Zit er doorheen.. kindje drinkt teveel? (BV)

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door mamavanmerijn, 10 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmerijn

    mamavanmerijn Actief lid

    12 okt 2006
    298
    1
    0
    Heb ff wat advies nodig.

    Vanaf dag 1 komt Xander zo om de 2 uur.
    Normaal voor een pasgeboren baby.
    Maar vanaf zo 23uur gaat het mis. Hij wordt wakker, ik leg hem aan. Hij drinkt enop een gegeven moment laat hij los. ik verschoon zijn luier en geef hem de andere borst.

    Dan lijkt hij voldaan, maar zodra ik hem neerleg, dan begint hij te piepen en te zoeken. Dus houd ik hem vaak nog ff bij me en pink hem om zijn zuigbehoefte te voldoen.
    Maar hij wordt dan echt boos en gaat nog harder zoeken en happen, op zijn handen sabbelen etc
    Dus zou ik zeggen dat hij nog honger heeft.

    Ik dacht dan ook de afgelopen dagen dat ik niet genoeg melk zou hebben ofzo, dus gisteren naar het CB geweest om hem te wegen. Blijkt hij 360 gram aangekomen te zijn in 1 week tijd.
    De CB verpleegkundige zei dat dit best wel veel is en zei dat hij waarschijnlijk zo onrustig is 's avonds/'s nachts omdat hij krampen heeft van het teveel aan melk in zijn buik.
    Klinkt allemaal logisch.
    Ze zei dat we hem af en toe een speentje kunnen geven tussendoor en hem gewoon bij ons moeten nemen, omdat ie niet altijd honger zou hebben.
    Maar dat doen we dus al en hij blijft dan maar sabbelen, happen etc.

    Voorbeeld vannacht:
    begon om 23.15 met voeden. Rond 00.35 klaar met ene borst en toetje uit andere borst gegeven en schone luier gegeven. Daarna begon het. Hij bleef maar vragen, happen en zoeken. Heb hem heel lang op mijn buik gepinkt, daarna speentje geprobeerd al liggende naast me om zo te kijken of hij in slaap zou vallen. UIteindelijk hielp niets. Dus om 2.30 heb ik hem toch nog een keer aangelegd en dronk hij weer wat en vielen we uiteindelijk in slaap.

    tot 5.30, toen werd hij weer wakker en heb hem aangelegd. Daarna viel hij wel weer snel in slaap tot 8.30.

    Ik weet gewoon ff niet meer wat er nu met hem aan de hand is steeds. Het begint me nu echt op te breken, 15 dagen lang maar met zo weinig slaap toe te moeten. Merijn loopt ook nog rond en volgende week is JP weer aan het werk en sta ik er alleen voor.

    Dit kan toch nooit goed zijn, zoals het nu gaat. Mijn rechtertepel doet zeer, zit rood blaasje op van het vele en lange aanleggen.

    Meneer is dus heel veel aangekomen, poept en plast veel zware luiers per dag. Dus mijn gevoel zegt echt dat hij te vaak wil drinken. Maar ik lees overal dat je met BV nooit teveel geeft.
    maar ik vraag me af:

    - Kan een baby zich wel gewennen aan teveel drinken? Dat hij nu in een spiraal zit dat zijn maagje maar eten blijft vragen. Zo werkt het bij volwassenen toch ook.
    - hoe kan ik deze situatie verbeteren? Ik trek dit echt niet en ben bang dat ik anders straks echt eraan onder door ga, Mijn man riep vannacht al, dit kan zo niet langer.. want zo ben ik niets waard en hebben mijn kindjes niets aan me.

    help...
    alvast bedankt

    gr Mariette
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Mijn eerste gedachte was er moet een circel doorbroken gaan worden. Xander groeit goed en heeft zware luiers..dus hij krijgt genoeg melk binnen. Baby's kunnen een grote zuigbehoefte hebben, maar ook tijdens krampjes een signaal afgeven zodat het lijkt dat ze nog honger hebben. Dus wat doe je dan als moeder je legt hem weer aan. Met als resultaat meer krampjes etc etc.

    Als je na een voeding klaar bent en Xander blijft zoeken leg hem dan niet aan totdat er drie (ongeveer) uren zijn verstreken. In het begin zal Xander dit niet zomaar accepteren, maar anders blijf je in het circeltje zitten. In het uiterste geval zou je een speentje kunnen proberen. Let dan wel op dat Xander oed de borst blijft pakken.

    Daarnaast zou je een keer een een voeding kunnen afkolven zodat je man deze snaxhts kan geven en jij kunt slapen.

    voor je tepel smeer elke keer een druppeltje melk uit over de tepel. Bepanthen helpt ook goed.

    Ilja
     
  3. mamavanmerijn

    mamavanmerijn Actief lid

    12 okt 2006
    298
    1
    0
    bedankt voor de snelle reactie!

    Maar verstoor je dan niet het 'voeden op verzoek' principe, als ik hem ga rekken tot ongeveer 3 uur ertussen?
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Een klein beetje wel natuurlijk. Maar misschien is dit tijdelijk gewoon even nodig. Wat misschien ook goed voor je is..een lactatiekundige.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina