Wat is het verschil?

Discussie in 'De lounge' gestart door jessy77, 3 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Jaja, ik weet dat er al tig topics geweest zijn over het geloof, en wie weet wordt deze dan ook wel gesloten voordat ik antwoord op mn vraag heb, maar goed, ik waag het er op :p

Ik had vandaag een discussie met een Jehova getuige. Ik vroeg haar wat ze zou doen als zou blijken dat een bloedtransfusie nog de enige manier zou zijn om haar kindje te redden. Ze zegt dat ze dat dus zou weigeren omdat het dan God's wil zou zijn.
    Nou heb ik geleerd om respect te hebben voor andermans geloof en om daar geen oordelen over te uiten, maar sorry..dit kón er bij mij niet in!
    Toen ik haar vroeg waarom ze dan een bril op had aangezien het dan God's wil was dat ze niet scherp zou kunnen kijken, gaf ze me als antwoord..j"a maar dat is wat anders"..en daar kon ik het mee doen :( :(

Dus ik zit me echt de hele tijd serieus af te vragen wat het verschil dan precies is?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ben ik dan ook wel benieuwd naar ja. :(

3. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hmmm... eigenlijk heb ik een hele velle mening, maar het enige dat ik er op zeg is:

:confused:

4. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    Ben ook wel benieuwd eigenlijk, maar ik zou het aan mn schoontantes kunnen vragen. Ik heb er 2 die Jehova-getuige zijn.

5. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik zie wel verschil tussen het gebruiken van een hulpmiddel (bril, krukken, beugel) of een bloedtransfusie.
    Bij het laatste krijg je bloed uit andermans lijf in je lichaam. Heel iets anders dan wat glas op je neus zetten.

(en nee, ik ben geen Jehova)

6. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    hmm interessant vraagstuk je zet me wel aan het denken...kennissen van ons zijn ook jehova, toen hun zoon een ernstig auto ongeluk kreeg en een bloedtransfusie nodig had hebben ze dit ook geweigerd...hun zoon is overleden. ik heb ze gevraagd hoe dit zat maar zij leven volgens de overtuiging dat god het niet zo gewild heeft...de tijd van zoonlief was gekomen en dat mag je niet verlengen met kunstgrepen.

het hebben/dragen van een bril is geen levensbeslissende ingreep...het is een handig hulpmiddel..

idd als je heel zwart/wit zou denken zou je zeggen..dat god gewild heeft dat je slecht ziet, haha..

ben zelf overgens helemaal niet gelovig maar vindt dit wel een interessante invalshoek

7. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ja maar plastisch chirurgie zou je ook als hulpmiddel kunnen zien, maar daar zijn ze t ook niet me eens omdat je het lichaam zou verminken die God jou 'gegeven' heeft. En dan denk ik, ok..klinkt ergens wel logisch..maar dan snap ik die bril nog niet (ja zit er echt mee :) ). Want dan zou je ook moeten accepteren dat God je geschapen heeft met een wat mindere zicht? Of zie ik het nou verkeerd?

8. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Bij plastische chirurgie ga je echt wijzigingen aanbrengen in je lijf. Je gaat er anders uitzien dan hoe God jou gemaakt heeft.
    En aangezien in de bijbel staat dat God de mens naar zijn evenbeeld geschapen heeft "en zag dat het goed was" is dat niet netjes.
    Beetje een gegeven paard in de bek kijken zeg maar. ;)

(nogmaals: dit is niet mijn persoonlijke overtuiging)

9. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Nee, ik vind dat je in dat opzicht wel gelijk hebt Jessy. :thumup:

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dat dit mag he, is het weigeren van medische hulp niet strafbaar? Zou het eigenlijk wel moeten zijn wanneer het om minderjarigen gaat of mensen die niet voor zichzelf kunnen beslissen. Als ik nou voor mezelf zou zeggen: ik wil geen bloedtransfusie, dan is dat mijn goed recht. Maar om een kind dat te ontzeggen vind ik wel echt gruwelijk.

Jessy, ik denk ook zo hoor. Waarom wel het een en niet het ander? Waar trek je de grens?

11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    @San79, klinkt logisch wat je zegt hoor, echt, maaaaaar..(ja ik weer)..dan is het ook niet netjes om je zicht te veranderen, dat is wat je gekregen hebt en daar moet je t maar mee doen. Toch?

12. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    @Vlinder84, volgens mij is dat sinds kort toch ook verboden? Dat artsen het zelf bepalen als het om minderjarigen gaat? Althans, dat heb ik dan weer van iemand anders gehoord..of het da ook zo is weet ik niet..

13. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ja, klopt. Veranderen in de zin van lensimplantaten of laseren is dan ook niet de bedoeling. Daarbij breng je weer permanente wijzigingen aan, terwijl een bril alleen iets toevoegt.

14. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    En 't is heel persoonlijk ook nog, want de één vind bijvoorbeeld een beugel ook te ver gaan, terwijl de ander zoiets heeft van "moet kunnen".

15. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ja maar tis en blijft een wijziging. Je wordt er wel fftjes beter van totdat je m afzet. Ik vind het een beetje een geval van "met twee maten meten"..

16. Waarom moet het weer over geloof gaan? Als hun dat niet willen ivm hun geloof,waarom niet? Ieder zijn ding.

17. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Nou, josianne, ik vroeg me iets af..ben een nieuwsgierig persoontje. Ze moeten ook idd zelf weten wat ze doen, ik zie verder ook niemand echt oordelen hier..jij wel?. En als jij t niet over geloof wilt hebben dan ben je vrij om weg te blijven hoor ;)

18. Ik zie genoeg mensen oordelen.
    Er zijn genoeg mensen die in iets geloven en anderen zich daar niet in kunnen vinden. Als je zo nieuwsgierig bent vraag een duidelijke uitleg aan de jehova's getuige.
    Ik vind wel dat je oordeelt! Misschien had je te titel moeten aanpassen dat mensen weten dat het over geloof gaat dan had ik zeker niet hoeven reageren. Wordt zo koud om zulke ***

19. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    @Josianne: ze stelt gewoon een vraag? Waarom stel je je zo defensief op?

20. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Josianne, iedereen heeft toch altijd een mening/oordeel?
    Waarom is het nou negatief om het daar over te hebben? Juist als mensen stoppen met praten gaat het mis.

Deel Deze Pagina