rode wijn drinken tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door michellle81, 20 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. michellle81

michellle81 Actief lid

4 sep 2008
    397
    0
    0
    haarstyliste/visagiste
    rotterdam

2. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Nou tja als je het volgende leest:
    Het drinken van één tot twee glazen leidt bij iedere zwangere vrouw tot een tijdelijke onderbreking van de ademhalingsbewegingen van het ongeboren kind. Bij de ademhalingsbewegingen gaat vruchtwater de longen in en uit. Dit is van belang voor de groei en ontwikkeling van de longen.

Bij de moeder breekt de lever de alcohol weer af.
    Bij de baby is dit niet het geval, omdat de lever nog niet is volgroeid. Gevolg: de baby plast de alcohol uit en de drank komt in het vruchtwater in de baarmoeder terecht. De baby, die voortdurend vruchtwater drinkt, krijgt de alcohol hierdoor opnieuw binnen.

Zie ik niet heel veel verschil met roken tijdends de zwangerschap, beide is niet goed voor je kindje

3. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    Ik vind ook dat je het gaalsje echt zou moeten laten staan! t is miss een harde mening, maar ik ben gestopt met roken
    roke 1 pakje zware shag in 2 dagen!) Dus dan zou iedereen die t nu red op 1 glaasje wijn of wat dan ook t glaasje ook wel moeten kunnen laten staan lijkt me

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik drink eigenlijk ook geen wijn tijdens de zwangerschap. Bij mijn vorige zwangerschap had ik rond 30 weken een keer een zakelijke afspraak met twee huisartsen. Na afloop boden ze me een glas wijn aan om nog even gezellig na te praten. Ik keek echt stomverbaasd, had ik niet verwacht van 2 artsen, notabene. Maar zij waren ervan overtuigd dat het geen kwaad kon, zeker niet als je al verder in de zwangerschap bent. Nu moest ik nog rijden, dus niet gedaan. Later was ik nog op vakantie en toen heb ik 1x een glaasje gedronken. Die nacht echt heel slecht geslapen en gedroomd dat ik een dood kindje kreeg, omdat ik wijn had gedronken. Haha, hoezo schuldgevoel! Sindsdien doe ik het toch maar niet meer.

Ik moet wel zeggen dat ik het af en toe mis, zeker tijdens vakanties en gezellige feestjes etc. Ik heb na mijn vorige zwangerschap nog 15 maanden borstvoeding gegeven, dus 2 jaar geen alcohol en 3 maanden later was ik alweer zwanger. Ik ben echt geen alcoholist, maar een lekker zoet glaasje Samos of Baileys met ijs vind ik heerlijk en dat mis ik soms wel. Maar ja, alles voor de kids, he? En mijn man profiteert inmiddels al bijna 2,5 jaar van zijn altijd aanwezige BOB....

5. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    haha ja mijn lief profiteerd ook erg goed van mijn promoti tot BOB :D en ik ben ook echt geen alcoholist maar ben gek van een boswandeling! er staat nog steeds een fles in de koelkast ik krijg t niet over me hart om m weg te gooien en ste vast als ik in de kroeg komt zetten ze een boswandelingglas met melk en groene limo voor me neus zodat ik toch het idee heb dat ik achter een borrel zit (hun zien me denk ik wel als alco haha) t is trouwens niet te zuipen melk met limo haha

6. Hypnose

Hypnose Bekend lid

26 dec 2007
    737
    0
    0
    Dit is nou precies hoe een roker ook denkt. Je eigen gedrag is áltijd goed te praten (dit doe jij nou eenmaal ook nu..), maar owee als een ander iets doet wat niet in jouw straatje past. Dan is het 'kort door de bocht'. Pot verwijt de ketel, is het niet?

Ik doe het allebei nu even niet (alcohol mis ik niet, roken soms wel), maar drink wel cola...

7. lizzie25

lizzie25 Lid

14 jul 2008
    56
    0
    0
    een beetje overdreven maar ja iedereen is anders.. mijn zoon is kerngezond ter wereld gekomen

8. lizzie25

lizzie25 Lid

14 jul 2008
    56
    0
    0
    en tuurlijk is alcohol schadelijk, als jij nu lekker aan de whisky gaat ja dat zal zeker effect hebben maar over rode wijn wordt anders gepraat en blijkbaar wordt er overal wat anders over geschreven en zo gaat t altijd want t ene jaar zeggen ze dat dit weer schadelijk is en t andere jaar is t weer wat anders en zo gaat dat

9. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    zodra er dus wordt getwijfeld of het wel of niet schadelijk is lijkt t mij dat je t moet laten staan en of het nou rode wijn of whisky is in beide zit alcohol en dat is schadelijk...
    je kind drinkt t mee en als t geboren is lijkt t me dat je je kind ook geen alcohol geeft dus waarom voor de geboorte wel?

10. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Feit is dat men het gewoon niet weet bij alcohol. Een teveel aan alcohol breekt cellen af en veroorzaakt verstoring in de celgroei maar wat tijdens een zwangerschap 'teveel' is weet men dus niet. Om die reden is de stelling: niet drinken tijdens de zwangerschap. De kans dat één drankje kwaad kan is natuurlijk klein maar het blijft een risico.
    De schadelijke gevolgen van roken in de zwangerschap zijn goed bekend. Eén sigaret of 20 maakt niet uit. Je kindje loopt een sterk verhoogd risico op een lager geboortegewicht en problemen met astma e.d. na de geboorte.
    De medische wereld is er trouwens wel over uit dat de gevolgen van een teveel aan alcohol groter zijn dan roken tijdens de zwangerschap. Maar ja bestaat er een overtreffende trap van ernstige afwijkingen? Ik weet het niet hoor :(

Beide niet gedaan tijdens mijn zwangerschap (dronk al nooit dus dat was gemakkelijk) en ik ben blij dat ik nu gestopt ben met roken. Wil het graag zo houden voor mijn mannetje. Een gezonde mama.

11. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Oeps verkeerd gelezen.

12. lizzie25

lizzie25 Lid

14 jul 2008
    56
    0
    0
  13. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Een vreemde site, volgens mij ook niet professioneel medisch. Er wordt niks gezegd over toxoplasmose, listeria etc. Site van het voedingscentrum lijkt me een betere leidraad ;)
    Maar als je het voor jezelf wilt verantwoorden dat je toch lekker doordrinkt of rookt, moet je dat vooral doen :(

14. ancie

ancie Bekend lid

17 feb 2007
    514
    0
    0
    tip voor de feestdagen :

ze verkopen kinderwijn zonder alcohol kinder schampagne
    wil je persee de smaak van rode wijn hebben
    laat de kook er ff over heen gaan maak zoals eerder gezegd is cluwijn goed laten koken zodat alle alcohol er uit is
    ik zelf heb voor oud en nieuw kinder shampagne gehaald hahaha dan lijkt het net of ik mee doe hahaha

liefs ancie

15. nee geen alcohol tijdens mijn zwangerschap, maar daarbuiten houd ik er ook niet zo van. Laats een toetje gehaald waar alcohol in bleek te zitten. heb ik ook maar laten staan.

16. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik zou het niet doen. Al is de kans op schade maar 0,0000000001 % dan nog zou ik het niet doen. Ik ga hier maar hetzelfde schrijven als bij de rokers-topic. Wat is 9 maanden nou een beetje gezond leven om een gezond kind ter wereld te brengen. En als je de verleiding echt niet kan weerstaan, dan zou ik AA maar eens bellen.

17. Juff

Juff Actief lid

14 okt 2006
    203
    0
    0
    Juffrouw
    Hallo allemaal,

Ik heb het topic maar een klein beetje doorgelezen dus weet niet of het al genoemd is maar wil de, af en toe tijdens de zwangerschap wijndrinkers, even wijzen op het foetaal alcohol syndroom. Een syndroom dat voorkomt bij baby's waarbij de moeder alcohol heeft gedronken tijdens de zwangerschap, daarbij is er geen ondergrens aan te geven qua hoeveelheid. Het kan theoretisch dus al voorkomen bij het drinken van 1 enkel wijntje. Ik heb een kindje in de klas gehad met dit syndroom en geloof me, dat wil je echt niet! Een zwaar misvormde schedel met zwaar autistische gedragskenmerken.
    Ik veroordeel niemand hoor maar wilde jullie er even op wijzen, er is namelijk niet veel bekendheid over dit syndroom.

18. michellle81

michellle81 Actief lid

4 sep 2008
    397
    0
    0
    haarstyliste/visagiste
    rotterdam
    hahahahahahaha ja hoor bij 1 wijntje moet je toch even beter google hoor ..................
    nu maak je mensen namelijk wel bang .....

19. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Hoe verwerkt mijn lichaam alcohol?
    Alcohol wordt via de maag en de dunne darm in je bloed opgenomen en daarna afgebroken door de lever. Als je drinkt terwijl je zwanger bent, komt de alcohol via de placenta in het lichaam van je ongeboren kind. Het promillage bij de baby is op dat moment net zo hoog als bij jou. Omdat de organen van de baby nog niet volledig zijn ontwikkelt, waaronder de lever, scheidt het kind de alcohol uit, dit komt terecht in het vruchtwater, wat de baby vervolgens weer drinkt. De hersenen zijn in volle ontwikkeling en zijn in elk stadium gevoelig voor alcoholgebruik. Gedurende de gehele zwangerschap kan door alcoholgebruik van de moeder dus blijvende schade in de hersenen ontstaan.

Schade door alcoholgebruik :

Lichte schade
    Veel huilen, slaapproblemen en hyperactiviteit

Zwaardere schade
    Leerstoornissen, lichamelijke afwijkingen en een verstandelijke handicap.

Alcohol drinken tijdens de zwangerschap vergroot de kans op een spontane abortus, een doodgeboren kind en vroeggeboorte.

Duidelijk genoeg?

20. hellen83

hellen83 Actief lid

16 nov 2008
    461
    0
    0
    heb niet meer gedronken sinds ik weet dat ik zwanger ben maar toen ik het nog niet wist wel...

ga er vanuit dat het wel goed komt en dat het zeker geen kwaad kan maar nu ik het weet voelt het idd niet goed als ik wel wat zou drinken.
    ben benieuwd hoe het met de feest dagen zal gaan...
    liefs Hellen

Deel Deze Pagina