Topic titel zegt het al; hoe laat gaat de kleine op bed voor de nacht bij jullie? Ben zelf nog erg zoekende hiermee merk ik. Ze gaat vaak erg huilen als ik haar in de avond weg leg (overdag niet, dat vind ik dus zo gek). Maakt eigenlijk ook niet uit hoe laat. Enige manier om haar stil in slaap te krijgen is ernaast blijven zitten met mijn pink in haar mondje. Maar lijkt mij niet wenselijk dit nog 3 jaar te doen . Dus leg ik haar nou gewoon te vroeg neer? Of juist te laat? Even op zoek naar ervaringen omdat ik die van mij van 4 jaar geleden vergeten ben ......
dat gaat geen 3 jaar duren hoor En savonds wakker is heel normaal (of mijn kinderen zijn niet normaal haha). Maar rond die leeftijd was 21.30 aan de nacht beginnen vroeg, vaak was dat rond 23u. Van lieverlee werd dit steeds vroeger en hoefde ze ook geen pink meer
Hier slaapt ze meest tussen 21:00 en 22:00, ik kijk het altijd even aan. Soms kan het ook wel later worden, maar wel voor 23:00...
Hier tussen 19.00 en 20.30 ligt er een beetje aan hoe de rest van haar slaapjes zijn geweest overdag. En dan slaapt ze door tot 04.00 of 05.00. Maar het kan ook heel anders mijn middelste kon ik ook nooit wegleggen tot 9mnd was hij altijd heel de nacht bij mij of mijn man.. slopend was dat en toen hij eenmaal sliep werd hij nog 5 of 6 keer wakker per nacht.. Dus het verschilt heel erg per kind denk ik.
Hier zijn we begonnen met haar op bed te doen 's avonds rond 7 weken. Om 19.00 uur kreeg ze de laatste fles en daarna bedtijd. Heel vaak was het huilen en nam ik haar weer bij me. Maar er zat soms een avond tussen dat ze wel sliep en dat werden geleidelijk aan steeds meer avonden. Ook liet ik haar liggen als ze lag te pruttelen. Ik heb avonden gehad dat ze wel een uur aan het pruttelen was en dat ze dan pas in slaap viel. Ook die tijd werd steeds korter. Daarna kwam er een tijd dat ze niet zelf ging slapen. Dan wiegde ik haar in slaap en legde ik haar daarna weg. Daar sliep ze niet minder om. Hier altijd een speentje gehad voor het in slaap vallen. En een pyjama aan voor het slapen, als onderdeel van het bedritueel.
De bedtijd wisselt per dag. Ik weet hoeveel slaapjes meestal gedaan worden tussen 7 en 19 uur. Momenteel zijn dat er drie, dus dan mag hij vier keer beneden drinken en spelen. Na die slaapjes begint de nacht. Als hij daarna wakker wordt geef ik hem in het donker de fles. Met drie maanden denk ik dat vier slaapjes meer reëel is.
Hier ging hij op die leeftijd ongeveer rond 22.00 naar bed. Hij kreeg tussen 21.00-21.30 nog een fles en ging erna slapen. Wilde begin van de avond ook nooit in bed, op een gegeven moment lukte het wel, dan sliep hij een uurtje voor z'n laatste fles en maakte wij 'm daarna weer wakker en deden we het avondritueel. Heel veel baby's hebben 's avonds hun wakkere tijd en willen graag bij je zijn, komt vanzelf wel goed hoor. Hier ging hij pas echt rond een 'normale' tijd naar bed toen hij over ging naar 1 slaapje. Voor die tijd ging hij rond 21.00, sliep vanaf een maand of 4/5 vaak wel vroeg in de avond nog een uurtje, hij had een beetje een vreemd ritme, wat ik nooit echt heb gestuurd. (5.00-9.00-13.00-17.00-21.00). Vond 21.00 voor een laatste fles namelijk heerlijk, lag ik er zelf ook een beetje op tijd in en na z'n eerste fles om 5.00 sliep hij nog lekker een paar uurtjes door (tot 8.30). Zou lekker met je kindje mee gaan, werkt waarschijnlijk voor jullie beiden het prettigst.
Met 3mnd was dat nog erg wisselend. Nu is het wat meer een ritme en gaat hij rond 21u/21:30 naar bed. Ik voedde hem altijd in slaap, maar merk dat ik hem steeds wakkerder weg kan leggen.
Hier heeft het 8 maanden geduurd. Onze zoon ging tot toen om 23:00 naar bed. Hij pakte helaas geen speen, alleen de borst Daarna om half 8 en een voeding dan nog om 23:00.
Dat wisselde. Hij kreeg toen nog fles om 22-23 of wanneer hij kwam dus meestal na fles van 18-19 naar bed en dan sliep hij of een uur en was het huilen tot de laatste fles of hij sliep door. Tot de nacht dan haha want hij kwam nog wel 1 a 2 keer.
Bedankt dames! Het idee "alle babies slapen in de avond" beetje los gelaten haha. Voor haar ook wat fijner want het voelt zo als harteloos wanneer ze hard huilt als ze gewoon niet wil slapen. En zij heeft even 5 minuten mopperen nodig, vaak ook overdag, maar dat is toch wat anders dan de tranen wanneer IK in de avond wil dat ze slaapt kan het dan nooit over mijn hart verkrijgen haar te laten liggen. Zal vanzelf wel komen inderdaad!
Mijn oudste 2 hebben heel lang om 23.00 de laatste fles gehad en waren tot die tijd gewoon beneden bij ons en dede hazenslaapjes. De jongste krijgt om 20.30 de fles omdat we hem anders uit zn diepe slaap halen en dan slaapt hij snachts slechter. Ik vind het soms wel jammer dat hij zo vroeg gaat slapen, maar 10x per nacht eruit omdat ik savonds langer met hem wil knuffelen is voor niemand fijn. Hij slaapt trouwens meestal tot 5.30/6.00.
Zoon van 12 weken ligt sinds een week of 2 om 18.45u in bed. Om 23.00u krijgt hij dan nog een droom flesje en slaapt vervolgens door tot half 8 ongeveer.
Het vervelende vind ik alleen dat ze niet meer te pruimen is op een gegeven moment. Ze lijkt gewoon wel echt moe op een gegeven moment maar weigert dus te gaan slapen. Vanavond ook weer. Rond 7 uur na de voeding echt moe. Geprobeerd neer te leggen met het 'dagritueel' dus de gordijnen nog niet dicht bijv. Maar was direct krijsen en echt niet slapen. Dus uit bed en Beneden gehouden met het idee dat slapen niet perse hoeft. Maar om half negen is echt niks meer goed.huilen, huilen, huilen. Dus gevoed en half slapend op bed. Maar zodra ze het door heeft direct weer krijsen en nu dus net pas in slaap na een hoop inspanning en pink zuigen. Dat is dus het grootste probleem hier. Niet dat ze wakker zou zijn maar de manier waarop. Als ze rustig en opgewekt zou zijn was het niet zo erg, maar nu hebben wij continue het idee dat ze echt heel moe is en zou moeten slapen.......
Oh dat hebben wij ook gehad, zo vervelend! We kwamen er achter dat onze dochter gewoon te moe was om 1900u. Nu gaat ze om 1800/1830 naar bed na d'r fles en krijgt ze een droomflesje om 2300. Ze slaapt dan door tot 0700. Haar nacht begint gewoon een uur eerder dan die van haar zus, maar voor haar werkt het perfect! Ik voelde me eerst zelfs een beetje schuldig om haar al zo vroeg weg te leggen haha, maar ze is er alleen maar vrolijker op geworden.
Dat zou ook nog een optie kunnen zijn natuurlijk. Echt jammer dat ik niet wat harder geperst heb, dan was de gebruiksaanwijzing misschien wel mee gekomen En dat bij nr 3, je zou toch zeggen dat we zo zeker als wat moeten zijn haha
Hier was dat ook zo. Ik was het op een gegeven moment zat, heb hem gewoon na de vierde fles met het avondbedritueel in bed gelegd en om de 3 minuten naar hem toe om te troosten, speentje etc. Dat 2 avonden en toen sliep die lekker na de vierde fles. Nu hoef ik bijna nooit meer terug.