Het is ons nu al een paar keer opgevallen dat onze dochter rode vlekjes rond haar mond krijgt als ze ketchup heeft gegeten. (en het is niet van de ketchup zelf ) Het trekt eigenlijk ook vrij snel weer weg, met een minuutje of 10. Het lijkt me een allergische reactie, en ik heb gehoord dat kinderen die dit hebben ook gevoelig kunnen zijn voor andere dingen? Waar moet ik rekening mee houden? Hoe ging dit bij jullie?
Mijn jochie had het erg met mayonaise. Dat was afhankelijk van het merk na 10 minuten of een paar uur weer over. Bij mayonaise kon het komen door de zuren en de vetten, samen op de huid. Ketchup zou ook nog tomaat kunnen zijn, die is wel iets allergeen. Maar dan zou ze met pastasaus ook last moeten hebben. Anders gok ik op een zelfde soort reactie als de mayo. Dat hoor je wel vaker rond deze leeftijd en trekt vanzelf weer bij.
Mijn dochter heeft dat ook na het eten van tomatensaus en aardbei (en ik geloof nog wel wat andere dingen). Ze lijkt er verder niet allergisch op te reageren. Ik denk zelf dat het misschien ook wel te maken heeft met een reactie van de zuren op een gevoelig kinderhuidje, dat het een beetje bijt zeg maar. Kijk, ik smeer mijn gezicht niet onder als ik tomatensaus eet.. Zeker omdat het na een paar minuutjes wegtrekt, met allergieen is dat toch anders. Al twijfel ik soms ook wel of het het begin van een allergie kan zijn..
Dit komt inderdaad veel vaker voor (eet weleens tosti's met een groep van 14 peuters ) als het inderdaad na een poosje weer weg trekt zou ik mij geen zorgen maken.
ja is contakt allergie, mijn middelste heeft dat met mayo. die heeft een jaar of 10 geen mayo meer gehad toen van mij, want het lek me dat zijn buikje het dan ook niet echt prettig zou vinden. overigens als je een contakt allergie goed spoelt wordt het al minder vaak. en mijn jongste als hij een ballon tegen zich aan houdt. dat duurt trouwens langer, dat zie je de volgende dag nog steeds, spoelen doet hier helaas ook niks bij.
Hier zien we het ook regelmatig bij C. Ze lijkt er geen last van te hebben, als het echt een allergische reactie zou zijn, zou ze daarna ook niet meer kunnen slikken etc. Het lijkt me een onschuldige reactie van tomaat?
weet alleen dat er in ketjup kaneel zit, en daar ben ik allergisch voor dus misschien kan dat het zijn, maar je kan het uittesten met een appeltaart daar zit meestal ook kaneel in??? gr jmm
Mijn zoontje heeft het ook, met ketchup, mayo, slagroom, roomijs, schuim van koffie, en nog wel wat dingen. idd rode vlekken rond de mond/wangen. trekt na minuut of 10 wel weg, en idd gelijk doekje met lauw water erover helpt een hoop. toetenpoetsers/billendoekjes maakt het erger.
Van wat ik gelezen heb is de inwendig een hele andere dan buiten op de huid. Het is sowieso al anders door alle verteringssappen die onderdelen afbreken. Heb ook nooit een inwendige reactie gezien. Zelf bij een bult mayonaise (heel mayovakje van frietbakje leeg) speelde hij vrolijk verder. Met een rood clownsmasker, maar zonder buikpijn..
Mijn zoontje heeft idd ook buiten de vlekken op zijn gezicht geen andere verschijnselen of last van darmen oid.
Mijn dochter heeft het van mayo! Rood om haar mond of waar het maar gekomen is. Geen idee verder, of ze gevoelig is voor andere dingen. Nooit opgevallen.
Mijn zoontje kreeg het al van één lepel melk in het begin, langzaam opgebouwd en daarna is het over gegaan. Zelfde als met pindasaus. Als het bij wat vlekken op de mond blijft is het niet erg.
Hee, erg bedankt voor alle reacties! Mijn dochter heeft het idd ook met mayo, nu ik het zo lees. Ze heeft er ook geen last van, grappig om te lezen dat het blijkbaar toch veel voorkomt.
Mijn dochtertje van 20 maanden heeft het ook van ketchup, selderiesalade en andere sausen en zure voedingsmiddelen. Ze heeft naast de rode vlekken om haar mond, die na een kwartiertje weer wegtrekken, volgens mij geen andere klachten. Ik ben eens gaan kijken op de etiketten en ben tot de conclusie gekomen dat zij overgevoelig is voor E202, E211 of beide. Deze E-nummers komen voor in zure voedingsmiddelen en kunnen een pseudo-allergische reactie veroorzaken; Ze veroorzaken dus geen echte allergische reactie, maar dezelfde stof die vrijkomt bij een allergische reactie (histamine) komt dan ook vrij in de huid, waardoor de rode vlekken of zelfs galbulten ontstaan. Wij letten voortaan erg op de verpakkingen om deze E-nummers te vermijden.
Mijn zoontje en dochter hadden het allebei toen ze wat jonger waren en nu hebben ze er allebei geen last meer van en idd met mayonaise.
hier de jongste die t ook met mayo heeft. dochter heeft t t nooit gehad ondanks kun koemelkallergie verder ook geen last van als ze t gegeten hebben nu ze hun allergie voorbij gegroeid zijn
mijn kids hebben dat bijde met mayonaise. verder hebben ze er geen last van en zijn dol blij als ze weer een keer mayo krijgen (krijgen ze bijna nooit). rood bekkie met vlekken maar geen last na mijn idee