Wat vinden jullie van de kinkhoestvaccinatie tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Myo, 23 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    #1 Myo, 23 aug 2016
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
    Kinkhoestvaccinatie - voor zwangere vrouwen - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

"Om jonge baby’s tegen kinkhoest te beschermen, heeft de Gezondheidsraad verschillende mogelijkheden beoordeeld en eind 2015 het advies uitgebracht om zwangere vrouwen in het derde trimester van hun zwangerschap een inenting tegen kinkhoest aan te bieden. Op deze manier worden baby’s beter beschermd tot ze oud genoeg zijn om zelf volledig gevaccineerd te zijn. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) besluit in de eerste helft van 2016 of zij dit advies overneemt."

Ik ben me er eens in gaan verdiepen en via een gynaecoloog die zich in dit soort zaken verdiept, heb ik oa gehoord dat dit advies wel overgenomen gaat worden.

"...het inenten van zwangere vrouwen tegen kinkhoest gebeurt al op grote schaal in andere landen zoals de Verenigde Staten (sinds 2011), het Verenigd Koninkrijk (sinds 2012), Argentinië (sinds 2012), België (sinds 2013), Ierland (sinds 2013), Israël (sinds 2015), delen van Australië (sinds 2015) en Spanje (sinds 2015)."

Het is alleen nog een kwestie van wachten op de uitvoering ervan. Er schijnt wel een internationaal tekort te zijn aan het vaccin, dus dat zorgt misschien voor de vertraging voor het grootschalig invoeren hier in Nederland. Ik heb ook contact gehad met de ggd en die bevestigde nogmaals dit verhaal. Dus ik heb een afspraak gemaakt voor in de 29e week (advies is tussen 28 en 32 weken) om de booster dktp te halen (de gewone is te zwaar). Het blijkt namelijk dat "er geen vaccin bestaat, dat alleen beschermt tegen kinkhoest. Het is altijd een combinatievaccin dat ook beschermt tegen difterie en tetanus, en afhankelijk van het vaccin, ook tegen polio. Er is ruime ervaring met het inenten van zwangere vrouwen tegen tetanus, difterie en polio en dit blijkt veilig te zijn voor moeder en ongeboren kind."

Het blijft een vreemd idee, maar ik heb gelukkig nog even om mij er eens extra in te verdiepen, voordat ik er ook daadwerkelijk mee doorga. Maar ik hoor te vaak kreten van kinkhoest om mij heen om het te negeren.

Hebben jullie er over nagedacht? Wat zouden jullie doen, wanneer het straks standaard wordt aangeboden? Wat vinden de dames uit België ervan?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier in België is het inderdaad standaard. Niet verplicht, maar wordt wel steevast aangeraden door de gynaecoloog tussen 24 en 28 weken. Voor vrouwen bij elke zwangerschap, en voor mannen, grootouders en onthaalmoeder etc elke vijf jaar. Ik vind het prima. Ken helaas heel wat enge verhalen over kinkhoest in mijn omgeving, en dat wil ik mijn baby echt niet aandoen.

3. rums

rums Niet meer actief

Goede zaak als die vaccinatie er komt. Helaas ook hier ken ik verhaal een baby van 2 maanden overleden omdat het broertje het van psz had meegenomen.

4. nub2014

nub2014 Lid

31 mrt 2014
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou hem niet willen zolang er niet meer bekend is of de soortgelijke dktp-vaccinatie de mogelijke oorzaak van de microcefalie uitbraak in Brazilië is.

Bron: nos.nl

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      24,6 KB
      Weergaven:
      11
  5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zika is absoluut niet het gevolg van een vaccin. Daar is de who heel stellig in.

6. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Er zijn inderdaad jammergenoeg wel nog wisselende adviezen over wanneer je hem precies in de zwangerschap zou moeten krijgen. Daar kan ik me nog eens in verdiepen.
    In België gebruiken ze dacht ik het Boostrix vaccin (kinkhoest, tetanus, difterie), klopt dat? In ieder geval zijn daar onderzoeken mee geweest.

7. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    "Kan vaccinatie van zwangere vrouwen de hersenafwijking microcefalie veroorzaken bij hun kinderen?
    Op internet gaan berichten rond over een verband tussen vaccinatie van zwangere vrouwen met een difterie-tetanus-kinkhoest-vaccin (DTaP) en de hersenafwijking microcefalie. Deze berichten kloppen niet. Al enige jaren krijgen veel zwangere vrouwen in verschillende landen de DTaP vaccinatie. Daarbij is nooit een verband gezien tussen vaccinatie en microcefalie. Alleen in een aantal landen waar het zikavirus heerst zien we een toename in het aantal kinderen met deze hersenafwijking. Meer informatie over zikavirus en de mogelijke relatie met microcefalie vindt u op de pagina zikavirus en zwangerschap."
    (Wederom volgens het rivm)

Ik geloof ook niet dat daar een verband tussen zit.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jep, hier is het inderdaad boostrix.

9. nub2014

nub2014 Lid

31 mrt 2014
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    #9 nub2014, 23 aug 2016
    Laatst bewerkt: 23 aug 2016
    Zika is iets anders dan microcefalie. Een mogelijke oorzaak van het zikavirus is microcefalie. Ik vind dat er van veel vaccinaties nog te weinig bekend is over de bijwerkingen. En sta er daarom wat afwachtender in. Ik durf het risico op de bijwerkingen daarom ook niet te nemen.

10. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Vreselijk. Mijn man is de afgelopen jaren beroepshalve ook een aantal keren in contact geweest met (in sommige gevallen bleek pas achteraf) kinkhoest besmette mensen. Vind ik ook erg dichtbij komen.
    Je kunt niet alles voorkomen, maar je kunt het wel proberen denk ik dan maar. Zolang daar tenminste geen enorme consequenties aan zitten. Helaas is dat ook nooit een 100% garantie. De vraag is dus; wat weegt zwaarder; het risico van het oplopen van de ziekte (en de ernst daarvan) of het risico van zo'n vaccinatie.

11. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    Geen vaccinaties zetten als je zwanger bent. En ongeboren baby is zo kwetsbaar! Zoek maar eens op wat er echt allemaal in zit voor troep. (Vaccinvrij, ook op fb. Even door de doorgeslagen mensen heen lezen)

12. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Tja dat vaccin laat je dan dus juist zetten omdat je baby de eerste weken/maanden zo erg kwetsbaar is voor kinkhoest en nog te jong is om zelf door enting beschermd te worden...
    Ik las het bericht ook, dacht al goh die 1e helft van 2016 is toch ook al wel voorbij ;) Het lijkt me wel een goede zaak als dat ingevoerd gaat worden, weet nog niet goed of ik dan maar zelf actie zou moeten ondernemen aangezien de uitvoering vast nog wel even duurt...

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Microcefalie is een gevolg van zika. Geen oorzaak.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zodra je met een betrouwbare bron, niet vaccinvrij dus, afkomt, wil ik die gerust zien.

Tot dan lees ik vooral dat je je kindje door een kinkhoestvaccinatie tijdens het tweede trimester extra beschermt.

15. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik ben voor vaccineren, maar ik zou me eigenlijk toch niet graag laten vaccineren als ik zwanger ben. Ik vraag me toch af of het kindje er geen schade van ondervind.

Ik lees net in dit topic dat het Zika-virus niks te maken schijnt te hebben met de DTaP-vaccinatie, maar het blijft toch in mijn hoofd rond spoken.

16. vd21

vd21 Niet meer actief

Goed idee, hier ook kinkhoestuitbraak en dan vanaf 2 maanden pas vaccineren kan te laat zijn..
    Ik denk persoonlijk dat een baby in de buik via de moeder beter beschermd zal zijn dan na de geboorte

17. nub2014

nub2014 Lid

31 mrt 2014
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je, dat bedoelde ik ook. Ik was moe ;). Zwangerschapshormonen haha.

18. nub2014

nub2014 Lid

31 mrt 2014
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies mijn gedachte.

19. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw

Precies ja, daarom zei ik idd hierboven omdat een kindje wat niet volgroeid is zo kwetsbaar is..
    Heb er geen goed gevoel bij om tijdens zwangerschap te laten vaccineren!
    Het principe van de vaccinatie vind ik goed en ben ik voor, maar dan komen nog weer de hulpstoffen om de hoek kijken omdat geen enkel vaccin een enkel vaccin is, altijd een cocktail.. Als dingen bij elkaar in zitten gaat soms niet goed samen zonder hulpstoffen, en t moet goed blijven etc. Ik weet niet :D

20. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw

Heb ik niet voor je sorry.. Je vroeg om een mening toch :D
    Maar vind het vaak eenzijdige informatie, ook van beide kanten dus.

Het gaat al jaren over zogenaamde kinkhoest uitbraken, heb er nog nooit iets van gezien

Deel Deze Pagina