Rode plekjes rondom anus baby

Discussie in 'Verzorging' gestart door Pitahaya, 26 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Hallo dames,

Ik heb een vraag. Op 9 oktober ben ik bevallen van een zoon. Het gaat ontzettend goed.
    Nu heeft hij echter sinds 4 dagen ongeveer wat rode plekjes rondom zijn anus. Dit word steeds erger en nu lijken de plekjes een beetje open te gaan. Is dit luier uitslag?
    Hij lijkt er niet erg last van te hebben maar dat is moeilijk te zeggen want verschonen vind hij nooit leuk.
    Ik heb al van alles geprobeerd. Smeren met bepanthen, sudocreme en met calendula zalf. Niets lijkt het minder te maken. Ik zit nu te twijfelen of ik wel moet smeren of het juist even met rust moet laten. Dus gebruikte ik de laatste verschoningen steeds een natte doek en droogde het daarna af. Wat is het beste?
    We gebruiken luiers van de kruidvat (huismerk) en zit te twijfelen of ik misschien pampers moet gebruiken? (Beter?).
    Hij krijgt borstvoeding en heeft elke verschoning (minimaal 8 keer per dag maar nu vaak zelfs nog meer) gepoept en geplast. Dus elke keer moet ik het weer schoonmaken. Zo zielig!

Moet ik hiermee naar de huisarts? Wat kan ik hier tegen doen?

Groeten Pita

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Steeds alleen met water schoonmaken. Laat het even zien aan de huisarts, kan die kijken of het geen schimmelinfectie is, want dan helpt alleen een schimmeldodend middel.

Verder vind ik zwitsal zinkzalf een betere variant dan sudocreme. Blijft veel beter zitten en dat moet je hebben. Dit gaat over luieruitslag zonder schimmel.

Ik zou eerst even dit doen (huisarts) en als het geen schimmel is verder gaan met de andere zalf of evt andere luiers. Maar als het alleen om de anus is, lijkt me de kans dat het van de luiers is erg klein, daar raakt de luier de huid juist niet aan.

3. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Mijn kinderen hebben gevoelige huidjes. Zij konden niet tegen de huismerk luiers van Jumbo en Kruidvat. Bij Pampers nog geen rode billen gehad! Dus het kan zijn dat dit bij jouw kindje ook zo is. (Hoeft overigens niet, was bij ons ook uitproberen.)
    Als het open gaat, doen alle smeerseltjes pijn. Met natte doeken schoonmaken (of in bad/onder de douche) en zo min mogelijk wrijven.
    Bij ons werkt maïzena het beste tegen rode, kapotte billen. Dit is een 'ouderwets' middeltje, maar dit helpt om de wondjes droog te houden zodat het sneller en beter kan herstellen. Hier is het na een dag al stukken beter en soms zelfs al over.

4. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

24 aug 2014
    663
    291
    63
    Hier ook wekenlang kapotte billetjes gehad. Bij ons kwam het door een schimmel. Naar de huisarts geweest, schimmel aangepakt icm zinkolie en daarna maizena... Wij hebben ook alles geprobeerd maar maizena helpt echt het beste hier.
    Ik maak de billetjes ook altijd schoon met watten en lauw water. Grote wattenschijfjes werken heel goed. Pluist niet zo. Zodra ik billendoekjes gebruik heeft mijn zoontje meteen weer een schimmeltje te pakken.

Het is zo naar als zo'n kleintje kapotte billen heeft! Hoop dat het snel beter wordt bij jullie!

Deel Deze Pagina