Dat heb ik ook. Maar ik vind het helemaal niet erg eigenlijk hahaha enkel blikken van sommige😂
Veel mensen doen dit ja Alexander wordt plots lex......en mensen geven dit gewoon op bij een nieuwe bankrekening en vinden het dan raar dat het afgekeurd wordt.......A. Jassen wordt plots L. Jassen. Zo irritant......bij officiële gelegenheden moet je altijd je naam volgens paspoort aanhouden.
Mijn vriend heeft dit ook, tijdens de middelbare school schaamde hij zich echt dood als bij de presentielijsten zijn antieke naam werd opgelezen ipv zijn roepnaam. Onze zoon heeft toch zijn naam, hij is de 6e generatie oudste jongens op rij dus het is een mooie traditie. We hebben er alleen wel een roepnaam voorgeplakt die ook gewoon in het paspoort staat.
Dat is ook wel vreemd van de school. Het is heel gebruikelijk om bij een inschrijving te vragen naar de roepnaam en voornamen. De roepnaam is de naam die op de lijsten komt te staan. De voornamen (kunnen er ook meerdere zijn) zijn alleen voor officiële gelegenheden.
Met name in de katholieke wereld gebeurde dat regelmatig. Ikzelf vind het vooral vrij irritant, niet zozeer omdat ik daar zelf persoonlijk iets mee te maken heb, maar vanuit mijn werk gebeurde het zooooo vaak dat ik iets moest boeken of regelen, en dan bleek dat de roepnaam van de persoon (die ik dus kende) totaal anders was dan de officiele namen met als gevolg dat ik met vrij grote regelmaat tickets en boekingen heb mogen aanpassen omdat Hans opeens Johannes bleek te heten.
mijn ouders hebben mijn roepnaam als doopnaam ervoor gegooid... Dus heb 4 doopnamen..... pffff met mijn dubbele achternaam altijd een mond vol hahaha mijn kinderen zijn niet gedoopt, dus gewoon een dubbele roepnaam maar die gebruiken we alleen als ze iets heeeeel erg stouts doen....
Mijn man heeft een roepnaam die niet lijkt op zijn doopnaam. Eens werd mijn schoonmoeder gebeld door de administratie van school. "Spreek immer de moeder van Cornelis?" "Nee." "Excuus, dan heb ik het verkeerde nummer gedrukt." "Of wacht, misschien ben ik toch zijn moeder. Bedoelt u Tom." Sta je toch voor schut man. Ik vind het persoonlijk niks. Niet dat je er echt laat van hebt ofzo. In de praktijk schrijf je ze zelden op, meestal alleen initialen. Als je gaat vliegen moet je er wel om denken trouwens, mijn man kwam bijna de VS niet uit omdat de naam op zijn ticket niet overeen kwam met de namen in zijn paspoort. Maar ik vraag me gewoon af: als je de roepnaam nou zo mooi vindt dat je ervoor kiest je kind zijn hele leven zo te noemen... Waarom leg je dan niet gewoon DIE naam vast? (Eventueel met extra namen voor de vernoeming) Daar begrijp ik gewoon niks van.
Volgens mij was dit vroeger heel normaal. Mijn moeder en haar 5 broers hebben allemaal een andere roepnaam dan hun officiële namen. 2 ooms hebben zelfs dezelfde officiële naam maar een andere roepnaam.
Ik heb dit ook en ik vind het heel irritant, omdat op werk/school/officiele dingen altijd mijn paspoort naam werd gebruikt. Nu maar besloten dat ook als roepnaam aan te houden, muv familie en vrienden.