Groep B streptococcen test

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Luun, 13 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Oftewel de GBS bacterie die meningitis (hersenvliesontsteking) of sepsis (bloedvergiftiging) kan geven. Mijn midwife heeft me er een informatiefoldertje over gegeven met de vraag of ik daarop getest wil worden. In het kort komt het erop neer dat ik kan laten testen of ik drager ben of niet. Zo ja; dan is er een kleine kans dat ik die overdraag op mijn kindje bij de bevallig en een nog kleinere kans dat hij daadwerkelijk ziek wordt. Zo nee; dan kan ik het alsnog in een later stadium krijgen en er zijn ook veel vals negatieve uitslagen.

    Het enige wat werkt om het te voorkomen is een antibiotica behandeling 4 uur voor de bevalling (I.V.).

    Mijn vraag is: wordt er in nederland ook op getest en hebben jullie die test laten doen? Is er iemand die daarvoor ook gekozen heeft voor preventieve antibiotica?
     
  2. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Voor zover ik weet wordt er in NL niet standaard op getest. Ik ben er met 30 weken op getest en moet mezelf met 36 weken weer laten testen. Is procedure bij mijn vk praktijk wanneer je veel blaasontstekingen hebt gehad tijdens de zwangerschap.

    De test zelf stelt weinig voor, wat urine naar het lab brengen en wachten op de uitslag. Als je inderdaad drager bent krijg je vaak tijdens de bevalling een infuus met antibiotica om ervoor te zorgen dat je kindje niet ziek wordt.
     
  3. puckje

    puckje Bekend lid

    9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Als je het krijgt aangeboden zou ik me laten testen. Ik blijk dus dragen te zijn van GBS. Dit wist ik niet. Mijn vliezen waren gebroken (langer dan 24 uur, terwijl de VK dacht van niet) en ik ben met koorts naar het ziekenhuis gegaan en ben in hele korte tijd heel ziek geworden.
    Uiteindelijk is na 2½ uur besloten om een spoed KS te doen omdat de hartslag van mijn kindje erg op en neer ging en ik steeds zieker werd en de ontsluiting (ondanks weeen om de 2 tot 3 minuten) bleef zitten op 2 cm. Ik heb daarna (preventief) direct antibiotica gekregen en mijn zoontje bleek ook al geïnfecteerd te zijn (kwamen ze de volgende dag achter). Hij moest daardoor ook aan de antibiotica en een week in het ziekenhuis blijven. Achteraf blijkt dat hij een longontsteking heeft gehad door mijn infectie. Bij mij waren de vliezen, baarmoeder en het vruchtwater geïnfecteerd.
    Ik zou, als ik jou was, het zekere voor het onzekere nemen.
     
  4. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Bedankt voor de antwoorden! Wat ik ga doen is me in ieder geval laten testen, maar ik weet nog niet wat ik doe als ik positief ben voor GBS. Ik zal wel even overleggen met m'n midwife wat dan m'n opties zijn.
     
  5. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Hmpf...omdat met 30 weken mijn urine is getest op GBS was ik in de veronderstelling dat dit met 36 weken ook zo is maar is dus niet zo.

    Kennelijk wordt het gedaan via een vaginaal uitstrijkje en dat wordt op kweek gezet, mag ik maandag dus leuk met mijn billen bloot.

    Wanneer wordt je getest Luun?
     
  6. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Weet ik nog niet, de midwife had me een informatiefoldertje erover meegegeven met de mededeling dat ik er over moest denken of ik dit wou laten doen. In het foldertje staat wel dat er wordt aanbevolen het tussen de 35 en 37 weken te laten doen.

    Ik ben benieuwd of ze het dan zelf doet als het op kweek moet, want dan moet ze connecties hebben met een lab. En ik weet niet of dat standaard zo is in de USA met midwifes. Ook maar es vragen dus.
     

Deel Deze Pagina