Ik heb met mijn stomme kop mijn zoontje van 9 maanden rode kool gegeven. Hij heeft er trouwens heerlijk van gegeten hoor. Maar die zelfde dag las ik in het "van borst tot boterham" boek dat je je kleintje pas met anderhalf rode kool mag geven. Nu is hij de dag erna wat melk gaan opspugen, en een beetje dwars aan het doen. Volgens mij kwam dit omdat hij niet zo lekker in zijn vel zat (lees maagje Nu is het weer over hoor. Maar ik was benieuwd? Kan dit nou kwaad op de langere termijn? En wat is het dan met rode kool dat je deze pas na anderhalf jaar mag geven. Zijn er meer kindjes hier die er zo op reageren? Groetjes
Ik heb de oudste met 1 jaar rodekool geven en nooit geen problemen mee gehad. Ik wist niet eens dat het niet mocht?? Ik las en hoorde dat kind van 1 bijna alles mag hebben (behalve biefstuk enz..)
Kool kan krampen veroorzaken, het is dus niet schadelijk, maar soms wel vervelend of pijnlijk Sommige kindjes kunnen er prima tegen, anderen pas als de darmen verder ontwikkelt zijn. Ik heb het met 10 maand voor het eerst gegeven. Hij kreeg toen duidelijk krampjes 's avonds. Met 11 maand weer een mini-hapje, en dat leverde mini-krampjes op. En met 13 maanden was er niks meer aan de hand. Op mijn lijstje stond kool trouwens vanaf 12 maanden.. (maar ben een eigenwijze moeder met een kind waarvan de darmen nooit krampten, tot de rode kool dus)
hij heeft wel es rond 8/9 mnd paar hapjes gekregen...1x ietsje meer en idd hij had wat last van zn buikje...maar niks ernstigs...maar wacht er wel weer mee...als ik het eet mag ie wel altidj een hapje hoor, hij vindt het echt heerlijk..hij krigjt er wat windjes van hihi
Met ongeveer 1 jaar ben ik alles gaan geven (behalve noten en pinda's), dus ook rode kool. Dochterlief vindt dat de lekkerste groente die er is (het is nl niet groen ) Ik zou me er niet te druk om maken. Kinderen kunnen er wat kramp van in de darmen krijgen (winderig, buikpijn). Spugen lijkt me al sterk dat het er iets mee te maken zou hebben, en op lange termijn verwacht ik er ook geen schade van. Als je denkt dat het niet zo lekker bij hem viel, zou ik met koolsoorten wachten tot hij 1 jaar oud is.
Dit staat in het boekje van het CB hier: kleine kinderen mogen nog niet alle vezelrijke producten eten. Hun darmpjes zijn nog teer en zoveel korter dan de onze. Ook kunnen ze met hun onvolgroeid gebit vezelrijk voedsel nog niet kauwen zoals het hoort. Vezels moeten dus geleidelijk ingevoerd worden omdat ze risico's kunnen inhouden voor peuters van minder dan 2 jaar. Een vezelrijke voeding brengt relatief weinig energie aan terwijl jonge kinderen veel energie nodig hebben en kan zo de groei en ontwikkeling vertragen. Te veel vezels kunnen buikklachten veroorzaken. Ook kunnen ze de opname van bepaalde mineralen, zoals ijzer, in het lichaam beperken. Er staat dat je vanaf 1 jaar stilletjes mag beginnen met spruitjes en koolsoorten te introduceren. Kleintjes wacht hier langer mee maar hij heeft dan een allergievriendelijk schema en raadt een erg voorzichtige introductie aan. Aangezien je kindje duidelijk last had, zou ik nog een paar maandjes wachten en dan weer voorzichtig proberen.
1,5 is wel laat. Ik had ook Stefan hoor, maar na een jaar niet eens meer aan gedacht dat er dingen waren die nog niet mochten! Hier nooit veel krampprobleem gehad dat scheelt. Kan geen kwaad denk ik hoor.
Goed om te lezen, ik vroeg het me net af en wilde het mijn zoontje gaan geven. Nog maar eventjes wachten dus? Tot 1,5 doe ik niet hoor. Maar wel iets langer dan nu.