"roelie" overleden door geweld in instelling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Ilona1986, 5 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een demente bejaarde is echt heel wat anders dan iemand van middelbare leeftijd met een psychische of verstandelijke stoornis...
    En ja, ze hadden deze mevrouw naar buiten kunnen laten gaan maar doe je dat wanneer je er van overtuigd bent dat ze zichzelf daar zal bezeren en waarschijnlijk met haar nog anderen ook?

Het is veel te makkelijk om vanaf de zijlijn een oordeel te vellen over hoe en waarom er gehandeld is zoals er gebeurd is. Vind het nou vooral ongelofelijk sneu voor de nabestaanden en ook voor andere betrokkenen want het is HEN overkomen... niet jou.

Na enkele branden, grote agressieincidenten en verschillende suicides te hebben moeten aanschouwen van dichtbij oordeel ik niet meer, heb ik alleen intens medelijden...

Ja, ik ben een groot voorstander van het terugdringen van dwang en drang maar laten we ons wel realiseren dat er dan wel iets wezelijks moet veranderen.... platspuiten zoals in het buitenland gedaan wordt lijkt me niet de oplossing....:x

2. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg

Het is misschien niet te vergelijken, maar ik heb van een demente bejaarden toch een gigantische harde klap in mijn gezicht gehad.....en ik ben dit niet gaan oplossen met agressie terug te gebruiken !
    Op het filmpje zie ik verzet van " roelie " maar ik kan nu niet zeggen dat ze behoorlijk agressief is. Daarom ben ik er van overtuigd dat dit op een andere manier opgelost had kunnen worden.
    Romy heeft een hersenbeschadiging en daardoor kan zij soms ook behoorlijk agressief zijn. Ze is nog maar 4 jaar, maar dan toch al heel sterk ! Zo ook in het ziekenhuis, wanneer ze geprikt moet worden of iets dergelijks gaat de knop om en word ze enorm boos. Er was een keer een verpleegkundige die haar heel hard aan heeft gepakt, tegen het bed aan heeft gedrukt en stevig in haar bovenarm kneep. Deze is door mij onmiddelijk weggestuurd ! er kwam een andere verpleegkundige en deze heeft haar gekalmeerd en plots was het allemaal niet meer zo erg. Het is niet te vergelijken, maar ik probeer te zeggen dat wanneer ze zich ook maar even in " roelie " hadden kunnen verplaatsen dit misschien niet nodig was geweest. Zoals ook werd gezegd in de docu zat ze er vrijwillig, had ze mogen gaan....ze konden haar zussen bellen en die waren haar komen halen. I.p.v werd " roelie " in de time-out kamer gegooid, moest ze excuus-brieven schrijven....Platspuiten is ook zeker geen oplossing, ben ik helemaal met je eens....

3. rums

rums Niet meer actief

Heel verdrietig voor alle betrokkenen.

Alleen werk ik in de gehandicaptenzorg en krijg je eenmaal dingen opgelegd van het managementteam en een gedragsdeskundige. Wij hebben ook een cliente gehad die niet bij ons op de groep hoorde.
    De begeleiders hadden dit in kennismakingen met de cliente eigenlijk al vastgesteld en hun vragen gehad. Maar de gedragsdeskundige vond dit toch echt anders. Met tot gevolg dat de begeleiders hun gelijk kregen en wij met een cliente zaten die niet in de groep pastte en eigenlijk 1 op 1 begeleiding nodig had.
    Maar ja dan heb je er mee te dealen... En ik kan je zeggen dat ik ontzettend bang ben geweest in bijvoorbeeld slaapdiensten.

En die uitzending over Brandon die nog aangehaald werd. Dat was echt een eenzijdig belicht verhaal. Want die Brandon brrr!
    Andries Knevel zou er goed aan doen om nog een keer een uitzending te maken over Brandon en dan alle kanten belichten.
    En ik kan je zeggen dat er dan schokkende dingen aan het licht komen.

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.886
    5.181
    113
    Home
    ik werk in het ziekenhuis en kom regelmatig agressieviteit tegen
    en daar zijn protocollen voor maar heel enkel als het echt te ver gaat dan reageer je in een split-second.
    deze medewerkers hebben dit niet gedaan om haar te pijnigen maar uit bescherming voor hunzelf
    vreselijk voor roelie, de medewerkers en de nabestaanden.

het is altijd zo makkelijk om vanaf hier te roepen dat het niet goed is maar de oplossingen zijn vaak niet zo dichtbij en vaak zijn er al vele verschillende methodes geprobeerd.

5. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Ik ga ervanuit omdat ze 3 maand is opgenomen, dit om een crisisplek ging.
    Dat ze oftewel vastliep in haar vorige situatie.
    Maar het feit dat ze vrijwillig is opgenomen, is hier wel belangrijk, de time out is namelijk een dwangmiddel en mag alleen worden gebruikt in situaties waarin duidelijk is dat ze een gevaar voor haarzelf of voor medewerkers zijn.
    Hiervoor moeten ze op het moment van dat iemand in de time out worden gestopt een arts bellen voor toestemming, heel vaak gebeurd dit nadien soms dagen later.
    Ik zeg niet dat de begeleidsters fout zaten, maar wel de mensen die haar daar hebben geplaatst zij vertrouwden haar toe aan het personeel.
    Terwijl het personeel er niet op was toegelegd.
    Zo gaat het helaas vaak is mijn ervaring, managers en directie die alleen denken aan geld en niet aan veiligheid.
    Het blijft een complex onderwerp en het is jammergenoeg in veel instellingen een groot probleem. Agressieve clienten leveren geld op , hoe complexer het gedrag hoe meer geld men krijgt en de mensen met minder gedragstoormissen worden hier de dupe van omdat zij minder rendabel zijn. Zorg kost nou eenmaal geld.

6. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Het is altijd makkelijk om als buitenstaander zo'n situatie te beoordelen. Maar we hebben geen idee wat er echt heeft afgespeeld. Ik denk dat de medewerkers ook hebben gehandeld naar wat hun op dat moment konden. Als je haar haar agressie had zien botvieren op die deur had ik haar eerlijk gezegd ook niet 123 naar buiten laten lopen, voor haarzelf niet en voor anderen niet.
    Ik werk zelf ook met zulke clienten en de waarheid ligt vaak echt wat genuanceerder als dat er van de buitenwereld word gekeken.

Ik wil absoluut niet goed praten wat deze medewerkers hebben gedaan, maar ik ga ze ook geen beschuldigende vinger geven.

7. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Sorry, maar nogmaals, ik vind niet dat je de agressie die een demente bejaarde uit onmacht gebruikt kunt vergelijken met de dreiging die je voelt als er iemand op je afkomt die al zijn agressie op jou bewust gericht heeft, en je ook verbaal agressief aanvalt. Dan handel je compleet anders.

8. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Eens...

Het is heel spijtig hoe die gegaan is... Maar vind het idd ook eerder een fout van het management dan zozeer van de begeleiders. Onvoldoende scholing en kennis was het probleem.
    Durf bijna met 100% zekerheid te zeggen dat begeleiders in kwestie echt miet sochtends hebben gedacht, laten we vandaag maar eens op roelie gaan liggen met alle gevolgen van dien...

Agressie in de gehandicapten zorg is tja een vak apart. Ik ben ook echt wel echt bang geweest en in het nauw gedreven geweest. Er is zo spreekwoord : een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dus niemand kan zeggen dat ze anders zouden reageren want het feit os... Je weet niet hoe je reageert als je er mee geconfronteerd word... Geloof ook wel dat hun echt gedacht hebben dat ze goed hebben gehandeld na hun eigen kunnen

Ik praat het niet goed, maar nogmaals je kunt er eigenlijk miet over oordelen....

9. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het is zo jammer dat zulke tv-programma's niet de tijd nemen om goed naar een situatie te kijken. Natuurlijk is dit verschrikkelijk! Maar ik zou her hele verhaal graag willen weten. Dan is het weer een verpleeghuis wat in het nieuws komt, dan weer ee instelling.

Ik heb jaren met verstandelijk gehandicapten gewerkt met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag. Ook daar gebruikten we technieken om iemand veilig te fixeren en zichzelf en de omgeving te beschermen.

Inmiddels werk ik al jaren met dementere ouderen, ook soms met moeilijk gedrag. Maar ik zou het niet in mijn Hoofd halen om die even op de grond te leggen om het gedrag te stoppen. Voor mij gaat die vergelijking echt niet op. De problematieken zijn zooooo anders!

10. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0

Eens!
    Helemaal na dat verhaal/ schandaal van die Brandon. Waaruit achteraf bleek dat dit een tweezijdige afspraak was en hij het zelf ook prettig vond om vast te zitten omdat hij dan rust had oid.
    Ik vind het echt jammer dat er dan zo'n eenzijdig verhaal van word gemaakt. De situatie ligt altijd genuanceerder als dat je in zo'n oproer programna ziet

11. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik vind dit zo erg:( Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit een bewoner bij ons zo zou behandelen ( werk in verpleeghuishuis ) Wat respectloos zeg!! Ik hoop op een flinke straf!

12. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Nogmaals id niet te vergelijken!!!

En nog wat... Het is ook een filmpje zonder geluid. Wie weet wat roelie allrmaal niet geroepen heeft... ;)

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

eens.
    Ik denk dat er sprake is van niet weten hoe te handelen, maar wel enige aanwijzingen gekregen te hebben via andere collegas.
    Ze hadden cursussen moeten krijgen zodat ze weten hoe te reageren in deze situaties. Ik geloof ook niet dat er sprake is van opzet en daarom vind ik dat ze niet gestraft hoeven te worden.

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

eens!

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Heb het filmpje niet gezien.........waar kan ik het terug vinden?

Onze jongste zit trouwens op het kdc van deze instelling ( Novo )
    Wij hebben een brief thuis gehad met info ed.
    Ik moet eerlijk zeggen dat er een hoop niet juist gaat bij Novo hoor!! Zo ook op het kdc van onze zoon.
    Wij willen hem daar dan ook zo snel mogelijk weg hebben en dat hadden we al lang besloten voor het incident dat in de media kwam.
    Gewoon omdat de communicatie daar heel erg slecht is en ook dat ze nog op een ouderwetse manier werken.

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Vergelijken is nooit goed, maar ik heb ook 5 jaar gewerkt met dementerende ouderen en die kunnen behoorlijk agressief en dreigend zijn hoor!
    Ik ben echt een paar keer goed bang geweest in avonddiensten. We hadden 2 mannen die echt heel sterk waren, waar je niet zomaar tegen op kon boksen. En ook deze mensen kunnen hun agressie heeel bewust op jou afreageren!

Ik ben het eens met degene die zeggen dat het vaak veel complexer is dan wat er in de media gezegd word.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    #37 Umm85, 10 aug 2013
    Laatst bewerkt: 10 aug 2013
    Mijn moeder heeft een paar jaar terug ook 2 ribben gebroken. Ze werkte als wijkverpleegkundige, had de man gewassen en was even zijn pillen aan het uittellen in de keuken. Heeft hij haar aangevallen met een stok omdat hij dacht dat mijn moeder een inbreker was.

Mijn moeder heeft ook gevochten voor haar leven en heeft het huis gelukkig kunnen ontvluchten, ze is een vrouwtje van 1.54 en 60 kg en die man een boer van 1.90 en 120 kg.

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    My point exactly!

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.113
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Inmiddels is het bestuur naar buiten gekomen met een verklaring dat Roellie inderdaad op een verkeerde afdeling zat, waar ze haar niet de juiste begeleiding konden geven. Dus was meerdere mensen hier al zeiden; het management zit hoog en droog en lekker veilig achter een bureau. En als het dan misgaat -waar je op kunt wachten in sommige situaties- wordt er lekker met een beschuldigend vingertje naar de begeleiders gewezen.

Dat die mensen fouten hebben gemaakt, mag duidelijk zijn. Maar zij werden geconfronteerd met een situatie waarvoor ze gewoon niet opgeleid zijn. Ik vraag me af hoe wij gereaged hebben als we zonder enige kennis met zo'n dreigende situatie geconfronteerd zouden worden (en verantwoordelijk zouden zijn niet alleen voor onze eigen veiligheid en die van de betreffende persoon, maar ook voor de veiligheid van andere cliënten op zo'n afdeling!)
    Ik denk dat ze uit angst en onkunde dingen gedaan die niet goed waren en vreselijke gevolgen hebben gehad. En dat is al erg genoeg voor Roellie en haar nabestaanden, maar ook voor de begeleiders die dit hebben gedaan. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat zijn hier ook erg onder gebukt gaan!
    En dat is vooral de mensen aan te rekenen die de keuzes hebben gemaakt waardoor zowel de begeleiders als de cliënt in deze hele nare situatie terecht kwamen.

Je zou dit kunnen vergelijken met een groep ambulancerijders die wordt gevraagd om een grote brand te blussen. En dan achteraf boos op ze worden dat ze het fout gedaan hebben. Allicht: het is niet hun werk. Net zoals het niet het werk van deze begeleiders was om me dit soort cliënten te werken.

20. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Inderdaad, en ook wat Buffy al zei: het is veel complexer dan wat in de media weergegeven wordt. Ik denk dat je alleen een idee kunt hebben van wat er aan de hand is als je zelf met mensen met een vergelijkbare problematiek hebt gewerkt, en met alle respect, maar dementerenden etc is echt heel ander werk. Ik heb het beide gedaan.
    Ik zag het in mijn werk ook, je krijgt een client op de groep die er eigenlijk niet past, gewoon omdat die nergens anders terecht kan of erger nog; omdat het geld oplevert. Begeleiders geven veelvuldig aan dat het niet goed gaat, maar daar wordt veel te lang niet naar geluisterd, met in dit geval fatale afloop. Als begeleider heb je het er maar mee te doen terwijl je niet gewend bent met deze soort problematiek te werken, de opleiding er niet voor hebt en de middelen en maatregelen er niet voor aanwezig zijn. Misschien schudt dit alle managers eens wakker en gaan ze in het vervolg wat meer naar de begeleiders luisteren.

Deel Deze Pagina