Roepnaam en voornaam

Discussie in 'Babynamen' gestart door Miaauw, 17 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Hmm zou het per gemeente verschillen. Zal van de week even bellen hierzo.
    Daarnaast zijn we er eigenlijk nog niet helemaal uit. Dit was 1 idee ;)
     
  2. Posh

    Posh Niet meer actief

    Ik heet officieel ook anders dan mijn roepnaam.
    Ik heet bijv. Anna Helena maar mijn roepnaam is Lea.
     
  3. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Ja en hoe is dit ontstaan? Ik neem aan omdat je ouders en familie je altijd gewoon Lea genoemd hebben?
     
  4. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Mijn ouders hebben op het kaartje geschreven J.anneke is geboren we noemen haar A.nke

    Op officiele papieren heet ik dus altijd J.anneke en zo wordt ik ook genoemd bij officiële dingen, ophalen diploma, trouwen enz.

    Een roepnaam kan je soms wel opgeven bij de gemeente maar daar wordt verder niks mee gedaan. Ze zal nog steeds worden aangeschreven als josefien en zo genoemd worden op officiële documenten en inschrijvingen.

    Op het bord in de tuin zal ik dan gewoon fien zetten.
     
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Mijn man heeft ook een andere roepnaam dan zijn voornaam.
    Maar dat is wel officieel.
     
  6. Posh

    Posh Niet meer actief

    Ik ben vernoemd, mijn officiële namen zijn de namen van mijn oma’s. Maar samengevoegd zijn ze mijn naam ;)
     
  7. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Dat is ongetwijfeld ontstaan uit de gewoonte te vernoemen. Bij onze families zijn er talloze johannessen maar allen met andere roepnaam zoals Hans, Joop, Johan, John etc. Was vrij normaal vroeger. En veel mensen doen dat nog (vooral in katholieke gezinmen). Natuurlijk zijn er tegenwoordig ook veel mensen die het niet zo zeer meer uit traditie doen.
     
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn ouders hadden in het geboortekaartje:
    Trotse ouders van *officiële roepnaam*
    Daaronder de regel:
    We noemen haar Emma.

    Je kan op de voorkant van het geboortekaartje bijvoorbeeld de roepnaam zetten en aan de binnenkant de officiële naam.
    Bij instanties geef je in principe altijd de officiële naam door.

    Als jullie besluiten om de baby Jozefien te noemen en ik het dagelijks leven Fien te gebruiken dan zou ik op het geboortebord Fien neerzetten. Want dat is de naam die je kiest om haar mee aan te spreken.
    Zie je Fien meer als een lief koosnaampje ipv haar naam dan zou ik het allemaal weglaten en haar Jozefien noemen.
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  9. K00

    K00 Niet meer actief

    Vroeger was het inderdaad normaal om de roepnaam ook door te geven bij de gemeente, maar dat gebeurt tegenwoordig niet meer.

    Mijn geboortekaartje was inderdaad ook zo.... geboren Ca.. Jo... Maria, we noemen haar K....
    Ik zou dat inderdaad ook zo doen op het geboorte kaartje zodat het voor iedereen duidelijk is.
    Maar.. liever nog zou ik het gewoon niet doen. Ik vond het echt niet leuk als ik bij de tandarts zat en ze riepen Ca...
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  10. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Ja begrijo dat het idd vervelend is om dan bij je officiele naam geroepen te worden. Maar in ons geval zal de officiele naam ook een leuke (vinden wij) naam zijn
     
  11. K00

    K00 Niet meer actief

    Haha dat vonden mijn ouders ook :roflmao:
     
    Miaauw vindt dit leuk.
  12. Lauri88

    Lauri88 Lid

    25 sep 2018
    45
    38
    18
    Vrouw
    Mijn officiële namen zijn ook heel anders dan mijn roepnaam. Ik vind dat best vervelend en snap ook niet waarom mijn ouders mijn roepnaam er niet gewoon nog voor hebben gezet. Mijn roepnaam lijkt ook totaal niet op 1 van mijn 3 officiële namen. Bij mijn zusje hebben ze dat wel gedaan, geleerd van de eerdere fout denk ik.

    Ik word dus bij officiële gelegenheden altijd 'fout' aangesproken. Ik heb er zelfs wel eens over gedacht om het te laten aanpassen en mijn roepnaam er nog voor te laten zetten maar dat is vrij kostbaar.

    Mijn kinderen hebben alledrie meerdere namen maar wel hun echte roepnaam als eerste naam.
     
  13. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Bij ons is het dus wel de bedoeling dat de roepnaam lijkt op de officiele naam.

    Maarja, we zijn nog niet helemaal uit de naam dus misschien wel helemaal niet nodig
     
  14. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    @Sammetje83 Ik ben vernoemd naar mijn oma. Mijn ouders vonden de naam echter niet mooi genoeg om dagelijks te gebruiken. Alhoewel deze naam inmiddels in de top 10-20 van populaire namen staat en het heel goed had gekund.:)

    Ik heb dus een andere roepnaam. Op mijn paspoort/ID-kaart staat echter altijd mijn geboortenaam, mijn roepnaam is bij officiële instanties niet bekend. Maar normaliter vul ik altijd gewoon mijn roepnaam in.
     
  15. Ik ben er echt niet blij mee.. met de keuze van mijn ouders!!

    Ik heet Cornelia Apholonia Johanna en mijn roepnaam is T.e.s.s.a.

    Hoe dan??

    Mijn ouders wilde graag de familienamen doorgeven maar vonden ze niet passend bij de tijd van nu.

    En vier voornamen vonden ze teveel van het goede.

    Het heeft in elk geval al voor heel veel verwarring gezorgd!
     
  16. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Maar dit is ook totaal niet wat ik bedoel..
     
  17. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Haha ja dat is wel wat heel anders dan echt een herleidbare afleiding van de doopnaam.
     
  18. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou of voor Fien gaan of voor Josefien. Beide mooi overigens! Het wordt anders zo verwarrend allemaal..
    Ik heb zelf geen goede ervaringen met een andere roepnaam (die overigens wel is afgeleid uit de doopnaam). Ik ervaar het zelf als storend dat er op officiële documenten een naam staat die ik nooit gebruik.
    Je kunt dan natuurlijk nog steeds gewoon Fien zeggen thuis als je voor Josefien kiest. Onze dochter heet (vb) Tessa, we zeggen heel vaak Tess. We gebruiken officieel wel gewoon Tessa.
     
  19. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Ja ik denk dus dat wij de volledige naam wel 'ook' gebruiken ofzo. Voor mijn gevoel. Ik kan het niet uitleggen.
    Overigens was fien en josefien een voorbeeld he ;)
     
  20. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Als je de volledige naam ook gebruikt zou ik daar voor gaan! Ik zou die naam dan ook gebruiken op het kaartje en het geboortebord. De roepnaam/bijnaam/koosnaampje zou ik dan gewoon lekker thuis gebruiken, maar dus niet vermelden.
     

Deel Deze Pagina