achteruitgang kolfopbrengst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mir75, 27 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mir75

Mir75 Actief lid

15 okt 2006
    113
    0
    0
    Hoi,

Mijn zoontje is ruim 9 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding. Bijvoeding geef ik a la Rapley (= hele stukken en zelf laten rommelen) en dat gaat heel goed. Hij eet naast de borstvoeding dus behoorlijke hoeveelheden.
    Om ervoor te zorgen dat hij op zijn eigen tempo kan leren omgaan met vaste voeding, geef ik hem altijd eerst borstvoeding en daarna pas het vaste voedsel, zodat hij altijd voldoende binnenkrijgt. Hij drinkt gemiddeld 4x per dag bij mij.
    Gaat allemaal heel goed dus, maar ik zit toch met een vraag.
    Voorheen kolfde ik op mijn werk altijd tussen de 180 en 200 cc. Op het kinderdagverblijf gaf ik ook altijd voedingen van 200 cc mee.
    De laatste weken lukt het me niet om meer dan 120, maximaal 130 cc per keer te kolven.
    Ik weet dat het normaal is dat mijn melkproductie terugloopt naarmate de vaste voeding toeneemt, maar mijn zoontje drinkt op het kinderdagverblijf nog gretig zijn flessen van 200 cc leeg, hoewel hij 180 cc ook lijkt te pikken (lekker makkelijk misschien?)
    Ik zie mijn voorraad in de vriezer steeds kleiner worden.
    Wat kan ik nu het beste doen? Hem 130 cc flesjes meegeven en er vanuit gaan dat hij bij mij ook niet meer dan dat drinkt, of 's avonds en in het weekend extra kolven om mijn voorraad en productie op peil te houden? Of iets anders?

alvast bedankt,

groeten, Mir

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Mir,

Wat leuk dat je Rapley hanteert! Een prachtige methode. (Maar dat terzijde)

Wat je beschrijft over het afnemen van de productie tijdens het kolven op je werk rond 9 maanden. Tja, ik kan het alleen maar be-amen. Het is iets wat ik zelf in depraktijk heb meegemaakt en wat ik ook van andere moeders steeds weer hoor.
    Zo rond die tijd loopt het echt achteruit. Mijn eigen ervaring was dat ik ineens met 1 keer per dag kolven uit kon.

Overdag meer kolfmomenten is meestal geen optie. Wat ikzelf en vele moeders met mij hebben gedaan is om 's avonds een extra kolfmoment in te lassen. Bijvoorbeeld even na de laatste avondvoeding. Je bouwt dan eigenlijk een extra voeding in. Jelichaam gaat daar ook op reageren door extra melk te maken.

Als hij met iets minder genoegen neemt dan is dat natuurlijk het makkelijkst. 130 lijkt me echter wat weinig. Ik ben er van overtuigd dat hij meer uit de borst haalt dan jij nu op je werk kolft. Je bent zelf zo goed bezig dat ik er alle vertrouwen in heb dat je hier ook een goede weg in gaat vinden.

Succes,

Ilse

3. Mir75

Mir75 Actief lid

15 okt 2006
    113
    0
    0
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je tip! Het kolven komt me wel een beetje mijn neus uit soms, maar over een aantal weken heb ik vakantie voor een lange tijd (ben Biologiedocent) dus daar kan ik naartoe leven/kolven. 130 cc leek mij ook erg weinig, ik denk dat ik de flessen met 180 cc blijf vullen en dan probeer om met mijn voorraad uit te komen tot de vakantie met die extra kolfbeurt in de avond.
    Mijn partner en ik ervaren Rapley ook als een fantastische methode en ons zoontje ook. Het is een genot om hem allerlei voedsel te zien ontdekken. Vorige week moedermelkpannenkoeken met courgette/champignon/paprika gebakken (was vergeten de melk op tijd in te vriezen en weggooien terwijl het bloed zweet en tranen kost om te verzamelen is natuurlijk geen optie) en hij vond ze heerlijk.
    Wat geweldig trouwens dat je je in je vrije tijd nog beschikbaar stelt om zoveel vrouwen te ondersteunen bij de borstvoeding. Je verdient een pluim want ik denk heel veel forumkindjes het aan jou te danken hebben dat ze nog steeds mamamelk krijgen.

groetjes,

Mir

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mir,

Heel veel dank voor de complimenten. Helaas was de reactie nu wat laat. Er kwam van alles tussen waardoor ik even niet eerder kon reageren.

Vandaag naar een symposium geweest waar Gill Rapley sprak. Was erg interessant om de achtergronden te horen. Ik ben er van overtuigd dat het een super methode is. Een kindje eet en kiest zelf waar hij op dat moment aan toe is.

Nou, nog een paar weekjes en dan op naar de vakantie. Geniet er van .

Ilse

Deel Deze Pagina