Rode vlekken => kma ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door CenM, 1 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CenM

CenM Bekend lid

20 dec 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik geef al 7 maanden volledige bv, alleen de eerste week kreeg ze bijvoeding omdat ze aan de kleine kant was en het bloedheet was en mijn bv nog niet op gang was gekomen. We zijn met 5 maanden begonnen met bijvoeden, tot nu toe heeft ze nergens een reactie op gehad. Iig niet 1 die mij is opgevallen. Vanaf 6 maanden ben ik wat minder strikt geworden en krijgt ze af en toe een hapje van mijn eten, alleen bij het ontbijt of lunch. Dus een stukje brood, paar hapjes havermout (waar ze dol op is), kruimeltje ontbijtkoek etc. Vrij 'onschuldig' voedsel.

Vorig weekend kreeg ze dus weer een beetje havermout met gewone melk. Echt 3 kleine lepeltjes waren het. En na minder dan 5 minuten zat ze opeens rondom haar mond en hals onder de rode vlekken. Dit heb ik niet eerder meegemaakt. Na ongeveer 3 kwartier was het weer helemaal weg. Een paar dagen later heb ik haar een paar lepels gewone melk gegeven. Weer dezelfde reactie. Vanochtend weer.

Kan ze opeens overgevoelig zijn voor melk terwijl ze dat een maand geleden nog niet was? Herkent iemand dit?

Ik heb natuurlijk gegoogled en ik blijf uitkomen bij KMA. Ze heeft namelijk wel enkele symptomen, maar die zijn zo mild dat het ook helemaal niet zo hoeft te zijn. Maar, het zou wel een heleboel verklaren, ze lijkt steeds ontevredener en onrustiger. Ze is bijna altijd verkouden. Ze slaapt al maanden slecht, oa door de verstopte neus. Ze heeft wat lichte eczeemplekjes. Zo licht dat ik er weinig aandacht aan besteed, ze lijkt er geen last van te hebben. En de rode vlekken natuurlijk. Daardoor ging er bij mij een belletje af.

Ik ga dit natuurlijk voorleggen aan het cb/ha. Maar ik vroeg me af of er ouders zijn die hier ervaring mee hebben. Kan je echt pas na zoveel maanden last hebben van kma? En kan het ook echt zo zijn ondanks de milde klachten? Ik heb eerder reacties gelzen hier van ouders met een kind met kma, maar dat waren huilbaby's die er echt veel last van hadden. Kan me daardoor bijna niet voorstellen dat het zo is. Maar ik zie geen andere verklaring voor de reactie na het krijgen van melk.

Oh ja, nog 1 detail. Ze zat bij de laatste meting op het cb met haar lengte opeens op de -2 lijn. Terwijl ze op de 0-lijn begon en maandenlang op de -1 lijn zat. Gewicht zit wel op de -1 lijn,

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Of dit KMA is, vind ik een lastige. Gewone koemelk geven is iig echt niet handig: hartstikke zwaar verteerbaar en wordt niet voor niets pas aangeraden vanaf een maand of 10-11 als yoghurt bij een maand of 7-8 goed gaat....

Het zou op zich KMA kunnen zijn. Onze oudste had ook milde klachten totdat we begonnen met yoghurttoetje met 8 maanden en toen zat ze ineens onder de eczeem op buik en rug, (ik gaf dus ook BV). Door de BV krijgen ze het natuurlijk enkel indirect mee, waardoor een mildere reactie.
    Maar of deze heftige reactie een allergie is, of enkel komt omdat je koemelk bent gaan geven op een moment dat geen enkele baby daar nog klaar voor is, vind ik dus lastig.

3. CenM

CenM Bekend lid

20 dec 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik krijg bijna een schuldgevoel nu. Naar mijn weten mocht melk niet omdat het er meer zout in zat. Ik zag daarom geen kwaad in een heel klein beetje. Ze krijgt niet hele flessen van me. Ik eet 2 keer p.w. havermout en dan krijgt ze een paar hapjes, waarvan de helft er weer uitloopt. Kan me niet voorstellen dat het een baby heel veel zou belasten. Ik denk dat de rode vlekken ook meer komen door wat er op haar huid komt dan wat ze daarwerkelijk binnenkrijgt. Maar goed, ik ben mezelf aan het verantwoorden nu..;)

Wat voor milde klachten had jou dochter?

4. raspberry

Joh, je hebt 'r niet expres verkeerde dingen gevoerd toch?
    Maar nee, 't is dus niet vanwege het zout, maar omdat koemelkeiwitten heel moeilijk verteerbaar zijn voor het menselijk lichaam, laat staan dus voor een baby ;) Blijft tot het eerste jaar behoorlijk belangrijk om overal goed van uit te zoeken wat nou wel en niet mag enzo :)

Onze oudste had lichte eczeem, veel krampen, sliep slecht, voortdurend de hik, bijna altijd verkouden, vaak oorontsteking en sliep heel erg slecht.
    De eczeem werd dus heel extreem toen ze yoghurt kreeg en toen ik vervolgens op dieet ging, verdwenen de oorontstekingen, (kwamen na de eerste verjaardag toch weer terug, te vaak 'ongelukjes' met melk :(), en werd alles veel rustiger.

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Kan het geen contactreactie zijn? Mijn nichtje heeft dat ook met vanalles. Die smeert vaak met eten haar halve gezicht onder, en daar heeft ze dan rode vlekken.

Finn en Vajèn hebben allebei KMA (Finn is er wel overheen gegroeid) en die hadden echt heftige symptomen. Maar dat die bij jullie minder zijn, zegt natuurlijk niet dat het niet zo is. Finn heeft trouwens wel eczeem (nog steeds) maar heeft nooit rode vlekken gehad als zijn eten ergens langsliep.

6. CenM

CenM Bekend lid

20 dec 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hej dames!

Sarah84, ik heb nav jouw reactie heb ik wat melk op haar armpje gesmeerd en geen reactie. Ik ben ook naar het cb geweest en natuurlijk waren ze geschokt dat ik haar gewone melk had gegeven.. Ze zei hetzelfde als Rozemarijke, dat het te zwaar voor haar was, ook die paar druppels. Ze vroeg wel of ik veel melkproducten gebruik maar dat valt wel mee hier.

Om het echt zeker te weten heb ik besloten een week of 2 op een dieet te gaan. Dus vanaf gisteren geen zuivel, eieren of noten. En het kan toeval zijn, maar ze heeft vannacht zowaar goed geslapen. Ze werd wel wakker maar dan had ze aan een speen genoeg. Normaal blijft ze maar aan haar gezicht krabben tot ik haar voed en/of in bed neem. En zelfs dan blijft ze best onrustig.
    Ik ben benieuwd of dit zo door blijft gaan...

7. raspberry

Nou, dan zijn die paar lepeltjes melk misschien toch wel ergens goed voor geweest.... ;)

Deel Deze Pagina