Even een vraagje. Op het internet kwam ik een klein stukje tegen over zgn luchtzitten bij baby's. Dwz dat als je ze optilt (verticaal) dat ze dan een zithouding in de lucht aannemen. Sara doet dit nl regelmatig en het blijkt dat kinderen die "luchtzitten" langzaam zijn qua grove motoriek (dat klopt dan wel bij Sara!). Kon er verder niets over vinden maar ben benieuwd of iemand dit herkent of er meer van weet/gehoord heeft. groetjes Anne
Susenna doet dat ook.. en die is alles behalve langzaam met de grove motoriek.. dus in dit geval klopt dat niet..
Hieronder heb ik het tekstje gekopieerd dat ik heb gevonden op het internet Zuigelingen en luchtzitten -------------------------------------------------------------------------------- Page 21 In het geval van een achterblijvende ontwikkeling van de grove motoriek bij oudere zuigelingen ziet meneen (te) laat bereiken van mijlpalen zoals omrollen, (zelf) gaan zitten, kruipen, staan en lopen. Dat kan wijzen op een ernstige neuromusculaire aandoening of een cerebrale parese. Een aantal van deze kinderenvertoont nochtans geen serieus onderliggend lijden, integendeel hun prognose is uitstekend. Dit laatste is het geval wanneer ze het typische fenomeen van luchtzitten vertonen, ook aangeduid als dissociation of maturation. Spraak en taal zijn bij deze kinderen normaal, net zoals fijne motoriek ensociaal aanpassingsvermogen. Er is alleen een geïsoleerde achterstand in de ontwikkeling van de grove motoriek, met name vooral t.h.v. de benen: deze babys weigeren namelijk hun eigen gewicht te dragen en gaan laat zitten, kruipen, staan en lopen. Luchtzitten zelf houdt in dat deze kinderen bij optillen in verticale houding hun beide benen optrekken,.Hierbij zijn de heupen in flexie en de knieën in extensie en wijzen de tenen naar buiten. Ook een soortkleermakerszit kan, waarbij de knieën dan wel licht flecteren samen met een lichte abductie in de heupen,terwijl de tenen opnieuw naar buiten wijzen. Bij het ouder worden gaat dit luchtzitten stilaan over in een meer verticale houding van de benen bij het optillen, maar de weigering om op de benen te staan blijftpersisteren. Concomitante verschijnselen kunnen de volgende zijn: ● Soms ziet men een veralgemeende hypotonie. ● Soms worden stereotype bewegingen beschreven zoals het fladderen met de handen en het draaienvan de voorvoeten en tenen in snelle irregulaire cirkels terwijl het kind in zittende houding is; ● Soms is er sprake van driftbuien, tot meermaals daags, waarschijnlijk in verband met de frustratie van het kind over zijn of haar tekortschietende motorische capaciteiten; In de internationale literatuur is er heel weinig terug te vinden over dit fenomeen. De eerste beschrijving dateert uit 1969. In de Nederlandse wetenschappelijke literatuur bestaan er geen gegevens over. Wel heeft men het er over sommige kinderen die de fase tussen zelfstandig zitten en gaan staan overslagen en zich in die fase vooral voortbewegen door middel van billenschuiven, maar over luchtzitten of dissociation of maturation geen woord. Er bestaat dan ook geen algemeen aanvaarde Nederlandse naam voor het syndroomEtiologie of neurofysiologische achtergrond: Niets over terug te vinden in de literatuur. Incidentie, prevalentie en geslachtsvoorkeur: Ook hier ontbreken betrouwbare gegevens, maar de indruk bestaat dat het beeld betrekkelijk vaak voorkomt. Er is geen verband beschreven met congenitale afwijkingen en over de mogelijkheid van familiair voorkomen bestaat er in de literatuur geen duidelijkheid.Prognose: Meestal als goed beschreven: alle kinderen gaan uiteindelijk lopen, gemiddeld rond hun 2everjaardag, waarna ze hun motorische achterstand in snel tempo goedmaken. Het kan zijn dat deze personen op latere leeftijd een verhoogde kans hebben op onhandige en houterige motoriek, soms samenhangend met gedragsproblemen, maar onderzoeksgegevens bestaan hierover niet. Conclusie: Het syndroom behelst een onschuldige vorm van vertraagde motorische ontwikkeling bij zuigelingen enis in feite maar weinig bekend. Nader onderzoek is hierbij niet aangewezen, want het beeld kent eenuitstekende prognose. Ned Tijdschr Geneeskd 22 mei 2004 pag. 1017-1020.
het klinkt toch wel ernstig.. kan je er helaas niet verder mee helpen want onze meid gaat echt heel snel met dr grove motoriek, terwijl ze ook bijna altijd in kleermakerszit zit als ik haar optil, zeg maar..
Nou ernstig is het juist niet; het "luchtzitten" zou een hele onschuldige oorzaak zijn van motorische achterstand. Dus mocht dit bij Sara het geval zijn dan is dat dus juist niet iets om me zorgen over te maken als ik het stukje zo lees.
nee echt ernstig is het niet.. maar als ik heel dat stukje lees dan klinkt het wel wat ernstig, vind ik dan.. maar in hoevere heeft Sara dan een achterstand? ik bedoel wat kan ze nu?
Ze kan nu sinds 5 wkn rollen en achteruit kruipen/schuiven. Ze kanlang stevig zitten maar nog niet uit zichzelf. Kruipen, optrekken etc doet ze echt nog niet. Mist ze ook echt nog de kracht voor. Zie dta ook nog niet 123 gebeuren. Fijne motoriek en overige ontwikkeling is wel gewoon helemaal normaal.
Als ik dit zo van jouw lees, dan vind ik helemaal niet dat ze achter loopt in haar grove motoriek? Is er iemand die dat bij haar bevestigd heeft? of is het jouw eigen mening? Ikzelf ben van mening dat kindjes zich in hun eigen tempo ontwikkelen. Dat ze af een toe een maandje later zijn dan de standaarden vind ik niet zo interessant. Als ik de boekjes moet geloven is Noa ook onwijs langzaam of als ik haar vergelijk met ander kindjes van haar leeftijd. Volgens het cb ontwikkelt ze zich prima.
Nou dan zou Lee Ann ook achterlopen hoor. Ik maak me niet druk zoals in heel veel topics hier al wordt gezegd elk kindje heeft zijn of haar eigen tempo ik zou me niet zo vastklampen aan alle boekjes wat daarin beschreven wordt zijn richtlijnen.
Ik vroeg me ook gelijk af wie van mening is dat ze achter loopt. De kinderfysiotherapeut vertelde mij gisteren dat een kind pas met 8 maanden kan blijven zitten als 't neergezet wordt en pas met 10 maanden zelf gaat zitten. Kruipen komt pas met 10-11 maanden. Dus jouw kleintje heeft nog even de tijd. en dit zijn gemiddelden, dus als jouw kleintje er wat langer over doet, is dat geen punt, toch? groetjes, Natasja2
Hmm, Jesper is 8 maanden, maar ik denk niet dat hij over 3 weken al uit zichzelf kan gaan zitten hoor. En hij kruipt/tijgert nog maar een paar week en dat leek me juist vroeg. Waarom denk je dat jouw kleine meid zo achterloopt?
ik ben eigenlijk blij eens een paar dames tegen te komen die bespreken wat hun kind allemaal al kan. Ik vroeg me nl af of Kian nu achter stond... (ok ieder kind zijn eigen tempo, he?) dus ik wilde even vergelijken en denk dat onze jongen het wel goed doet! Onze Kian trekt zich op tot staan, dan terug zitten, staan, ... Kan zelfstandig zitten, kruipen heeft ie nog geen zin in en omrollen doet hij sinds een week of 2. En ik maakte me dan zorgen om zijn beentje ( dijbeentje =gebroken geweest) omdat ik soms de indruk heb dat hij dat beentje vaker laat rusten, zeg maar... als hij rechtop staat, zal zijn linker beentje na een tijd een beetje krommen, of rusten. Maar hij is wel niet lastig of zo... Als ik Kian soms uit zijn bedje til, doet hij ook aan luchtzitten! Denk dat het mss gewoon populair is onder de baby's nu. Ik denk dus niet dat jou kind grove motoriek heeft, hoor! Maak je maar geen zorgen... (gemakkelijk praten, ben zelf meeeega bezorgde mama!) no worry's, komt allemaal goed! xxx jelly
lars kon met 7-7,5 maand wel zitten (als je hem neerzette) en bleef dan ook keurig zitten... pas met 9 maanden begon hij daarbij te bewegen, in de zin van optrekken en zelf zitten, en pas met 11 maanden ging hij kruipen. hij loopt nog niet los, maar als hij wat vast kan pakken loopt hij wel. maar volgens mij is dat allemaal helemaal niet zo laat. iig niet als ik hem vergelijk met kindjes van zijn leeftijd in onze omgeving, die zijn ongeveer even ver.
Hoi, Raar maar waar: vind het fijn om te lezen dat er meer kindjes zijn die dit doen! Ons zoontje is bijna 16 maanden en heeft ook: sitting on air! Althans zo noemt onze KA het. Het is geen ernstige stoornis en er is weinig over bekend. Het geeft idd aan dat kinderen traag zijn met hun grove motoriek. En dat klopt ook! Luuk kan sinds half februari kruipen en wilde tot vorige week absoluut niet staan. Hij krijgt wekelijkse fysio en sinds vorige week wil hij soms op zijn beentjes blijven staan. Ik maakte me ook enorm zorgen maar heb me erbij neergelegd. Hij is enorm wijs en bij de tijd voor zijn leeftijd, heeft dingen snel in de gaten. Ook is zijn fijne motoriek uitzonderlijk goed. Ach, dan komen zijn benen vanzelf. Als ik de boeken (en test van de fysio) moet geloven zou hij nu idd 6 maanden achterlopen. De rest loopt hij voor (kan al met 3 woorden praten!) dus dat compenseert wel weer. Heel veel succes en volg je moederhart, die heeft altijd gelijk! Liefs, Babette
idd Bab , ik lees nog steeds mee bij de feb mama's en jouw zoontje is dan wel wat later met lopen maar een stuk voor met praten. Hij kan al een tijdje woordjes terwijl dat hier nu pas enigzins begint.
bedankt voor jullie reacties. ik ben ook niet meer zo bang dat Sara echt achterloopt (dat doet ze ook niet, ze is tot op heden alleen wel wat traag) maar het luchtzitten bij Sara valt me gewoon op. Daarom vroeg ik ook wie dit herkent.