Besparingstips.

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavEsmee, 22 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Een tijd terug was er een topic over besparingstips, handdoeken 2x ( of vaker gebruiken) en de regenton..

Zo waren er nog veel meer nuttige tips. Het topic zelf is gesloten, misschien kan hij weer open of zullen we hier verder gaan?

Ik merk vooral de laatste tijd dat er veel ( lees 150-200 euro) aan boodschappen opgaat.. Ik wil dit drastische gaan minderen ook lekker te gaan sparen voor o.a. een nieuwe bank, bed etc.. En het is natuurlijk nooit verkeerd om je spaarrekening lekker te spekken.. Ik doe nu zuivel/fruit/groente/aardappels kopen bij de Lidl, verder drinken we zelden frisdrank, dat scheelt al.. Ik zat net in de kast te kijken en zie vooral veel A-merk producten staan.. terwijl de goedkopere merken misschien helemaal niet minder lekker zijn..

Ook ga ik weer eens per maand naar de slager om daar voor de hele maand vlees te kopen.. Is een stuk goedkoper.

Ik heb al onze vaste lasten bekeken en een aantal verzekeringen zijn bij een andere maatschappij een stuk goedkoper, kunnen we onze 2e auto voor verzekeren..

Verder geef ik graag geld uit aan onze dochter Esmee.. Vooral kleertjes a la cake walk, oilily, vingino zijn niet goed voor de portomonnee.. Heb nu al eens nieuwe kleertjes via marktplaats gekocht en dat scheelt toch wel..

Kom maar op met jullie tip!

2. MamavEsmee

Niemand tips?

3. honeybee1983

22 jul 2008
    60
    1
    8
    ga altijd aan het einde van de dag naar de markt, spotgoedkoop groente en fruit, heb dan wel een grote markt bij me in de buurt.

4. Dushi

Dushi Niet meer actief

Ik durf geen vriezer vol vlees meer te leggen. Een paar uur stroomstoring en ik eet het niet meer op.

Brood koop ik wel voor in de vriezer, maar haal elke week vers bij de bakker.

Je kunt besparen door veel dingen mee te nemen naar werk ipv daar in de kantine kopen.
    Als je een dagje weg gaat of gewoon naar de stad ook drinken en iets te knabbelen mee.

Met de fiets weg en de auto vaker laten staan.

Geen creditcard hebben/gebruiken, niet in het rood staan. Die rente is 'killing'!

5. een vast bedrag per maand voor boodschappen, en nergens meer pinnen.

Ik haal als het loon gestort is 400 euro voor de boodschappen eraf, en daar moet ik het mee doen.
    Als het niet lukt is het ook geen probleem, maar je bent veel bewuster van wat je koopt.
    Ik kom bijna altijd uit, en we zijn met 4 personen en een hond.

Dus sinds ik niet meer overal pin, gaat er een hoop minder op aan boodschappen!

verder hebben we overal spaarlampen, en als het lente wordt en ik krijg het savonds wat fris in huis trek ik effe een vestje aan, ipv de cv omhoog te zetten.

mijn mannetje heeft 2 oldtimers dus belastingvrij, en ik heb een klein autootje, dus weinig
    belasting en lekker zuinig.

6. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    hier heb ik vooral dat ik veel dingen weg moet gooien, omdat ze niet opgaan. die koop ik dus niet meer. ik hou me nu echt aan mijn lijstje. verder heb ik ook een vast bedrag voor boodschappen. de grote booschappen doen we 1 keer per week bij de goedkopere supermarkt bij ons in de buurt.

7. MamavEsmee

Heb dus vandaag voor de hele maand geld gepind voor de boodschappen.. 100,00 p/w.. wij zijn overigens met 2 volwassenen, een dreumes en 2 "kleine" honden..

Ik ga ook bonnetjes bewaren, kijken waar ik het aan uit geef..

De cv gaat helemaal met dit weer niet aan s'avonds heb een heerlijk dik huispak en een dekentje voor op de bank..

**

Zelf frituren ipv naar de snackbar a 10,00

8. ariel3

ariel3 Actief lid

27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Een paar tips:

douchen: kleine kindjes samen in bad doen, zelf niet te lang onder de douche staan.
    wasmachine: kort programma gebruiken als de was niet erg vies is en witte was op 60 graden i.p.v. 95 graden.
    droger: zo weinig mogelijk gebruiken, beter de kleren ophangen aan een droogrek.
    electriciteit: lampen niet onnodig aan doen, spaarlampen gebruiken, tv uit als er niemand kijkt.
    water: regenwater opvangen in een ton en dat water gebruiken om planten mee water te geven, de gang in je appartenmentencomplex/flat mee te dweilen etc.
    etensproducten: in de koelkast in de gaten houden wat er over de datum gaat en dat dan als eerste eten/gebruiken tijdens het koken.
    huishouden: wat vaker de bezem gebruiken dan meteen de stofzuiger.
    boodschappen: geen boodschappen doen als je honger hebt, dan koop je veel meer en een boodschappenlijstje maken van te voren.

Dingen waar je beter niet op kunt sparen:

tandpasta: ik koop altijd de Elmex tandpasta voor onszelf en onze kindjes. Liever wat duurdere tandpasta dan in de toekomst tandproblemen.
    waspoeder: Met duurdere waspoeder krijg je meer vlekken uit de kleren, dat is toch goedkoper dan goedkope waspoeder gebruiken en de kleren steeds te moeten weggooien omdat er vlekken inzitten die je er niet meer uitkrijgt.

9. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Hier ook 1x pinnen voor de hele maand.

De allerbeste tip vind ik alles opschrijven. ELKE CENT die je uitgeeft.

Na de bevalling van mijn 1e kindje ben ik gestopt met werken, we gingen er ruim 1000 euro op achteruit. Op papier was het haalbaar maar in de praktijk stonden we zelfs met 2 salarissen regelmatig rood :oops: Ik ben toen ALLES gaan opschrijven en dat helpt echt!

Wat ik ook deed was een weekbudget vaststellen, bijvoorbeeld 85 euro. Als ik dan om wat voor reden dan ook over dat budget heen ging met bijv. 10 euro, dan haalde ik dat die week erop van mijn budget af ;) Dan moest is het dus met 75 euro doen.

Ook zelf eten meenemen is een goede tip. Ik kocht standaard een zak bruine kadetten aan het einde van de week, zo hadden we altijd lekkere broodjes in het weekend om mee te nemen naar bos, strand, speeltuin etc.

Verder is 1x in de week boodschappen doen ipv elke dag of zo altijd voordeliger.

Aan het einde van de maand, als het geld een beetje opraakt ga ik altijd alle kasten langs. Ik schrijf dan werkelijk alles op wat er op voorraad is, rijst, pasta, vlees/vis.
    Dan ga ik puzzelen en kijken wat ik er van kan maken en wat ik nog nodig heb.

Op die manier heb ik wel eens voor 15 euro weekboodschappen gedaan :D

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Niet elke dag boodschappen doen, maar 1 of 2 x per week, zodat je niet elke dag in de verleiding komt om allerlei lekkere extraatjes mee te nemen.

Abonnementen op tijdschriften opzeggen en ze lenen uit de bibliotheek. Zelfde geldt voor abo's op een boekenclub etc.
    Of tijdschriften delen. Ik heb de Flair en die geef ik aan mijn vriendin. Zij heeft de Kinderen en Ouders van Nu en die krijg ik weer van haar.

11. MamavEsmee

Bedankt voor de tips meiden, kan er zeker wat mee!

Nog meer tips? :D

12. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Een handige site om inzicht te krijgen in je grootste maandelijkse kostenposten is www.yunoo.nl . Best wel schrikken wat er dan in een maand doorheen gaat.....

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    De tip is al langs geweest.

Echt elke stuiver die je uitgeeft in een uitgaven lijst zetten en bijhouden wat er echt uitgaat.

Verder zou ik 1 auto wegdoen als je die niet nodig hebt voor je werk. Fietsen is beter voor zowel jezelf als het milieu.

Hergebruik spullen en ga vaker voor een item naar een kringloop. ( wederom beter voor het milieu )

En drink eens een kopje koffie bij de Albertheijn ( ha ha)

14. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    een vast bedrag pinnen doe ik ook, maar daarnaast ga ik sinds kort voor de echte aanbiedingen, waarmee je dan wel flinke voorraad hebt.
    Zo heb ik laatst 6 pakken pampers voor 22 euro gekocht, heb 4 zakken vaatwasblokjes, grote voorraad wasmiddel. Staat wel stom, zo'n voorraad, maar het was echt heel goedkoop!
    Verder op voedsel besparen wil ik niet meer, ik probeer nu op kleding iets te winnen. Voor mijn dochter koop ik geen belachelijk dure dingen meer, en als ik iets heel liefs zie stel ik me voor hoe ze er mee gaar kruipen over de tegels van de stoep, of hoe ze ermee gaat klimmen en klauteren in de speeltuin, en dan kan ik het zomaar terugleggen!
    Ook voor mezelf probeer ik iets minder uit tegeven. zo heb ik ondekt dat je bij c&a echt wel modieuze en hippe dingen kunt kopen tegenwoorden.
    En ik ben gaan fietsen. Ik doe de auto echt niet weg, ook al zou ik elke dag op de fiets kunnen. Maar mijn man werkt ontzettend veel en stel dat ik eens naar de andere kant van de stad moet, of op visite wil dan zit ik...
    Maar bezine besparen vind ik ook al heel goed!

15. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Uit nieuwschierigheid. Waar kocht jij je kleding dan voor je de C&A ontdekte?

Die yunoo klinkt eigenlijk best interesanten. Maar ben altijd n beetje huiverig met invoeren van dat soort dingen op het internet...
    De privacy regeling lijkt wel in orde (want je voert toch nogal wat privee info in neem ik aan) En ze zeggen dat ZIJ die info niet aan derden zullen geven zonder toestemming of wettelijke noodzakelijkheid. Maar wat nou als ze gedeeltes verkopen? In het privacy regelement staat dan:

6. Overdracht onderneming

Bij de verdere groei en ontwikkeling van Yunoo, kan het voorkomen dat één of meer onderdelen of activa van de onderneming worden overgedragen aan een derde partij of dat Yunoo fuseert met een derde partij. In dat geval kunnen ook jouw (persoons-)gegevens worden overgedragen.

Dan kan het dus zomaar zijn dat als het gedeelte waar jou info in staat ineens van n ander is die die regel over privee houden van jou info niet heeft...

Verder wil ik nog een term aandragen voor de googlemaniacs onderons :)lol: ):
    "Consuminderen" Als je daar op googled krijg je heel veel sites met tips over geld besparen ;)
    Maak er een sport van zou ik zeggen!

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Wilma, dat heb ik ook bij die site. Ze kunnen iets te makkelijk je gegevens gewoon weer verder gebruiken. Ik heb me ook even niet aangemeld.

Ik koop voor mezelf ook vaak tweede hands kleding. Soms zit daar echt zulk leuk spul bij. Zelfs gewoon met het kaartje er nog aan ( dan is het dus gewoon nieuw). Voor 1 euro had ik laatst een nieuw jasje van sutherland.

Voor Isabella net zo. Op MP een Puma jasje gehaald, nieuw maar met een klein weeffoutje( ik heb het nog niet kunnen ontdekken. 1 euro ook. Echt een prachtige jas.

En dan zegt mijn moeder altijd: Zo komt de schooier aan zijn kost!

Ik ben misschien ook wel eerder een vrek dan iemand die consumindert.

17. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Wij betalen per maand zo'n 150 euro aan gas, water EN licht, en dat voor een groot gezin! Hoe? Ik kook (als het gerecht het toelaat) op 1 dag voor 3 dagen, zodat ik maar 1 keer gas hoef te gebruiken. Wat over is gaat in de vriezer en zo rouleren alle "kliekjes" zodat we toch gevarieerd eten iedere dag. Deze manier scheel veel tijd en moeite EN veel geld! We hebben 's avonds maximaal twee schemerlampjes branden, uiteraard met spaarlamp. We hebben geen "stille energievreters" in huis, zelfs geen wekkerradio. Adapters van telefoon e.d. altijd meteen na gebruik uit het stopcontact halen. PC gaat 's avonds uit en de TV blijft absoluut niet op standby staan! Douchen/badderen doen de kids bij mij tegelijk (nou ja, per twee haha drie in een keer lukt me niet meer met die dikke toeter) ik was ze dus gewoon in bad (1x water voor 3 kids) en douche ze daarna alleen nog even af. Manlief en ik douchen NIET samen :) om water te besparen. (Enkele uitzondering daar gelaten ;) )

Boodschappen doen wij voor het grootste deel bij de ALDI. We nemen genoegen met een traytje ranja (wordt veeeeel gedronken hier) in plaats van cola/sinas/ijsthee. Het bier van de ALDI is overigens ook uitstekend! (Aldus manlief ;) ) Groenten, fruit en aardappelen haal ik hier overigens NIET, is gauw kapot. Het brood van de ALDI is heel goed en het mooiste: ook na een relatief lange vriesperiode (+1week) is het brood nog steeds heel vers! De kaas van de ALDI is spotgoedkoop. Snoepen doen wij in principe niet. De kinderen ook niet trouwens, behalve een biscuitje af en toe en met uitzondering een paar chipjes.

Eten en drinken inderdaad meenemen naar je werk en niet daar kopen. Reden lijkt me logisch.

Autorijden is bij ons ook een sport geworden. Hoe lang doen we met een tank benzine? :p Wij rijden met onze Peugeot 806 2.0l RUIM 1000 kilometer met een tank! Tips hiervoor: gebruik zoveel mogelijk de cruisecontrol (als je die hebt natuurlijk) want dan blijft je toerental het meest constant, rem af op de motor (en niet in de vrij!) want dan verbruik je HELEMAAL geen benzine, zorg dat je geen overtollige lading aan boord hebt. Rij 30 in de drie, 50 in de vier, 70 in de vijf en als je een zesbak hebt; 80 in de zes kan makkelijk. Zorg dat je bij het optrekken niet boven de 2800 toeren komt (benzine) of 2000 toeren met een diesel. Houdt voldoende afstand, constant optrekken/remmen is echt funest voor je brandstofgebruik. Beter kun je dus op de motor afremmen en vervolgens op de cruisecontrol rustig optrekken, maar dit kan alleen als je voldoende tijd hebt en dus afstand houdt. Die reclame van Shell is leuk, van die nieuwe benzine, maar als je met deze tips consequent bent scheelt het dus niet "1 liter op een tank" (ofwel een druppel op een gloeiende plaat), maar kun je algauw 250 kilometer!!!! per tank verder rijden!

En voor de "luxe"; ik ben fan van de site Vakantieveilingen, een soort eBay voor vakanties en uitjes. Ideaal! Op deze manier ben ik voor een scheet en vijf knikkers naar de Zwaluwhoeve geweest met een vriendin, met alles erop en eraan! :-D

SPAM is vreselijk irritant in je mailbox, maar als je dagelijks enquetes invult (en de energie hebt om dagelijks vervelende telefonisten af te wimpelen) hou je daar uiteindelijk best leuke dingen aan over! Wij shoppen voor bijna niks bij Wehkamp omdat we daar constant kortingsbonnen voor krijgen, we hebben een gloedjenieuwe tomtom voor maar 70 euro dankzij een kortingsbon, we drukken onze foto's gratis af omdat we worden doodgegooid met bonnen en cadeautjes enz. zijn bij ons tegenwoordig creatiever, origineler en worden gehaald met veel korting. Allemaal dankzij een paar enquetes per dag! :p

Zorg dat je niet teveel speelgoed met batterijen in huis hebt! ;)

Als me verder nog wat te binnen schiet plaats ik het hier wel! :p

18. Nannaf

Nannaf Fanatiek lid

6 jul 2007
    1.053
    0
    0
    wij hebben afgelopen jaar heel goed de verschillende uitbreidingen op de zorgverzekering bekeken en tot de conclusie gekomen dat we best van uitbreiding 3 naar 2 konden.
    okee ik krijg geen kraampakket meer maar... die kan ik voor 30,- kopen bij de etos of prenatal of gewoon zelf samenstellen met losse dingen. de premie die ik bespaar hierdoor is echt wel meer dan die 30,-

19. MamavEsmee

Wow wat een goede tips zitten hier tussen..

We hebben er over gedacht om 1 auto weg te doen,maaaaaaaaaar :) Dan kan mijn vriend in de weekenden als ik werk nergens heen en familie e.d. woont niet allemaal op fiets afstand. Verder draai ik nacht/slaapdiensten en dan is het wel prettig, mocht er iets gebeuren een auto bij de deur te hebben..

Wel rijd mijn vriend om de week met een collega, dit bespaard ons 'zo'n 50,00 per maand aan benzine.. Gevolg is wel dat er soms een week lang 2 auto's bij de deur staan.. We zijn er nog niet helemaal overuit.. ;)

**

Ik hoorde al vaker positieve dingen over de kringloop.. misschien daar toch maar eens kijken.. Bosi, koop jij daar ook jou kleding?? Al denk ik niet dat ik dat gauw zou doen :oops: Al vind ik marktplaats e.d. een prima optie.

Ik eet zo'n 2-3 x per week op het werk, dit kost me niets.. haha..

20. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Kom net een geinige site tegen. Wist al dat het zo werkte bij de Aldi (dingen die elk jaar ongeveer in dezelfde seizoenen/maanden voorbij komen) maar nu is er dus deze site: http://www.aldiarchives.info/

Deel Deze Pagina