Hoezo? Heb je dat ook bij een potje appelmoes of jam o.i.d.? Die potgroenten zijn dermate doodgekookt en steriel ingemaakt dat ze in de volgende eeuw nog probleemloos rauw uit de pot genuttigd kunnen worden. Dat is het hele principe van conserveren...
Sinds de zwangerschap van de oudste kan ik slecht over de lucht van rode kool uit pot, dus dat is de reden
Er stond tot voor kort zelfs een datum op zout... heb je enig idee hoe oud dat zout is Dat ligt daar al miljoenen jaren. Maar zodra wij het opgraven en in een potje stoppen, moet er ineens een datum op! Bij potten en blik is het ten minste houdbaar tot. Maar meestal echt nog véél langer. Daarna kan (!) de smaak iets achteruit gaan, maar het blijft nog heel lang eetbaar.
Ik stop nu blik en pot wat bijna op datum is (nog een maand) in de voedsel pentrey in de wijk. Maar ga het eens proberen. Zet me over mijn angst heen... TJAKKA! met kruiden heb ik die stap al gezet en dat gaat goed
Ik kijk bij potten en blikken niet eens naar een datum, en ben nog steeds in goede gezondheid (en geloof me: ik heb al menig semi-antiek pot en blik genuttigd...)
Idd. Ik vind pot groente ook echt niet lekker. Het enige wat ik nog wel eens koop is witte bonen in tomatensaus of bruine bonen. Vooral wortels, de smaak lijkt niet eens op vers.
Dank je voor de tip! Ik kon die regel wel van de appelmoes en potjes babyvoeding maar die kan dus bij elke soort voeding in pot?!
Toen mijn oma vorig jaar overleed, vonden we in haar voorraadkast een paar potten bruine bonen die houdbaar waren tot 1984 ( oma had de hongerwinter meegemaakt en gooide niets weg). Mijn broers en neefje hebben één van die potten opengemaakt en geproefd/opgegeten. het deksel klikte nog gewoon en het rook en smaakte net zoals bruine bonen uit pot die je nu in de supermarkt koopt, was niets mis mee en ze zijn er ook niet ziek van geworden.