rode wijn drinken tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door michellle81, 20 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik ben zelf helemaal geen drinker, alleen op vakantie heerlijk geborreld maar niet extreem ofzo, was niet dronken, enkel aangeschoten en melig haahah
    Maar thuis drink ik niet, zeker niet bij me kids, dat vind ik gewoon eng omdat ik een bepaald beeld bij me heb van mn vader vroeger.
    Ik drink dan ook niet in de zwangerschap!

Ik kan trouwens niet wachten om een broodje tartaar te (vr)eten zeg! hahaah

2. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    ik lust geen wijn,maar hoorde wel is bij de gyn dat 1 glaasje per week (rode) wijn helemaal geen kwaad kan,is goed voor de bloedsomloop zelfs

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik ben een wijnliefhebber, maar tijdens de zwangerschap had ik al meteen geen trek meer in en heb dus geen druppel gedronken. De meningen verschillen inderdaad over af en toe een glaasje rode wijn. Idd vertellen sommige verloskundigen dat af en toe 1 glaasje wijn helemaal niet slecht is. Ik geloof ook niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar had er geen trek in dus dat was makkelijk.

En dat alles wat je eet en drinkt bij je kindje komt: er bestaat zoiets heel moois als placenta die een groot gedeelte van de zooi eruit filtert. Niet alles uiteraard maar niet alles komt bij je kind terecht, dat is echt een misvatting.

4. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik 2 keer.
    1 keer 1 glas witte wijn op de verjaardag van mijn zoontje en 1 keer 1 glas op mijn eigen verjaardag ;)

Mijn moeder had overigens een halve fles sherry op toen ze aan mijn bevalling begon omdat de v.k. in de jaren 70 zei dat het de bevalling op gang kon brengen. Ik was n.l. al twee weken te laat... :(

5. michellle81

michellle81 Actief lid

4 sep 2008
    397
    0
    0
    haarstyliste/visagiste
    rotterdam
    nou denk dat ik met kerst wel lekker een glaasje rode wijn neem hoor ..

6. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik drink ook niet, ik rook niet, eet geen biefstuk, rosbief, filet americain....wat een feest zal dat worden als dat kindje er straks is, ik verheug me ECHT al heeeeeel erg op dat eerste stokbroodje met filet americain!
    Tja, een wijntje kan na je 25e week niet zoveel kwaad zei mijn gyn, maar ik drink anders ook zelden tot nooit, waarom zou ik het dan nu wel doen?

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik vraag me ook af of een broodje met filet american nu nog kwaad zou kunnen. De baby mag al geboren worden. Dus zou een broodje filet american kwaad kunnen?

In het begin van de zwangerschap kan het toch kwaad omdat je er een bacterie in zit waar je een miskraam van kunt krijgen?

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    wat dacht jij wowie ik ga het effe inhalen :p :) (humor!)

Ik ben zoiezo geen fan van verslavende middelen in het algemeen dus ik drink eigenlijk nooit (laatste keer was een slokje champagne bij een opening, en na het slokje in plantenbak gegooid :) ) heel veel mensen vinden het "ongezellig" als je afslaat dus gooi ik het altijd zo weg of laat het staan nadat het ingeschonken is..

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ooooh ik zou zoooo graag een wijntje willen, maar het staat me gewoon echt tegen. Ik krijg het echt niet naar binnen, voel me dan zo schuldig. Dus nee, ik heb niet gedronken tijdens de zwangerschap. Maar als eerste gaat de fles champagne open na de bevalling en een wijntje zal een paar dagen later ook wel volgen denk ik :)

10. mamasuusje

mamasuusje Bekend lid

24 sep 2008
    586
    0
    0
    ik had wel wat alcohol op toen ik nog niet wist dat ik zwanger was, dus toen kon ik er ook niks aan doen.. maar nu echt geen druppel eigenlijk

11. Eefje28

Eefje28 Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.923
    0
    0
    Groningen
    :) Bevalling? Haha..om het anders maar te vieren..Haha..Nou ja misschien haalt t wel de scherpe kantjes eraf.. ;) ..Snap dat je zwangerschap bedoelt maar t leest erg grappig..Ik zie me al liggen ophet kraambed met een fles wijn erbij..Gezellige boel.. :)

Ik heb tot nu toe misschien 2 mini glaasjes op..
    Maar dat was in het begin toen ik nog dacht dat af en toe een glaasje wel mocht..
    Dat is nu veranderd en nu liever helemaal niet meer..
    Dus ik wacht nu braaf af en vier het straks wel ..MET een wijntje..Haha.

12. ancie

ancie Bekend lid

17 feb 2007
    514
    0
    0
    een kennis van mij die had met haar zwangerschap heel veel ijzer te kort
    ze kreeg daarvoor eerst tabletten maar dat hielp niet goed genoeg toen werd er tegen haar gezegd dat ze elke avond een glaasje (weet niet meer presies hoe het heet ) maar was iets van grootmoeders bloedwijn ofzoiets en mij is verteld dat 1 glaasje helemaal geen kwaad kan
    ik zelf drink niet want lus geen wijn maar heb dat zo gehoord en nagevraagd en 1 glaasje wijn kan echt geen kwaad

liefs ancie

13. evepientje

14 apr 2008
    78
    0
    0
    Hilversum
    ik heb twee keer gedronken. Een keer een glas rode wijn op mijn eigen bruiloft :) en een keer een glas champagne toen ik uit het ziekenhuis mocht........en beiden smaakte heerlijk. Heb er de hele avond van genipt en met veel water gedronken.................

14. Female

Female Niet meer actief

Ik drink af en toe een glaasje wijn, 1 keer per maand ongeveer.

15. mamajennifer

mamajennifer Actief lid

Ik ben het helemaal met je eens... Ik doe ook niet aan wijn tijdens mijn zwangerschap...

16. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Er was laatst een onderzoek gedaan in engeland (stond hier ook in de krant) dat gematigd drinken geen kwaad kan en zorgt voor intelligentere en levenslustigere kinderen. Ik vond dit zelf nogal een rare conclusie en kort door de bocht. Ze nuanceerde het dan daarna ook weer dat ze denken dat meerdere factoren hiervoor verantwoordelijk zijn. Namelijk dat hoog opgeleide vrouwen sowieso gematigd (kunnen) drinken en dit dan ook vaker doen tijdens de zwangerschap en dat als je een of twee glaasjes wijn drinkt per week je dan wat minder gestressed bent en dit ten goede komt aan je baby.

Ik drink soms een slokje van het biertje/wijntje van mijn vriend en heb een halve glas champagne laatst gedronken. Verder neem ik toch liever geen risico... veel vrienden van mij zijn arts (eentje gynaecoloog zelfs) en die hebben allemaal wel wat gedronken toen ze zwanger waren.

17. tinke

tinke Actief lid

25 jul 2008
    170
    0
    0
    Abcoude
    Brie mag je gewoon hebben hoor. Zolang het maar uit Nederland komt is er niks aan de hand.

18. lizzie25

lizzie25 Lid

14 jul 2008
    56
    0
    0
    ik dronk in mijn vorige zwangerschap denk 3x een glaasje wijn in m`n hele zwangerschap en zal nu ook met kerst een glaasje drinken. t kan absoluut geen kwaad, heb zeln zwangerschapsboek gelezen dat het goed is 1 glas rode wijn voor je hart en bloed.

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb toen ik zwanger was van Jelle 1 glaasje champagne gedronken op de bruiloft van mijn zwager en schoonzus. Ik was 38 weken zwanger en toen had ik echt zoiets van: Nu kan het geen kwaad meer.. :)

Nu heb ik tot nu toe 2 glaasjes 43 gedronken. Bij de eerste wist ik nog niet dat ik zwanger was en de tweede heb ik gedronken nadat we mijn schoonvader gecremeerd hadden... En die laatste was niet eens lekker omdat ik me schuldig zat te voelen, dus die heb ik na 3 slokken door de gootsteen gegooid.... :)

Misschien een glaasje witte wijn (met een groot glas water ernaast) met kerst...

Op zich denk ik ook dat alcohol meer kwaad doet als je kindje nog in de maak is, zeg maar in het begin van de zwangerschap als dat je een glaasje drinkt aan het einde van je zwangerschap...

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

IK drink geen druppel alcohol tijdens mijn zwangerschap. Ik vind het zo'n onzin dat je dat ene glaasje niet kan laten staan, want ook dat ene glaasje is niet goed voor de foetus.
    Als ik dan lees dat iemand zegt dat dat ene glaasje geen kwaad kan, dan denk ik: waar komt die vandaan? In alle zwangerschapsinfo die je krijgt, staat alcohol op de nr. 1 van DONTS, daarna medicatie en daarna roken.
    Ik heb het niet alleen over FAS, zelfs een kleine hoeveelheid alcohol kan al ernstige onherstelbare schade aanrichten voor de foetus. Ook een kleine hoeveelheid alcohol kan al invloed hebben, onder andere: afwijkingen van de schedel, het gezicht, de hersenen en hart kunnen voorkomen. Er kan sprake zijn van groeiachterstand, gehoor- en/of gezichtsbeperking en verstandelijke beperking. Ook kunnen leer- en/of gedragsproblemen optreden.
    FAS (foetaal alcohol syndroom) is niet te genezen, maar kan voorkomen worden door geen alcohol te drinken in de periode voor en tijdens de zwangerschap. Voor de aandoeningen aan de hersenen is geen behandeling. Voor de aandoeningen van overige lichaamsdelen zijn meestal operaties mogelijk.

Dat die je je kind toch niet aan?

Deel Deze Pagina