"roelie" overleden door geweld in instelling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Ilona1986, 5 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Natuurlijk is werken met dementerende heel anders dan met verstandelijk gehandicapten. Ik weet niet hoe dat is, heb daar nooit gewerkt.
    Ik wilde alleen aan geven dat ouderen ook vreselijk sterk kunnen zijn. En dat die je ook echt flink kunnen bezeren of bedreigen.
    De managers hebben vaak geen idee wat er zich nou werkelijk op de werkvloer afspeelt. Het interesseert ze ook helemaal niks.
    Het gaat ze alleen om de cijfertjes, maar ze geven niks om de bewoners.

2. Minerva

Minerva Niet meer actief

Hier ben ik het helemaal mee eens! Mijn ex werkt ook met gehandicapten waarvan er een paar zijn die regelmatig agressief gedrag vertonen. Natuurlijk komt dat ook altijd onverwachts! Het spreekt voor zich dat ze trainen en leren omgaan met dit soort situaties, maar ik kan me voorstellen dat het altijd weer even schrikken is. Soms moeten zij de betreffende personen voor hun eigen veiligheid én die van de patiënt (bewoner) tijdelijk fixeren.

De meeste mensen laten zich snel leiden door de berichtgeving in het nieuws en hebben snel hun oordeel klaar. Zij zijn niet op de hoogte van de gevaren die je soms tegenkomt door met dit soort mensen te werken. Op zich logisch, je kunt ook niet alles weten, maar bij dit soort "sensationele" verhalen zit er vrijwel altijd wel meer achter....

Ontzettend vervelend voor alle betrokkenen!

3. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Heel heftig...
    Verschrikkelijk voor roelie en haar familie.
    Ook een drama voor de begeleidsters die dit op hun geweten hebben. Ze werkten blijkbaar in een instelling waar de boel niet op orde was: vrijwillige plaatsing en dan toch gebruik maken van een lege ruimte en met man en macht proberen te fixeren terwijl ze deze techniek duidelijk niet onder de knie hadden.

Tja, dood door schuld is heel zwaar...dat roelie door slechte organisatie en onnozel optreden personeel nu dood is, is diep triest.

Pfff je zou maar een dierbare in een instelling hebben wonen, lijkt me zo moeilijk om vertrouwen te hebben in de mensen die de dagelijkse zorg voor hun rekening nemen.

Hoop dat deze instelling en hopelijk ook andere instellingen hun beleid bij optreden bij weerstand en agressie patient weer eens goed onder de loep nemen.

Kun je trouwens verstandelijk gehandicapt zijn met een iq van 80?
    In begin filmje zeggen ze dit, of heb ik dat verkeerd vestaan.
    Dacht dat er onder de 85 pas sprake is van een lichtverstandelijke beperking en niet in zon mate dat je in een instelling moet wonen.

4. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Ik weet jammer genoeg dat het vaker fout gaat in instellingen. Mijn zusje heeft jarenlang in een instelling in sint michelsgestel gezeten en ik kan jullie zeggen dat nederlandse gevangen het beter hebben.
    Mijn zusje heeft toen ze 3 maanden oud was hersenvliesontsteking gekregen en heeft daar autisme en doofheid aan overgehouden.
    Vele male kwam ze thuis compleet onder de blauwe plekken, omdat het volgens hun weer nodig was haar te fixeren. Hele dagen alleen in haar 'hokje' zitten met haar rug naar de deur (wat heel handig is als iemand doof is).
    En het is ook zeker wel de schuld van de begeleiding, totaal niet betrokken bij cliënt en familie.
    Ik kan zo uren doorgaan, maar ik ben blij dat ze nu op haar plek zit en gezien wordt als mens ipv een nummer!

5. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Dit dus. Mijn neef heeft jarenlang in een instelling gezeten waar hij ook bij het minste apart gezet werd. En net daar werd hij aggressief van. Tegen ons werd dan gezegd dat het toch maar goed was dat ze hem geisoleerd hadden. Uiteindelijk is hij dan naar een andere instelling kunnen gaan en daar was de aanpak helemaal anders. Mijn schoonzus stond daar als contactpersoon en als hij een driftbui kreeg werd zij gebeld. In plaat van hem dan te isoleren gingen ze met hem naar buiten en zegden ze dat zijn tante op weg was om hem te komen halen. Tegen de tijd dat mijn schoonzus er dan was was hij vaak al helemaal gekalmeerd en ging hij toch weer naar zijn kamer. Hij is daar zelfs zo opengebloeid dat hij nu al 3 jaar een flat heeft in een complex voor begeleid zelfstandig wonen. Terwijl ze in de eerste instelling gezegd hadden dat dat nooit een mogelijkheid zou zijn voor hem.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.816
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Elisje en Ellen: Wat een trieste verhalen weer. :( Zo zie je maar dat het echt heel belangrijk is dat mensen op de juiste plek terecht komen met mensen die echt opgeleid zijn om specifiek aan mensen met die problematiek begeleiding te geven. En dan liefst zo snel mogelijk! Mensen die eerst maanden of jaren verkeerd zitten, raken vaak zo beschadigd dat het veel tijd kost om ze weer op het juiste spoor te krijgen.

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Met een IQ van 80 ben je inderdaad licht verstandelijk beperkt. Je hoeft met een licht verstandelijke beperking niet altijd in een instelling te wonen. Echter vaak komen er bijkomende problematieken bij, zoals gedragsproblemen en psychiatrische problemen. Of ze komen uit een "verknipt" gezin waardoor thuis wonen geen optie meer is.
    Ik werk zelf met licht verstandelijk beperkte jongeren, al zo'n 11 jaar. Meer dan 90% van de jongeren die ik, in die 11 jaar, begeleid heb kwamen uit een onstabiel gezin.

8. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Thnx voor je reactie antje.
    Ja idd dat is er toch sprake van een combi.
    80 leeg me relatief hoog.

Triest he, dan hebben die mensen als kind al een slechte jeugd gehad en dan komen ze ook nog in een instelling waar niemand echt om ze geeft. Te triest voor woorden....

Zo te lezen hebben meer mensen helaas nare ervaringen met isoleerkamers...idd gevangen zijn soms nog beter af pfff

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Idd vaak bijkomende problematieken.

Over het IQ: vergis je ook niet in de agressie van licht verstandelijk beperkte cliënten. Gerichte agressie is vaak pittiger agressie dan 'dom geweld' van cliënten met zeer laag niveau.

Ik ken de casus van deze vrouw niet. Wel van amdere cliënten die in het nieuws zijn geweest. Tip: geloof niet klakkeloos wat er gezegd wordt.

Deel Deze Pagina