (denk ik) zo'n 3200-3400 gram (ruim een week geleden woog ze 3100). Soms moet ik haar wakker maken, en soms is ze zelf al ruim (een uur-anderhalf uur) van tevoren wakker. Dan is het toch niet erg om iets eerder een flesje te geven? Hoewel ik natuurlijk de ervaring met mn eerste dochter al heb, is het even een weg zoeken met een ritme. De drukte van een tweede dochter (de eerste heeft het er erg moeilijk mee) en een soort hormonale hoofdpijn maakt dat ik er soms niet echt de puf voor heb om overal goed op in te springen. Het hoort er vast allemaal bij... Bedankt voor het advies, fijn dat ik het ergens kan overleggen!
Hoi hoi, Sorry, had je bericht over het hoofd gezien. Het is heel begrijpelijk dat je het soms allemaal niet goed overziet. Ik vind dat je goed bezig bent zo hoor. Het zorgt in ieder geval voor verbetering. Je zou ook nog kunnen overwegen om een puckababy aan te schaffen. Zoek op internet maar eens op afbeeldingen. Het is een slaapzak zonder mouwen. Je mag gerust eerder een flesje geven hoor. Ze zal dan waarschijnlijk een uur langer slapen daarna. Ze moet 525 ml per dag binnenkrijgen, maar mag ook wel wat meer zijn. Het is dus prima wat je doet hoor. Ook mag je nog wel ergens een keer verhogen naar 110 ml. Groetjes Adrienne