Hoi, Ik ben 2 weken geleden vol goede moed begonnen. Meteen de luier uit, en emmer en dweil in de aanslag. 3 dagen in de week gaat ze naar de creche, en daar moet ze wel een luier aan. Daar wordt ze wel verschillende keren per dag op het potje gezet. Nu 2 weken later is er nog weinig verbetering. Ik laat haar zo veel mogelijk zonder luier lopen (dus steeds als we thuis zijn. We hebben al wel 2 verjaardagsfeesten gehad, toen ging ze dus mee met luier aan) Elk uur probeer ik haar even op het potje te zetten. Vaak wilt ze niet, maar dan neem ik een boekje erbij en laat ik haar toch 5 min zitten. Ik heb ook een blad waar ze stickers op mag kleven als ze een plasje heeft gedaan. Ze heeft echter nog maar enkele keren een plasje op het potje gedaan. Ze laat gewoon al haar plasjes lopen. Op het moment dat ze voelt dat haar broekje nat is, dan zegt ze wel: potje zitten! maar dan is ze dus te laat. Nu net weer 2 ongelukjes. Ze had geen broekje aan, dus ik nam haar op en zette haar snel op het potje. Toen kwam er op het potje dus ook nog een beetje plas. Toen was ze erg blij, en wilde een sticker kleven, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling... Ik weet ook niet goed hoe ik moet reageren als ze weer eens op de grond plast. Ze zegt zelf dan meteen: mama opkuisen! Hoe kan je dan best reageren? Ik hoop dat iemand tips heeft! Ze zou normaal begin november naar school moeten (België) daarom dat ik nu al begonnen ben...
hmm ik zou zeggen: ze is er nog niet aan toe: luier weer aan. Maar goed hier gaan kinderen pas met 4 jaar naar school en hoeven dus dan pas zindelijk te zijn. Moeten ze zindelijk zijn op school? of mogen ze ook met een luier erheen? Ik heb mijn zoontje in de zomer in zn blote billen buiten laten lopen (in de tuin) en als er een plasje kwam op het potje gezet (die ook buiten stond) en een groot applaus gegeven als er ook wat in het potje kwam. Als ze in het potje plast moet je dat belonen, ook al heeft ze vlak daarvoor op de grond geplast. Ze moet weten dat op het potje leuk is en dat daar het plasje hoort. Als het naast het potje gebeurt, geen probleem van maken. Kind op het potje zetten en kijken of er nog meer komt. Ik heb zelf nooit de kinderen elk uur op het potje gezet. Ik denk dat het beter werkt om ze erop te zetten als ze ook echt moeten plassen. Aan sommige kinderen zie je het goed, bij andere niet dan is het wel lastiger.
Zo horen ze is gewoon niet aantoe, ze snapt wel maar blijkbaar ophouden kan niet. En elk uur op potje zetten is te veel. Je doet te veel tegelijk en met luier en zonder en eropzetten en belonen etc. Mijn ervaring zegt dat op vragen of ze willen heeft geen zin: roept irritatie op en ook willen ze zeggen dan "nee!" Meestaal. Hier met 2.2 weigerde ze luier. Ik zette haar op vaste tijden qua: na slaapje, voor slaapje, naar buiten, voor buiten. Ongeweer 1x per 3-4 uur. En gewoon zonder luier ook buitenhuis, of kdv of in auto etc. Als we ergens op bezoek waren naam ik potje mee paar keren maar ze doet het ook op wc gewoon. Ik time zo dat ze poept wel in ochtend dus ik zeg: even poepen dan gaan we naar kdv/wandelen/ergens etc. Lijkt mij handig zo voor school dat ze ochtend poept... Ze heeft vrijwel nooit ongelukjes, plast ook niet in zwembad of bad zonder dat ik dat toelaat zeg maar. En we kunnen 3-4 uur makkelijk van huis af zijn ze kan ophouden lang. In begin eerste 2-3wk had ze paar keer ongelukjes buiten dus ik neem wisselkleding mee gewoon
Ik vind ook dat je nogal onduidelijk bent in je verwachtingen. Luier aan op crèche, of als jullie naar een feest moeten, en dan thuis weer niet. Ik ben er erg van overtuigd dat je een duidelijke afspraak moet maken: vanaf nu ben je een grote meid en doen we het zonder luier. Ik vind het ook gek dat je crèche je daar niet in steunt. Zeker omdat je in België woont is het toch normaal dat je je kind zindelijk wilt/moet hebben tegen 2,5 jaar. Onze onthaalmoeder is zelfs voor twee jaar bij mijn dochter begonnen met het potje voor die reden. Je hebt alleszins nog tijd, dus ik zou nu even volledig stoppen. En dan binnen een maand nog eens proberen, maar wel met de medewerking van de crèche.
Ja ik denk inderdaad ook dat ze er nog niet aan toe is. Ik begrijp ook dat het zo onduidelijk is voor haar. Ik kan trouwens niet gewoon altijd haar luier uit laten, want ze voelt het écht niet komen. Thuis kan dit, want dan dweil ik het zelf op, maar op bezoek is dit toch wat moeilijker! Ik denk dat ik het best nog eens goed bespreek in de creche. Want ik begrijp ook niet goed hoe een kind zindelijk kan worden als de luier aan moet blijven
Als ze het echt nog niet voelt komen, dan is het duidelijk: ze kan nog niet zindelijk worden. Dan heeft het dus ook geen zin. Ik zou echt radicaal stoppen, maar haar wel vaak genoeg meenemen als je zelf moet gaan plassen. Vertellen wat er gebeurt, haar eventueel met kleren aan ondertussen op het potje laten zitten als ze dat zelf wilt, haar laten doortrekken... Boekje lezen over op het potje gaan, en dan binnen enkele weken opnieuw proberen. Je hebt echt nog tijd voor ze naar school moet. Zodra ze het snapt, kan het snel gaan. Dochter was letterlijk op 1 dag zindelijk.
Waarom ben je aan het zindelijk maken begonnen? Gaf ze aan eraan toe te zijn? Ik snap niet zo goed waarom mensen er zo actief mee aan de gang gaan. Maar misschien ben ik een lakse moeder Mijn dochter is in juni 2 geworden en ik heb een potje staan. Ze is totaal niet geinteresseerd erin en ik wacht tot dat wel gebeurt. Tot die tijd gaat ze met mij mee naar de wc en lezen we af en toe een boekje dat over op het potje gaan gaat. Dat vind ik voorlopig genoeg.
Haar eerst op vaste momenten op het potje zetten. Voor en na het slapen bijv en als ze dat door gaat krijgen dan kan je beginnen met de luier uit. Gewoon zo ineens de luier uit laten zonder dat ze er iets van snapt gaat niet werken. Ze moet eerst weten wat ze moet voelen.
Daar zou ik ook mee beginnen. Laat bijv. eerst zien d.m.v. een (plas)pop wat de bedoeling is en probeer het dan eerst dagelijks eens per dag, bijv. een kwartier na het avondeten of voor het douchen. Doet ze wat, prima, komt er niets, volgende keer misschien beter. Al klinkt het of je kindje er gewoon nog niet klaar voor is.
Naar mijn idee is je kindje er nog niet aan toe... Laat dat zo en ga vooral niet pushen... Ons middelste zoontje wilde ook niet zindelijk worden,heb t losgelaten en met 3,5jaar was ie eraan toe,luier uit,soms een ongelukje en nu is ie zelfs snachts ook gelijk droog. Hij word in sept 4.
Bedankt voor de reacties! Voel me weer wat beter, van de morgen zat ik er echt even onderdoor. Hier in mijn omgeving allemaal verhalen van kinderen die voor hun 2.5 in 1 week zindelijk waren, dus dat helpt ook niet... Ik ga het inderdaad een paar weken laten rusten. Eind augustus gaan we een weekje op vakantie. Zo hoef ik me tijdens de vakantie ook niet druk te maken. Na de vakantie proberen we dan opnieuw. Ik ga haar nu wel enkele keren per dag op vaste tijden op het potje zetten... dat lijkt me inderdaad wel een goede start.
Dan is na het slapen vaak handig want dan moeten ze bijna altijd wel plassen. Als je dat een maandje volhoud dan zul je zien dat het daarna zonder luier veel beter gaat. Maar dan moet je wel meteen na het wakker worden ernaartoe gaan. Anders heeft ze waarschijnlijk al in luier geplast.
Het verschilt. Kijk met sommige kan je va 1.5 tranen op potje 1 a 2x per dag etc dan tot 2.5 hebben ze het door. Andere in 1x zindelijk ze geven zelf aan geen luier willen en ongelukje kan gebeuren maar is wel snel door "oeps, niet fijn! Ik moet ophouden langer" Ik ben zelf van mening dan kind zindelijk kan worden als - lang plas ophouden (uren lang en niet elk uurtje klein plasje) - vies vind natte broek/schrikt wel - kan net voor zeggen: plassen! En dan ook daarwerkelijk zelf broek uitdoen en gaan op potje - als die geen luier meer wil of wil gelijk nieuwe naar 1 mini plas Op vakantie kan je ook makkelijk oefenen. Verleid je niet met blote kont lopen maar trek altijd onderbroek aan. Iemand had over broek onder luiers aandoen misschien deze kan je doen. En kdv hier ook wil liever luier hoor, maar ik zei gewoon geen luier aandoen, neem haar mee als iemand anders gaat en voor/na wandelen en voor/na eten want op kdv is toch lastig ze spelen veel, en dan als ze zegt: "wil naar wc" moet ook leidster attent zijn en horen gelijk. Potjes hebben zeniet dus zelf gaan lastig ze moet met leidster naar kinder wc Ik zou dus niet forceren en kijken eerst of je haar na wakker kan op potje zetten, voor wanden en voor slapen. Gebruik dan luierbroekjes is makkelijker!
Bedankt voor de tips. Ik heb inderdaad de voorbije weken een paar keer een succesje gehad vlak na haar slaapje. Nu slaapt ze echter vaak niet meer smiddags Ze kan wel lang haar plas ophouden, doet ook steeds meteen een grote plas, dus geen kleine plasje meer. Haar broekje zelf uit doen wilt ze nog niet, heb dat al proberen te oefenen met haar, maar dat lukt niet echt (of wilt ze niet). Natte broek vindt ze trouwens ook vreselijk! Dus ik dacht ook dat ze erg wel klaar voor was... We gaan met het vliegtuig op vakantie, maar potje kan wel gemakkelijk mee. Heb vanmorgen even met een leidster gesproken. Zij zetten haar nu 3 keer per dag op het potje (11u, 2u en half 5). En wachten dan tot ze zelf wat begint aan te geven...
Wat iemand hierboven al typte: je doet te veel en te snel. Begin rustig aan en ga zeker nog geen stickers plakken. Die heb je later misschien veel harder nodig. Begin bijvoorbeeld met op het potje zetten als ze in de ochtend uit bed komt (meteen, want vaak plassen ze in de ochtend als ze wakker worden) en in de avond (half uurtje na het eten, ervan uitgaande dat ze dan ook wat drinkt). Beloon niet met stickers, maar als ze - na hooguit vijf minuutjes op het potje- een plasje laat gaan, geef haar een complimentje. Daarnaast zoek je een leuk prentenboek over zindelijkheid. Lees die samen. Mijn dochter was fan van 'Saar op de wc'. Erg leuk, want het gaat ook over een ongelukje, poepen en hygiëne (handen wassen) & rituelen (deur open, krukje erbij, lamp uit). Eventueel kun je een potje voor haar pop kopen. Het hoeft niet per se een plaspop te zijn. De fantasie van een tweejarige is prima.